بخشی از نفلین سینیت کلیبر تا پایان آذر بهره‌برداری می‌شود


بخشی از نفلین سینیت کلیبر تا پایان آذر بهره‌برداری می‌شود

تبریز-ایرنا- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: بخشی از فازهای اول طرح نفلین سینیت شهرستان کلیبر ظرف 2 ماه آینده و تا پایان آذر ماه امسال به بهره برداری می رسد.

حبیب امین زاده روز یکشنبه در جلسه بررسی آخرین وضعیت این طرح با اشاره به اهمیت توسعه صنایع معدنی در استان در سال جهش تولید، از نفلین سینیت کلیبر به عنوان یکی از ۶۰ پروژه ملی کشور یاد کرد و افزود: در حال حاضر تعامل و هماهنگی مجموعه مدیران استان و هیأت تصمیم گیری تسهیلات استان برقرار و تامین سرمایه لازم از محل بانک های عامل قابل پرداخت است.

وی اظهار داشت: به منظور حمایت از توسعه و تجهیز واحدهای صنعتی و تولیدی، ماشین آلات و تجهیزات تا ۳ سال عمر، قابلیت واردات دارد.

امین زاده با بیان اینکه توسعه معادن و صنایع معدنی در اولویت اقدامات سازمان صمت آذربایجان شرقی است، ادامه داد: از طریق هماهنگی با بانک های عامل استان پروانه بهره برداری معادن به عنوان تضامین بانکی قابل قبول می باشد.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه نفلین سینیت کلیبر را الگوی مطلوب فعالیت های معدنی منطقه شمال غرب کشور دانست و گفت: تسریع در توسعه این واحد معدنی و فعالیت آن با جدیت پیگیری می شود و رسیدن به نقطه ایده آل در فعالیت های معدنی در گرو مساعدت مدیران استانی و همت مضاعف سرمایه گذاران است.

علی حاتمی با تاکید بر ضرورت ایجاد اشتغال و تأمین معیشت و رفاه شهروندان در مناطق محروم و کمتر برخوردار استان از محل ظرفیت های معدنی و صنایع معدنی استان، افزود: نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با اتفاق نظر در تلاش برای توسعه ظرفیت های معدنی و بهره برداری از این مزیت برای ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه هستند.

وی بر انجام فعالیت های جبرانی حاصل از فعالیت های معدنی و تخریب های احتمالی در عرصه های طبیعی تاکید و اضافه کرد: ضرورت دارد احیای فضای سبز در محدوده های معدنی در دستور کار معدن کاران قرار داشته باشد.

به گزارش ایرنا، معدن رو باز نفلین سینیت کلیبر با ذخیره قطعی ۹۶ و احتمالی بیش از یکصد میلیون تن ماده معدنی در فاصله ۱۳ کیلومتری این شهر قرار دارد.

قطر این ماده معدنی پس از انتقال به کارخانه ضمن انجام فرایند خردایش و آسیاب به کمتر از ۲ سانتی متر می رسد که زمینه برای شروع عملیات آهن زدایی فراهم می شود و در این بخش درصد عنصر آهن به عنوان عنصر مزاحم از ۱.۵ تا ۲ درصد به کمتر از ۰.۲۲ درصد کاهش می یابد.

این فرآیند از سال ۱۳۸۳ تاکنون در حال اجراست که با شروع به کار فازهای جدید تحول بزرگی در مجتمع صنعتی و معدنی نفلین سینیت کلیبر رخ خواهد داد.

در حال حاضر علاوه بر اشتغال ۲۰ نفری در معدن، ۷۵ نفر نیز در صنایع معدنی کلیبر مشغول به کار هستند که این رقم در آذر ماه به ۱۱۰ نفر خواهد رسید و با تکمیل و راه اندازی فازهای بعدی اشتغال در این واحد صنعتی و معدنی به ۱۵۰ نفر افزایش می یابد.

شهرستان کلیبر با ۵۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۶۰ کیلومتری شهر تبریز قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات