صدای غرش پلنگ ایرانی در جنگل‌های مازندران


صدای غرش پلنگ  ایرانی در جنگل‌های مازندران

ساری-ایرنا- ثبت تصاویر پلنگ ایرانی با سه توله‌اش از سوی محیط‌بان مازندرانی ، بار دیگر شنیدن صدای غرش این حیوان در حال حفاظت را در جنگل‌های هیرکانی به واقعیت نزدیک کرد.

به گزارش ایرنا، انتشار تصاویر یک قلاده پلنگ ماده با سه توله که توسط علی اکبر ایمانی یکی از محیط‌بانان روز شنبه ۲۶ مهر ماه در منطقه شکار ممنوع سوادکوه به ثبت رسید، نشانگر تداوم حیات این گربه سان در مازندران است که از حدود یک دهه پیش با همکاری مردم و تلاش محیط‌بابان از جرگه گونه های جانوری در معرض انقراض نجات یافت.

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : پایش تصویری گونه های تحت حفاظت از فعالیت های محیط بابان برای ردیابی وضعیت این جانوران همه ساله صورت می گیرد و ثبت تصویر یک قلاده پلنگ ماده یا سه توله اش نیز به نوعی بیانگر به نتیجه رسیدن تلاش محیط بانان در حفاظت از این گونه در حال حمایت است.
کوروس ربیعی افزود : پلنگ ایرانی از گونه ای است که به صورت گروهی و خانوادگی زندگی می کد و با وجود این که به نظر می رسد ما وضعیت خوبی را از لحاظ آماری برای پلنگ های ایرانی در جنگل های هیرکانی داشته باشیم، ولی مخاطرات طبیعی و غیر طبیعی گاهی می تواند مشکلاتی را برای زیست این گربه سانان ایجاد کند.
وی شکار غیر قانونی و عدم دسترسی به طعمه طبیعی در جنگل های هیرکانی را از مهم ترین چالش های پیش روی پلنگ ایرانی در این خطه شمال کشور بیان کرد و اظهار داشت : در چند سال گذشته به دلیل نبود طعمه طبیعی در دسترس آنها به سکونتگاه های انسانی نیز نزدیک و در تله گراز گیر گرفتار تلف شدند.
ربیعی گفت : در سال جاری نیز یک قلاده پلنگ ایرانی در تله گراز گیر در غرب استان گرفتار شد که با تلاش محیط بانان از مرگ حتمی نجات یافت.
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد : در هر صورت وضعیت پلنگ ایرانی در جنگل های هیرکانی به نسبت دهه های گذشته خوب گزارش شده است و برآورد می شود که جمعیت آن به حدود ۱۰۰ قلاده برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس