تقویم تاریخ؛ از رحلت پیامبر (ص) تا روز جهانی غذا


تقویم تاریخ؛ از رحلت پیامبر (ص) تا روز جهانی غذا

امروز، جمعه بیست و پنجم مهر سال 1399 هجری شمسی، برابر با 28 صفر سال 1442 هجری قمری و مطابق با شانزدهم اکتبر سال 2020 میلادی است.

تقویم تاریخ؛ از رحلت پیامبر (ص) تا روز جهانی غذابه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (بیست و پنجم مهر) به شرح زیر است:

رحلت پیامبر اکرم (ص)
۱۴۳۱ سال پیش در چنین روزی، بیست و هشتم صفر سال ۱۱ هجری قمری پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) در ۶۳ سالگی، چشم از جهان فروبست.
آن بزرگوار ۵۲ سال قبل از هجرت، در شهر مکه متولد شد. حضرت محمد (ص) از اوان جوانی به خاطر صداقت و درستی اش، از محبوبیت خاصی در جامعه آن روز مکه برخوردار بود و بدین لحاظ به او لقب امین داده بودند. حضرت محمد (ص) در ۴۰ سالگی، به امر خداوند متعال به مقام بلند نبوت مبعوث شد تا مردم را به سوی خداوند یکتا، عدالت و برادری دعوت کند و امتیازات موهوم قومی، نژادی و طبقاتی را لغو کند. حضرت محمد (ص)، اسلام را در قالب دینی جامع، کامل و جاوید به جهانیان عرضه کرد. اکنون قرن‌ها از آن زمان می‌گذرد، اما دین اسلام همچنان زنده و پویاست و بیش از یک میلیارد انسان از این دین آسمانی پیروی می‌کنند. درباره شخصیت پیامبر اسلام (ص) سخن‌ها و گفته‌های بسیاری از سوی مسلمانان، پیروان ادیان دیگر و حتی آنانکه پیرو اندیشه‌های غیرمذهبی بوده اند، مطرح شده است. ضمن عرض تسلیت به مناسبت سـالروز رحلت آن یگانه تاریخ، توجهتان را به بخشی از نوشته‌های استانلی لین پول (Stanley Lane Poole) نویسنده اروپایی درباره پیامبراسلام (ص) جلب می‌نماییم. او دراین باره نوشته است: «از لحاظ قدرت اندیشه و علو فکر و لطف و زیبایی و صفای احساس، دارای موهبت خاصی بود. در محاوره، صحبت‌های او از هر کس شیرین‌تر و مطلوبتر بود. هرکس به او نزدیک می‌شد، به شدت او را دوست می‌داشت. هرکس او را دیده چنین توصیف کرده و گفته است: نه پیشتر از آن تاریخ و نه بعداز آن تاریخ، کسی را مانند او ندیده ایم.»
تقویم تاریخ؛ از رحلت پیامبر (ص) تا روز جهانی غذا
شهادت امام حسن مجتبی (ع)
۱۳۹۲ سال پیش به روایتی در چنین روزی، بیست و هشتم صفر سال ۵۰ هجری قمری و به روایت قوی‌تر در هفتم صفر امام حسن مجتبی (ع)، نوه پاک رسول گرامی اسلام (ص)، به شهادت رسید.
امام حسن (ع) فرزند حضرت فاطمه (س)، دختر گرامی حضرت محمد (ص)، در سومین سال هجرت پیامبر اسلام به مدینه، در این شهر متولد شد. امام حسن (ع) این افتخار را داشت که هفت سال اول عمر خود را در پرتو تربیت الهی جدش پیامبر اسلام (ص) با تعالیم و معارف اسلامی آشنا شود. ۳۷ سال از عمر مبارک امام حسن (ع) گذشته بود که پدر بزرگوارش حضرت علی (ع) به شهادت رسید و وظیفه خطیر هدایت جامعه اسلامی و نشر و گسترش قوانین قرآن و سنت پیامبر (ص) بر عهده امام حسن (ع) قرار گرفت. مسلمانان پس از شهادت حضرت علی (ع) با امام حسن (ع) بیعت کردند. امام حسن (ع) پس از رسیدن به خلافت، با کارشکنی معاویه بن ابوسفیان مواجه شد و در نتیجه، سپاهی را که پدرش برای جنگ با معاویه تدارک دیده بود، آماده کرد. اما امویان با حیله و نیرنگ، یاران امام حسن (ع) را از اطرافش پراکنده کردند. به تدریج آن بزرگوار متوجه شکاف عمیق بین سپاهیان خود شد که احتمال پیروزی در جنگ را بشدت کاهش می‌داد. در این زمان امام حسن (ع) که اساس دین اسلام را در خطر می‌دید، به خاطر حفظ مصالح مسلمانان، صلح با معاویه حاکم اموی را پذیرفت. اما نفوذ معنوی و محبوبیت امام حسن (ع) در بین مردم چنان بود که حاکم اموی از آن حضرت سخت در هراس بود. وی می‌دانست که روشنگری‌های امام حسن (ع) در مورد ماهیت امویان، پایه‌های حکومت آنان را تهدید می‌کند. به همین دلیل معاویه در توطئه ای، امام حسن (ع) را مسموم کرد و به شهادت رساند.
تقویم تاریخ؛ از رحلت پیامبر (ص) تا روز جهانی غذا
تاسیس سازمان بین المللی خواروبار و کشاورزی
۷۵ سال پیش در چنین روزی شانزدهم اکتبر سال ۱۹۴۵ میلادی سازمان بین المللی خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد تاسیس شد.
کنفرانس خواروبار و کشاورزی ملل متحد درماه مه ۱۹۴۳ م در امریکا تشکیل شد و کمیسیون موقتی برای تنظیم پیش‌نویس اساسنامه سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی به وجود آورد. در نهایت، این سازمان موسوم به فائو در اکتبر ۱۹۴۵ در شهر رُم پایتخت ایتالیا تأسیس شد و اساسنامه آن در ۱۶ اکتبر ۱۹۴۵ م در کِبِک کانادا به تصویب ۲۰ کشور حاضر رسید. هدف از تشکیل این سازمان، کمک به اعضاء خود برای ایجاد یک سرویس اطلاعاتی شامل حقایق و آمار مربوط به تغذیه، کشاورزی، جنگل داری، شیلات و هم‌چنین ارزش‌یابی و پیش‌بینی تولید، توزیع و مصرف و تلاش در زمینه بهبود تولید، بازاریابی، تبدیل و توزیع محصولات کشاورزی و حفظ منابع طبیعی، تعیین سیاست‌های مربوط به تامین اعتبار و مبادله کالا و تضمین کمک‌های مذکور برای متقاضیان می‌باشد. فائو بزرگ‌ترین مؤسسه تخصصی سازمان ملل محسوب گردیده و دارای یک کنفرانس عمومی مرکب از نمایندگان ۳۴ کشور عضو است که هر دو سال یک بار تشکیل جلسه می‌دهند. مرکز فائو در شهر رم قرار دارد.
تقویم تاریخ؛ از رحلت پیامبر (ص) تا روز جهانی غذا
روز جهانی غذا
شانزدهم اکتبر روز جهانی غذا نامگذاری شده است، روز جهانی غذا توسط کشور‌های عضو فائو در بیستمین کنفرانس این سازمان در نوامبر سال ۱۹۷۹ که در واقع روز تاسیس فائو است نام‌گذاری شد و همه ساله مراسمی در بیش از ۱۵۰ کشور جهان برای بزرگداشت آن برگزار می‌شود.
در این روز، سازمان‌های بین‌المللی، به انگیزه برقراری روابط در زمینه کشاورزی و زمینه‌سازی برای جلوگیری از فقر و گرسنگی و نابودی محیط زیست، تلاش می‌کنند. روز جهانی غذا، تلنگری برای بیداری وجدان‌های به خواب رفته و روز همدردی با گرسنگانی است که از ابتدایی‌ترین حق زندگی، یعنی غذا محرومند و در این محرومیت، دستان بی‌توانشان از دامان زندگی کوتاه می‌شود.
تقویم تاریخ؛ از رحلت پیامبر (ص) تا روز جهانی غذا
مرگ موشه دایان، جنایتکار صهیونیستی
۳۹ سال پیش در چنین روزی شانزدهم اکتبر ۱۹۸۱ میلادی "موشه دایان" (Moshe Dayan) جنایتکار معروف رژیم صهیونیستی مرد.
او نقش جدی در قتل عام فلسطینیان و تشکیل رژیم صهیونیستی داشت. موشه دایان در سال ۱۹۴۱م فرماندهی واحدی از سازمان تروریستی هاگانا را به عهده گرفت. وی در جریان جنگ جهان دوم در لبنان مورد اصابت گلوله قرار گرفت و چشم چپش را از دست داد و از آن زمان به‌بعد «چشم‌بند» وی به‌عنوان علامت ویژه‌اش محسوب می‌شد. در طول جنگ ۱۹۴۸م گردان اسرائیلی اشغال‌کننده «لد» و «رمله» را فرماندهی کرد. او در خلال سال‌های ۱۹۵۳م-۱۹۵۸م فرمانده عملیات ارتش و رئیس ستاد شد. عملیات حمله اسرائیل به صحرای سینا در سال ۱۹۵۶م از جمله شاخص‌ترین پیروزی‌های نظامی وی به‌شمار می‌رود. وی در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی و جنایت‌های این رزیم در تجاوز و کشتار مردم مسلمان فلسطین و لبنان نقش زیادی داشته است.
تقویم تاریخ؛ از رحلت پیامبر (ص) تا روز جهانی غذا
قطع سر ملکه فرانسه با گیوتین
۲۲۷ سال پیش، در روز ۱۶ اکتبر سال ۱۷۹۳ میلادی سر ملکه فرانسه، ماری آنتوانت به دستور مجلس کنوانسیون و شخص روبسپیر با تیغه گیوتین قطع شد.
لویی شانزدهم، پادشاه فرانسه، شوهر او ۱۰ ماه قبل از این تاریخ دچار همین سرنوشت شده بود. ماری آنتوانت، دختر ماری ترز دو هابسبورگ، امپراتریس اتریش و فرانسوا دولورن بود. او در سال ۱۷۷۰ میلادی در سن ۱۴ سالگی با لویی ولیعهد فرانسه ازدواج کرد. لویی پانزدهم پادشاه فرانسه می‌خواست با این ازدواج اتریش و فرانسه، دو قدرت رقیب قاره اروپا را به هم نزدیک کند. با این حال، افکار عمومی فرانسه با این ازدواج موافق نبوده و از همان ابتدا تا زمانی که ماری آنتوانت ملکه فرانسه بود از او با لقب «اتریشی» یاد می‌کردند.
تقویم تاریخ؛ از رحلت پیامبر (ص) تا روز جهانی غذا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نتایج آزمون استخدامی معلمان چه زمانی اعلام می‌شود؟