انویدیا سریعترین ابررایانه هوش مصنوعی جهان را می‌سازد


انویدیا با همکاری یک کنسرسیوم ایتالیایی به نام «Cineca» سریعترین ابررایانه هوش مصنوعی جهان را می‌سازد که برای کارهای مختلفی مانند کشف دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این سیستم که نام «Leonardo» را یدک می‌کشد، از 14 هزار GPU انویدیا A100 استفاده می‌شود تا بتواند وظایف مختلف را با عملکرد بالایی انجام دهد. انتظار...

انویدیا سریعترین ابررایانه هوش مصنوعی جهان را می‌سازد
انویدیا با همکاری یک کنسرسیوم ایتالیایی به نام «Cineca» سریعترین ابررایانه هوش مصنوعی جهان را می‌سازد که برای کارهای مختلفی مانند کشف دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در این سیستم که نام «Leonardo» را یدک می‌کشد، از ۱۴ هزار GPU انویدیا A100 استفاده می‌شود تا بتواند وظایف مختلف را با عملکرد بالایی انجام دهد. انتظار می‌رود حداکثر قدرت این سیستم به ۱۰ FP16‌ اگزافلاپس برسد.
سریعترین ابررایانه هوش مصنوعی جهان مبتنی بر نودهای ابررایانه «BullSequana HX2000» شرکت «Atos» خواهد بود که هرکدام از آن‌ها به پردازنده Xeon اینتل و چهار GPU انویدیا A100 به همراه کارت «Mellanox HDR InfiniBand» با سرعت ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه برای ارتباطات مجهز شده‌اند. برای خنک کردن این سیستم از آب استفاده می‌شود و در هر HPC شاهد قرارگیری ۳۲ مورد از آن‌ها هستیم.
معماری BullSequana XH2000 بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌توان در آن از هر پردازنده و واحد پردازش گرافیکی استفاده کرد. انتظار می‌رود سیستم Leonardo دارای پردازنده اینتل Xeon باشد.
انویدیا سریعترین ابررایانه هوش مصنوعی جهان را می‌سازد
دانشمندان دانشگاه‌های ایتالیا به دنبال استفاده از سریعترین ابررایانه هوش مصنوعی جهان برای کشف داروها، اکتشافات فضایی، تحقیقات و همچنین مدلسازی آب و هوا هستند. به صورت معمول چنین وظایفی توسط شبیه‌سازی‌های قدرتمند و همچنین تحلیل داده انجام می‌شوند که نیازمند دقت FP64 هستند، با این حال انویدیا اعلام کرده که بسیاری از وظایف HPC به هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی قدرتمند وابسته هستند و به همین علت، دقت FP16 کفایت می‌کند.
استفاده از تعداد بالایی واحد پردازش گرافیکی به معنای شبیه‌سازی تصویری با کیفیت بالا خواهد بود و از آنجایی که انویدیا A100 برای محاسبات طراحی شده، قادر به انجام وظایف گوناگون شامل FP64 و FP16 است.
استفاده از ۱۴ هزار GPU انویدیا A100 به معنای دستیابی به قدرت ۸.۷۳۶ FP16 اگزافلاپس خواهد بود. ضمنا این مقدار GPU باعث دستیابی به قدرت ۱۳۵,۸۰۰ FP64‌ ترافلاپس نیز می‌شود که اختلاف تقریبا کمی با سامیت با قدرت ۱۴۸,۶۰۰ ترافلاپس دارد.
به اعتقاد انویدیا، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی اهمیت بسیار بالایی برای ابررایانه‌های کنونی دارند و در همین راستا این کمپانی به دنبال ترکیب AI و HPC است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وزارت دفاع روسیه: 251 پهپاد و 33 موشک "ومپایر" اوکراین در یک روز سرنگون شد