مداومت بر زیارت عاشورا، هراس از مرگ را به اشتیاق شهادت تبدیل می‌کند


مداومت بر زیارت عاشورا، هراس از مرگ را به اشتیاق شهادت تبدیل می‌کند

معاون آموزش و پژوهش بنیاد مهدی موعود(عج)، گفت: مداومت بر زیارت عاشورا، هراس از مرگ را به اشتیاق شهادت تبدیل می‌کند؛ فراز «وَ اَنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثاری مَعَ اِمامٍ هُدیً» به مطالبه‌ خون سیدالشهدا(ع) با جهاد در رکاب امام مهدی(عج) اشاره دارد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت قرار گرفتن در ماه های محرم و صفر و ایام عزاداری های سید و سالار شهیدان(ع)، در سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام «محمدرضا نصوری»، معاون ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت آموزه های مهدوی و امام شناسانه زیارت عاشورا را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه چهاردهمین بخش آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام نصوری با بیان اینکه زیارت عاشورا نقش احزاب، باندها، آل ها و فرقه های انحرافی در زیارت عاشورا را بیان می کند، اظهار کرد: این تبیین در شیعه بصیرت ایجاد می کند تا بداند اگر امروز با امثال داعش مواجه است آن زمان هم جریاناتی مثل خوارج و نیز شیعیانی که امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع) را یاری نکردند، بودند و در طول تاریخ نیز چنین بوده که امثال کیسانیه، زیدیه، جارودیه، ناوسیه، اسماعیلیه و ... نتیجه آن هستند و امروز در عصر غیبت نیز این رویه ادامه دارد.

این کارشناس مهدوی تصریح کرد: امروز نیز افرادی مثل احمد الحسن یمانی کذاب ادعا می کنند که زمینه ‌ساز ظهور امام زمان (ع) هستند و برخی دیگر ادعای ارتباط و ملاقات با حضرت را دارند!. اما کسی که در فرهنگ امام حسین(ع) با خواندن زیارت عاشورا متعهد می شود باید مراقب باشد تا از این جریان ها پرهیز و در این مسیر به متخصصان امر مراجعه کند.

وی با بیان اینکه متولی هر تابلویی که به اسم دین بالا می رود باید عالمان دینی باشند، گفت: ویژگی های عالمان در روایات تصریح شده که در بیان اخلاق و توحید محوری، منابع اصیل را می گوید، بر اساس عقلانیت و شریعت جلو می رود. باید مسائل را در مسیری قرار ندهیم که باعث اختلاف و قرائت های مختلف از دستورات دینی باشد وقتی امام زمان (ع) می‌آید: «یأتی بامرٍ جدید» و امور را اصلاح می کند، عده ای تصور می کنند این امور جدید است. زیارت عاشورا به ما می آموزد در حزب الله قرار بگیریم و دوشادوش ولی فقیه حرکت کنیم نه جلوتر یا عقب تر.

حجت الاسلام نصوری تاکید کرد: در زمان اهل بیت(ع) عده ای از آنها پیشی گرفته مثل خوارج و برخی عقب می ماندند. باید دقت کنیم نگاه مان سلمان وار و مالک اشترگونه باشد.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه عبادت و دعا دیگر درس زیارت عاشورا برای منتظران است، گفت: برای رسیدن به مقام عبودیت و بندگی، نقشه ما قرآن است و نقشه خوان ما اهل بیت(ع) هستند. این زیارت با داشتن دعاهای متعدد، در عمل زائر را اهل دعا و مناجات با خدا می کند از این رو، با نماز شروع می شود، با دعا ادامه دارد و سرانجام با لحظه زیبای سجده به پایان می رسد.

وی حمد و شکر الهی را دیگر آموزه این زیارت برشمرد و بیان کرد: راضی بودن به رضای حق و تسلیم بودن در برابر تقدیرات الهی، انسان را به نتیجه شیرین حمد و سپاس خدا می‌رساند. زائر در زیارت عاشورا می آموزد که علی رغم متحمل شدن مصائب بسیار نباید معترض بود بلکه باید برای خدا حمد و شکر الهی کند، در برابر قضای حق سر تعظیم فرود آورد : «اَللَّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاکِرینَ لَکَ» که این اشاره دارد به آخرین کلام سیدالشهداء (ع) دارد که در لحظات آخر زندگی و در کوران سخت ترین مصائب، در مقام راز و نیاز با خدا ابراز رضایت می کند از رضای او.

حجت الاسلام نصوری با بیان اینکه عرفان، رهاورد زیارت عاشورا برای منتظران است، تاکید کرد: یعنی عملا انسان آن مقام ادب و احترام را نسبت به امام زمان خودش باید در هر دورانی داشته باشد تا به والاترین درجاتی که امام رسیده یعنی مقام قرب الهی، نزدیک شود.

وی با اشاره به برخی از مظاهر عرفان در زیارت عاشورا ابراز کرد: سلام دادن زائر به امام حسین (ع) به نیابت از خدای تبارک و تعالی: «عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ»، درخواست مقام عنداللهی و وجیها عنداللهی از خدا «اَللّهُمَّ اجْعَلْنی عِنْدَکَ وَجیهاً بِالْحُسَیْنِ...»، رسیدن به مقام‌ قرب الهی و اهل بیت علیهم السلام به واسطه توسل به سیدالشهداء «اِنّی اَتَقَرَّبُ اِلی اللَّهِ وَ اِلی رَسُولِهِ وَ اِلی امیرِالْمُؤْمِنینَ وَ اِلی فاطِمَةَ وَ اِلَی الْحَسَنِ وَ اِلَیْکَ بِمُوالاتِکَ وَ بِالْبَراَّئَةِ.. مِمَّنْ اَسَّسَ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ» و ... ازجمله این مظاهر است.

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدی موعود(عج) آموزش فرهنگ جهاد و شهادت طلبی را دیگر آموزه زیارت عاشورا برای منتظران امام عصر(عج) دانست و ابراز کرد: این زیارت مجاهدپرور است و با ایجاد رغبت و علاقه به حماسه سازی و جانفشانی در راه خدا، زائر را برای جریان سازی دینی و‌ آرمانی تربیت می کند. این زیارت افرادی که بی تفاوت باشند را به انسان های مجاهد و‌ مسئولیت پذیر تبدیل می کند. مداومت بر این زیارت، هراس از مرگ را به اشتیاق به شهادت تبدیل می کند و زائر را در آن درجه منازل حب به اهل بیت(ع) پیش می برد، که حتی حاضر می شود عزیزانش را در راه ارزش های والا بدهد: «بِاَبی اَنْتَ وَ اُمّی».

وی در پایان خاطرنشان کرد: «اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» یعنی طلب مرگ شهادت گونه در رکاب امام(ع)، «اَنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ اِمامٍ مَنْصُورٍ ...» یعنی مجاهدت در رکاب امام و «وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ اِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ ...» یعنی در مرحله مبارزه نمی‌نشینیم یک گوشه فقط ذکر و دعا و مناجات بخوانیم بلکه در عمل از امام زمانمان دفاع می کنیم و نهایتا «وَ اَنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثاری مَعَ اِمامٍ هُدیً ...» به مطالبه‌ خون امام حسین(ع) با جهاد در رکاب امام مهدی(عج) اشاره می کند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال عطسه امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 / فیلم