کشف دانشمندان درباره رابطه ماری جوآنا و سرطان روده بزرگ


یک مطالعه جدید روی موش‌ها نشان داده‌است که تتراهیدروکانابینول (THC)، که ترکیب موجود در ماری جوآنا است، می‌تواند به جلوگیری از سرطان روده بزرگ مرتبط با کولیت زخمی... نوشته کشف دانشمندان درباره رابطه ماری جوآنا و سرطان روده بزرگ اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

یک مطالعه جدید روی موش‌ها نشان داده‌است که تتراهیدروکانابینول (THC)، که ترکیب موجود در ماری جوآنا است، می‌تواند به جلوگیری از سرطان روده بزرگ مرتبط با کولیت زخمی کمک کند. بیماری التهابی روده (IBD) به گروهی از بیماری‌های مزمن گفته می‌شود که روده بزرگ و روده کوچک را تحت تأثیر قرار می‌دهند. آنها شامل بیماری کرون و کولیت زخمی هستند.

کشف دانشمندان درباره رابطه ماری جوآنا و سرطان روده بزرگ

کشف دانشمندان درباره رابطه ماری جوآنا و سرطان روده بزرگ

نرخ IBD در نیمه دوم قرن بیستم به شدت افزایش یافت و در برخی از کشورها همچنان در حال افزایش است. در واقع، در ایالات متحده، حدود ۳ میلیون بزرگسال در سال ۲۰۱۵ دچار IBD شدند.

افزایش اخیر شیوع این اختلال نشان می‌دهد که چیزی در زندگی ما ممکن است مشکل‌زا باشد. به عنوان مثال، محققان اظهارکرده‌اند که افزایش مصرف گوشت می‌تواند یک عامل موثر در بروز این بیماری‌ها باشد.

افزایش نرخ این بیماری‌ها یک نگرانی حاد است، زیرا افراد مبتلا به IBD در معرض خطر بیش‌تر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند، یک بیماری با نرخ بقای به طور متوسط ۵ ساله در ​​۶۳٪ افراد مبتلا. سرطان روده بزرگ همچنین به طور فزاینده‌ای در بین جوانان شیوع می‌یابد.

در مطالعه جدیدی که در مجله iScience منتشر شد، محققان دانشگاه کارولینای جنوبی (USC) در کلمبیا رویکرد جدیدی را برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ آزمایش کردند.

آنها موش‌ها را با ترکیب THC درمان کردند، که به طور موثری از التهاب جلوگیری کرده و توسعه سرطان روده بزرگ را متوقف کرد.

مطلب مرتبط: ۱۶ مهمترین علائم سرطان روده بزرگ در مردان و زنان

THC می‌تواند از التهاب جلوگیری کند

دانشمندان این مطالعه را بر اساس مدل‌های موش مبتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط با کولیت انجام دادند. آنها برخی از موش‌ها را با THC معالجه کردند، در حالی که موش‌های گروه کنترل فقط چیزی شبیه به دارونما دریافت کردند.

در پایان مطالعه‌، موش‌هایی که THC دریافت کردند، برخلاف گروه کنترل، هیچ توموری نداشتند. موش‌های گروه THC همچنین به طور قابل‌توجهی التهاب روده بزرگ داشتند که از علائم IBD است.

دکتر پراکاش ناگارکاتی، نویسنده ارشد این مطالعه، توضیح می‌دهد: “این واقعیت که ما توانستیم نشان دهیم درمان با THC از التهاب روده بزرگ و در عین حال از پیشرفت سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند، از این مفهوم که التهاب و سرطان روده بزرگ ارتباط نزدیکی دارند، پشتیبانی می‌کند.”

محققان در ادامه، به بررسی چگونگی تأثیر THC در ایجاد این اثر پرداختند. آنها دریافتند که این ترکیب به گیرنده کانابینوئید نوع ۲ (CB۲) متصل می‌شود، که در سلول‌های ایمنی بدن و در کل سیستم گوارشی بیان می‌شود.

دکتر ناگارکاتی می‌افزاید: “بنابراین، در [افرادی] که بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند، THC یا سایر عوامل ضد التهابی می‌توانند مفید باشند.”

مکانیسم عملکرد

گیرنده‌های CB۲ التهاب روده را تعدیل می‌کنند و دانشمندان قبلاً آنها را به عنوان یک هدف درمانی بالقوه برای IBD شناسایی کرده بودند. این مطالعه اثبات ارزشمندی را برای مفهوم این ایده ارائه می‌دهد.

“ترکیبات [C] که CB۲ را فعال می‌کنند و هیچگونه اثر روانی را ایجاد نمی‌کنند ممکن است برای جلوگیری از IBD و سرطان روده بزرگ مفید باشند.”

تلاش‌های آینده بر ایجاد ترکیبات غیر روانگردان متمرکز است که گیرنده CB۲ را برای ایجاد اثرات مشابه هدف قرار می‌دهند.

این مطالعه همچنین جزییات مکانیکی گسترده‌ای را در مورد نحوه کار مسیر ارائه می‌دهد، که نشان می‌دهد عمل اتصال THC به گیرنده CB۲ باعث ایجاد یک فرآیند ضد التهابی می‌شود.

در نتیجه، احتمال ترشح مولکول‌های پیش التهاب توسط سلول‌های روده کم‌تر است و در عوض مولکول‌های ضدالتهاب ترشح می‌کنند. این مولکول‌ها لنفوسیت تی تنظیم‌کننده را که نوعی سلول ایمنی است و می‌تواند به رفع التهاب و محافظت در برابر سرطان کمک کند، به کار می‌گیرند.

این یافتهها درک بیولوژیکی IBD را بهبود می‌دهد و برای تلاش‌های بعدی تولید دارو مفید خواهد بود.

مطلب مرتبط: ۱۱ درمان خانگی سرطان روده بزرگ (کولون)

محدودیت‌های این مطالعه

توجه به این نکته مهم است که این مطالعه یک اثر پیشگیرانه را نشان می‌دهد نه درمانی. این بدان معناست که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد THC یا سایر آگونیست‌های CB۲ می‌توانند IBD یا سرطان روده بزرگ را درمان کنند.

این مطالعه همچنین استفاده از ماری جوآنا را برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ توصیه نمی‌کند. بلکه فقط نشان می‌دهد که تولید ترکیبات غیر روانگردان که گیرنده CB۲ را هدف قرار می‌دهند ممکن است در افراد مبتلا به IBD مفید باشد.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: medicalnewstoday

کشف دانشمندان درباره رابطه ماری جوآنا و سرطان روده بزرگ

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !