باغدار اهل هادی‌شهر رکورد تولید پسته را شکست


باغدار اهل هادی‌شهر رکورد تولید پسته را شکست

تبریز- ایرنا- یدالله فرج پور، باغدار اهل هادی‌شهر در آذربایجان‌شرقی است که با تولید سالانه 20 تن پسته در هر هکتار ، علاوه بر شکستن رکورد تولید این محصول در کشور، هر سال در فصل برداشت برای 800 نفر نیز شغل ایجاد می‌کند.

فرج پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیشتر خوشه های پسته باغ ۲۰۰ حبه پسته دارند که خود رکورد به حساب می آید و این موفقیت حاصل پشتکار، استفاده از علم کشاورزی و تحقیق برای ارتقای هر چه بیشتر کیفیت و میزان برداشت محصول است.

وی که بیش از ۷۰ سال سن دارد، افزود: مطالعه و تحقیق در مورد پسته کاران موفق کشور و دنیا و استفاده از تجربیات و روش های آنان از دیگر عوامل موفقیت من در افزایش برداشت پسته از باغ پسته و ثبت رکورد در تولید این محصول پربهاست.

فرج پور با بیان اینکه ۱۵ سال است که کشاورزی می کند، ادامه داد: با برنامه و مطالعاتی که انجام دادیم در سال های آینده میزان برداشت پسته را به ۲۵ تا ۴۰ تن در هکتار افزایش خواهیم داد.

این کشاورز نمونه همچنین گفت: در یک باغ سه هکتاری پسته کاری کردیم، اما با مطالعه و تحقیقی که در خصوص درختان پسته داشتیم توانستیم مدت زمان لازم برای ثمردهی این درختان را از ۶ سال به پنج سال کاهش دهیم که در شرایط طبیعی و عادی و حتی به لحاظ بررسی های علمی بعید بود.

وی افزود: پسته ایران به لحاظ طعم بهترین در دنیا و به لحاظ اندازه نیز بزرگ است و به همین علت قیمت پسته ایرانی در دنیا بالا است و ۲۴ درصد صادرات پسته دنیا متعلق به کشورمان می باشد.

فرج پور تاکید کرد: صنایع تبدیلی پسته، ارزآوری این محصول را تا چندین برابر افزایش می دهد و این از نیازهای محصول پسته در کشور است.

به گزارش ایرنا، امسال ۳۵۵ تن پسته در آذربایجان شرقی تولید و ۱۰۰ درصد آن به صورت تازه‌خوری مصرف می‌شود.

با توجه به نوپا بودن کشت پسته در آذربایجان شرقی، تنها ۲ دهم درصد باغات پسته کشور، معادل حدود یکهزار و ۳۶ هکتار، در این استان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403