36 درصد کلاس های درس در هرمزگان حضوری است/اجباری برای حضور وجود ندارد


36 درصد کلاس های درس در هرمزگان حضوری است/اجباری برای حضور وجود ندارد

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: تا اطلاع ثانوی اجباری برای حضور دانش آموزان در مدارس وجود ندارد. اما این به معنی تعطیلی مدارس ما نیست و مدارس باز است، عوامل اجرایی و معلمین در مدرسه حضور دارند و در حال خدمات رسانی هستند.

موسی دادی زاده در گفت و گو با ایسنا، درباره وضعیت آموزشی مدارس استان هرمزگان در شرایط کرونا افزود: در حال حاضر حدود ۳۶ درصد کلاس های درس در هرمزگان علی الخصوص در مناطق شرق استان به صورت حضوری برگزار می شود.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه حضور در کلاس ها کاملا اختیاری است و اجباری برای حضور در کلاس ها وجود ندارد ولی روز به روز بر تعداد دانش آموزانی که حضوری به مدارس مراجعه می کنند اضافه می شود. بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، آمار دانش آموزانی که دچار بیماری کرونا می شوند و یا معلمانی که به این بیماری مبتلا شده اند نسبت به زمان تعطیلی مدارس، افزایش محسوسی نداشته است.

دادی زاده ادامه داد: یعنی پروتکل های بهداشتی داخل مدارس رعایت شده است و این عامل باعث شده تغیر چشمگیری در تعداد مبتلایان به بیماری کرونا پدید نیاید و وقتی خانواده ها از این موضوع مطلع می شوند باعث می شود که برای فرستادن فرزندان خود به مدرسه رغبت پیدا کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان اظهار کرد: با این وجود تا اطلاع ثانوی اجباری برای حضور دانش آموزان در مدارس وجود ندارد. اما این به معنی تعطیلی مدارس ما نیست و مدارس باز است، عوامل اجرایی و معلمین در مدرسه حضور دارند و در حال خدمات رسانی هستند. آموزش های ما علاوه بر آموزش حضوری، آموزش مجازی هم هست و دانش آموزان از طریق سامانه شاد آموزش می بینند.

وی اضافه کرد: اگر دانش آموزی نیاز به رفع اشکال داشته باشد می تواند به مدرسه مراجعه کند و رفع اشکال بکند . علاوه بر این روزانه ۲۰ ال ۲۲ ساعت در شبکه های مختلف سیما آموزش تلویزیونی را داریم و علاوه بر آموزش تلویزیونی، نوع چهارم آموزش، ارسال درسنامه برای دانش آموزانی است که نه به فضای مجازی دسترسی دارند و نه به تلویزیون و در کلاس درس هم حضور پیدا نکرده اند.

این مقام مسئول درباره سفر به کیش و آغاز عملیات اجرایی ساخت دو مدرسه گفت: امروز شاهد انجام یک کار خیلی خوب و بی نظیر در تاریخ جزیره کیش بودیم و کلنگ ساخت یک واحد آموزشی ۹ کلاسه با محوریت دفتر امام جمعه به عنوان یک کار خیر به زمین زده شد.

دادی زاده افزود: در جلسات گذشته ای که با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش داشتیم و مسائل و مشکلات مربوط به فضاهای آموزشی را مورد بررسی قرار دادیم متوجه شدیم قانونی در منطقه آزاد وجود دارد که مطابق آن، منطقه آزاد امکان واگذاری زمین به سازمان ها را ندارد، از طرفی قانون محاسبات عمومی اجازه اینکه ما از اعتبارات دولتی، پروژه ای را در زمینی بنا کنیم که مالکیت آن برای آموزش و پرورش نباشد ، نمی دهد.

وی بیان کرد: در نشست قبلی اعلام شد که این مشکل در هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش مطرح و حل خواهد شد. خوشبختانه سال گذشته در هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش مصوبه ای به تصویب رسید که طبق آن زمین های دارای کاربری آموزشی امکان بهره برداری و یا واگذاری توسط آموزش و پرورش را پیدا کردند. در مهرماه که بازگشایی مدارس را داشتیم و نماینده من برای شرکت در مراسم به کیش آمده بود، در دیدار با رئیس آموزش و پرورش کیش، امام جمعه و مسئولین محلی این نوید را داد که مشکل حل شده است و به این ترتیب می توانیم یک مدرسه خیریه را در کیش بنا کنیم. مکاتبات مختلف با خیّر انجام شد و در نهایت بر سر نقشه ای بین سازمان نوسازی مدارس و خیّر فوق توافق انجام گرفت و امروز کلنگ احداث این مدرسه به زمین خورد و عملیات اجرایی ساخت این مدرسه خیریه آغاز شد.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان اضافه کرد: علاوه بر این در نشست های قبلی بنا بر این شد که خود منطقه آزاد ساخت سه مدرسه را به میزان ۵۰ درصد داشته باشد و ۵۰ درصد مابقی را ما تکمیل کنیم و در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد که امروز هم پیرامون این موضوع در جلسه شورای آموزش و پرورش با یکدیگر به گفت و گو پرداختیم و به راهکارهایی برای برون رفت از وضعیت فعلی فضاهای آموزشی در کیش رسیدیم. امیدواریم در جلسات و نشست های بعدی این طرح ها پخته تر شده و بتوانیم نرخ سرانه فضای آموزشی دانش آموزان کیش را بالاتر ببریم و از فضاهای استاندارد و متناسبی که مدنظر وزارت آموزش و پرورش است در جزیره کیش برخوردار شویم.

دادی زاده درباره روش ورود سازمان نوسازی به کیش اظهار کرد: ما به دو روش می توانیم برای ساخت مدارس جدید اقدام کنیم. یک روش ، اعتبارات استانی است که با آن مدرسه سازی می کنیم. در اعتبارات استانی سهم هر شهرستان مشخص است. جزیره کیش از نظر تقسیمات کشوری، زیر مجموعه شهرستان بندرلنگه است و اگر در کمیته برنامه ریزی شهرستان بندرلنگه اعتباری برای مدرسه سازی در کیش اختصاص پیدا کند ما می توانیم یک مدرسه صد در صد دولتی را در اینجا بسازیم اما این مستلزم این است که در کمیته برنامه ریزی، پیگیری های لازم انجام شود.

وی بیان کرد: شیوه دوم از طریق اعتبارات ملی است که به وزارت آموزش و پرورش اختصاص پیدا می کند و در بحث پروژه های مشارکتی است. در پروژه های مشارکتی وقتی خیّر یا هر سازمان و نهادی ۵۰ درصد ساخت یک مدرسه را تقبل کند، ۵۰ درصد مابقی را به شرط اینکه زمین به اداره آموزش و پرورش واگذار شود و اداره آن مدرسه در ید و اختیار آموزش و پرورش باشد می توان پرداخت و هزینه کرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در جلسه شورای آموزش و پرورش، روش دوم که ۵۰ درصد مدارس با مشارکت نوسازی مدارس و ۵۰ درصد هم با مشارکت مجمع خیّرین مدرسه ساز یا هر خیر بزرگواری که به مجمع کمک بکند مطرح شد.

وی درباره وضعیت آموزشی جزیره کیش گفت: با توجه میزان پراکندگی کم در کیش می توانیم در این جزیره از کیفیت آموزشی بهتری نسبت به سایر مناطق برخوردار باشیم . از نظر کیفیت آموزشی، کیش در استان هرمزگان رتبه اول را دارد. از نظر میانگین نمرات کتبی امتحان نهایی ، کیش وضعیت مناسبی دارد. کیش در میان حدود ۷۵۰ منطقه آموزشی کشور رتبه دو رقمی دارد که رتبه مورد قبولی برای ما است ، اما با توجه به ظرفیت هایی که در جزیره کیش وجود دارد و اگر ما بتوانیم این ظرفیت ها را از قوه به فعل تبدیل کنیم انتظار ما این است که رتبه و جایگاه کیش بهتر از آن چیزی باشد که هست. انتظار ما این است که با برنامه ریزی هایی که آقای دکتر حیدری راد در راستای برنامه های اداره کل آموزش و پرورش انجام داده ، سال به سال وضعیت کیش چند پله بهتر شود تا جایی که جایگاه کیش را به یک رتبه تک رقمی تبدیل بکنیم . انشالله با برنامه ریزی هایی که انجام شده و انجام خواهد شد تا سال ۱۴۱۶ رتبه کیش در میان مناطق آموزشی تک رقمی خواهد شد.

دادی زاده همچنین از مردم هرمزگان و جزیره کیش دعوت کرد تا با نگاه خیرخواهانه خود در طرح بسته تحولی آموزش و پرورش و سازمان نوسازی برای ساخت مدارس شرکت کنند. به گفته مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان طرح تحولی با نام آجر به آجر یا کمپین مردمی ساخت و نوسازی مدرسه های ایران با این هدف ایجاد شده است که هر ایرانی با پرداخت یک رقم ناچیز از حداقل ۱۰۰۰ تومان بتواند در ساخت یک مدرسه مشارکت داشته باشد. وی از مردم کیش درخواست کرد تا در این طرح مشارکت حداکثری داشته باشند . سایت ajorbajor.ir با هدف جلب مشارکت‌های مردمی برای انجام مدرسه‌سازی فعالیت خود را آغاز کرده است؛ همچنین کد دستوری #۲۴* برای کمک به مدرسه‌سازی فعال شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...