مصرف کود شیمیایی در بخش کشاورزی مریوان پایین است


مصرف کود شیمیایی در بخش کشاورزی مریوان پایین است

سنندج - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی مریوان ضمن اشاره به استفاده از کود شیمیایی در اراضی زراعی اطراف دریاچه زریوار و تاثیر آن در آلودگی آب این تالاب، گفت: مصرف کود شیمیایی در بخش کشاورزی این شهرستان پایین بوده و بیش از حد مجاز نیست.

محمد رحیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هیچ سالی در مریوان سهمیه کود شیمیایی به صورت کامل جذب نشده همچنانکه سال گذشته سهم این شهرستان ۲ هزار و ۶۰۰ تُن بود اما یک هزار و ۶۰۰ تُن توزیع شد.

وی فرهنگ مصرف کود شیمیایی در میان کشاورزان مریوانی را بسیار پایین دانست و اضافه کرد: کشاورزان این شهرستان کود حیوانی را مناسب‌تر می‌دانند و در باغات اطراف دریاچه زریوار مصرف کود شیمیایی نزدیک به صفر است اما از طریق زمین‌های کشاورزی حاشیه تالاب وارد این مواد به دریاچه اجتناب‌ناپذیر است.

مدیر جهاد کشاورزی مریوان راه حل کاهش مصرف کود شیمیایی در مریوان بویژه زمین‌های زراعی حاشیه زریوار را فرهنگ‌سازی استفاده از کودهای زیستی و حیوانی بین کشاورزان دانست و افزود: چون اثرات زودبازدهی کودهای زیستی کمتر از شیمیایی است، جلب رضایت کشاورزان برای استفاده از آن نیز دشوار است.

رحیمی با بیان اینکه دنبال این هستیم محصول سالم تولید و از حداقل کود و سم در بخش کشاورزی استفاده کنیم، یادآور شد: باید این فرهنگ در میان مردم جا بیافتد که مصرف کنندگان برای خرید محصول سالم مبلغ بیشتری می‌پردازند تا کشاورز (بویژه اطراف زریوار) نیز با رغبت و بدون استفاده از کود شیمیایی، محصول خود را تولید کند.

تالاب آب شیرین زریوار (زریبار) در فاصله سه کیلومتری غرب شهر مریوان در کردستان و از مکان‌های دیدنی و گردشگری این استان است؛ آب این دریاچه از تعدادی چشمه کف‌جوش و بارندگی‌های سالانه تأمین می‌شود و طول آن حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود ۱.۶ کیلومتر است و وسعت تالاب بدلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر است و حداکثر عمق آن در برخی نقاط تا ۱۰ متر نیز می‌رسد.

مریوان با بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در ۱۳۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان قرار گرفته است و ۲۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغات در این شهرستان وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جزئیات تازه از مرگ 6 کارگر در آتش سوزی شرق تهران