سبک شدن بار کرونایی ییلاقات مازندران با محدودیت ترافیکی پایتخت


سبک شدن بار کرونایی ییلاقات مازندران با محدودیت ترافیکی پایتخت

ساری - ایرنا - در حالی که تعطیلات اخیر موجی از نگرانی را در میان روستاییان مازندران بابت افزایش شیوع کرونا به خاطر مسافرت‌ها بویژه به مناطق ییلاقی ایجاد کرده بود ، بررسی‌های خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که محدودیت‌های ترافیکی اعمال شده برای تهران و چهار کلانشهر دیگر سبب شد تا روستاهای مازندران خلوت باقی بمانند و روستاییان نیز با کمترین نگرانی به...

به گزارش ایرنا ، با توجه به گردشگر پذیر بودن و جاذبه های بی مانند مازندران، تعطیلات اخیر در شرایط عادی می‌توانست به یکی از شلوغ ترین تعطیلات برای مازندران منجر شود ، بویژه این که شرایط جوی آفتابی استان نیز بر جاذبه استان در ماه نخست پاییز افزوده بود .

گذشته از دریا و شهرهای ساحلی ، ییلاقات مازندران نیز معمولا یکی از مقاصد مهم مسافران و گردشگران است . در تعطیلات چند روزه کشور همواره بخش زیادی از مسافران ورودی به مازندران راهی مناطق روستایی و ییلاقی می شوند. در این فصل سال نقاشی متفاوت پاییز بر پیکر طبیعت آن هم در ماه مهر که رنگین کمانی از رنگ ها را به وجود می آورد ، ییلاقات مازندران را برای مسافران و گردشگران جذاب تر می کند.

اما این روزها شیوع ویروس کرونا شرایط غیر معمولی رقم زده که افزایش سفر به مازندران نه تنها برای مردم و مسئولان این استان خوشحالی در برندارد بلکه به واسطه انتقال ویروس موجی از نگرانی می آفریند، بویژه که توجه به اینکه معمولا اغلب مسافران تعطیلاتی مازندرانی پایتخت نشیان هستند که حتی پایان هفته های غیر تعطیلات را نیز در مازندران سپری می کنند، تعطیلات اخیر مانند تمام تعطیلی های هشت ماه گذشته موجی از نگرانی ها را در میام مردم استان ایجاد کرده بود.
به همین منظور ستاد ملی مقابله با کرونا برای ورود و خروج پایتخت نشینان در ایام تعطیلات گذشته محدودیت های جاده ای اعمال کرد و مشاهدات میدانی خبرنگار مازندران از ییلاقات استان نشان می دهد که در روزهای اخیر با توجه به هوای آفتابی و پاییزی ییلاقات استان در سکوت کامل به سر می برد.
گزارش های دریافتی حاکی است که ییلاقات شهرستان آمل که از پر تردد ترین و پر ترافیک ترین ییلاقات خوش نشین استان محسوب می شود، نسبت به تعطیلات هفته قبل کاهش محسوسی را در جمعیت مهمان شاهد بود.
اظهارات مردم محلی نیز حکایت از کاهش محسوس مسافران و خوش‌نشینان دارد.
علی قاسمی از اهالی روستای " وانا " بخش لاریجان آمل به خبرنگار ایرنا گفت: این تعطیلات بسیار خلوت بود و هم مسافران و هم خود بومیان به ییلاق نیامدند.
وی افزود: شنیده ام که از خروج تهرانی ها جلوگیری می شود که فکر می کنم این مسئله اصلی ترین دلیل برای کاهش مسافر بود.
مصطفوی یکی دیگر از کسبه روستای وانا نیز گفت: تعطیلات خلوتی بود و به جز تعداد محدودی از مردم بومی کسی به اینجا نیامد. گویا کرونا حتی از خارج شدن آملی ها از خانه نیز جلوگیری کرده است.
نیما ارزانی از جوانان روستای ییلاقی " نوا " در مسیر جاده هراز نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از ساکنین روستای ما یا تهرانی یا مازندرانی های ساکن تهران هستند.
وی ادامه داد: حتی چندین نفر از دوستانمان که آنها را برای تعطیلات به نوا دعوت کرده بودیم نیز به دلیل محدودیت ترافیکی نتوانستند از تهران خارج شوند و مجبور به بازگشت به خانه هایشان شدند.
ارزانی گفت : آخر هفته گذشته از خلوت ترین تعطیلاتی بود که من در روستای خودمان دیدم و معمولا این شرایط در اوج فصل سرما که تردد امکان پذیر نیست مشاهده می شود.
وی با بیان اینکه روستای نوا تقریبا چهار فصل است ، افزود: حتی آملی ها نیز قصد ییلاق نکرده و ترجیح دادند در خانه های خود بمانند.
خلیلی یکی از یدک کش‌های جاده هراز نیز به خبرنگار ایرنا گفت: جاده هراز تابستان تا زمستان در تعطیلات آخر هفته مملو از ترافیک بود اما این چند روز تقریبا ترافیک خودرویی نداشتیم.
او جاده هراز را در تعطیلات گذشته عجیب و خلوت توصیف کرد و افزود: مثل اینکه محدودیت های ترافیکی برای تهرانی ها مانع بزرگی شد.
گفت و گوی خبرنگار ایرنا با تعدادی دیگر از اهالی روستاهای ییلاقی آمل از جمله سنگچال، نمار، رینه، آب گرم و نشل نیز مشابه حرف های بالا بود.

مازندران تعطیلاتی با روزهای عادی داشت

معاون سیاسی ، امنیتی استاندار مازندران در این باره گفت: طبق آمارها حجم ترافیک خودرویی در محورهای مواصلاتی استان از روز پنجشنبه تا پایان روز شنبه به اندازه روزهای عادی بود و تقریبا هیچ ترافیک پرحجمی در جاده های مازندران نداشتیم.
حسن حسن نژاد افزود: این مساله نشان می دهد که تا چه میزان تعداد مسافران استان کاهش یافته است که از نظر مدیریت کرونا بسیار امیدبخش است.
البته او این وضعیت را برای گردشگری استان زیان آور توصیف کرد و گفت : برای جلوگیری از این محدودیت ها باید همه در رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی نهایت تلاش خود را داشته باشیم.
معاون استانداری مازندران هشدار داد : شرایط کرونا دائما در حال تغییر است و در صورت کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی باید همه شاهد ورود به پیک سوم فراگیری ویروس کرونا باشیم.
حسن نژاد شیوع ویروس در مناطق روستایی را یکی از دغدغه های ستاد استانی مقابله با کرونا دانست و افزود : پایان تابستان و آغاز فصل سرما و همچنین تخلیه بسیاری از روستاهای ییلاقی از بخشی از نگرانی ها می کاهد.
وی امکانات در مناطق روستایی را به دلیل تناسب جمعیتی محدودتر از نواحی شهری استان عنوان کرد و گفت: وجود افراد مسن در مناطق روستایی و همچنین آسیب‌پذیری روستانشینان نیازمند هوشیاری بیشتر مردم این نواحی است .

تداوم تعطیلی‌ها گردشگری را فلج می کند

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران نیز در باره تعطیلات اخیر گفت: چند روز گذشته اعمال محدودیت های ترافیکی تا حدقابل توجهی میزان مسافران را کاهش داد.
مهران حسنی این وضعیت را هم خوشحال کننده و هم نگران کننده توصیف کرد و افزود : تداوم این شرایط برای مدت کوتاه شاید از سوی گردشگری تحمل شود اما در بلند مدت گردشگری را فلج می کند.
وی ادامه داد: شاید در مناطق خوش نشین کاهش میزان مسافران و گردشگران حس نشود که البته میزان سرمایه گذاری تاسیسات گردشگری در این مناطق نیز کم و محدود است، اما برای مجموعه‌های گردشگری در بخش‌های ساحلی و جلگه‌ای مازندران در صورت تداوم کاهش میزان مسافر گردشگری استان فلج می‌شود.
معاون گردشگری مازندران وضعیت کرونایی را محدود به مازندران و ایران ندانست و افزود: در روزهای اخیر شاهد موج جدید همه گیری کرونا در کشورهایی همچون فرانسه و اسپانیا بودیم که از کانون های اصلی گردشگری هستند.
حسنی اظهار نظر درباره کرونا را مربوط به پزشکان دانست اما گفت: در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و مدیریت نشدن ویروس کرونا در مازندران بخشی از تاسیسات گردشگری استان تعطیل خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!