طرح کنترل وزن و چاقی 250 هزار دانش آموز قزوینی به اجرا درآمده است


طرح کنترل وزن و چاقی 250 هزار دانش آموز قزوینی به اجرا درآمده است

قزوین - ایرنا - معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش قزوین گفت: همزمان با آغاز هفته تربیت بدنی طرح ملی کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان (کوچ) با هدف کاهش وزن و پیشگیری از چاقی در سطح استان به اجرا درآمده است.

عین‌الله صادقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه موضوع سلامت و توانایی جسمانی دانش آموزان در سند تحول بنیادین مورد توجه قرار گرفته، تصریح کرد: اجرای این طرح علاوه بر نشاط و سلامت جسمانی دانش‌آموزان، باعث تحقق شعار دانش‌آموز سالم، مدرسه سالم و جامعه سالم نیز خواهد شد.

وی اظهار داشت: سال گذشته این طرح به صورت پایلوت در ۱۵ مدرسه استان قزوین اجرا شد که ۲۱ درصد دانش‌آموزان مورد سنجش با مشکل چاقی روبرو بودند اما امسال به‌ صورت سراسری، ۲۵۰ هزار دانش‌آموز قزوینی در طرح کنترل وزن و چاقی مشارکت خواهند داشت.

به گفته صادقی، اجرای سنجش قد و وزن دانش‌آموزان سراسر استان به ۲ شیوه حضوری در مدارس و پایگاه‌های غربالگری و غیرحضوری از طریق اولیا در منازل انجام می‌شود و برای تحقق اجرای این طرح مشارکت همه جانبه مدرسه و خانواده را می‌طلبیم.

این مسوول تربیت بدنی در خصوص اجرای این طرح در روزهای شیوع ویروس کرونا، تاکید کرد: با توجه به وضعیت قرمز این بیماری، خانواده‌ها با اعلام وزن و قد فرزندان خود به مدیر مدرسه، آمارهای جمع آوری شده در سامانه سناد ثبت و پس از آن دانش‌آموزانی که دارای اضافه وزن باشند از مشاوره‌ تغذیه‌ و تمرین با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و مربیان تربیت بدنی برخوردار خواهند شد تا روند اضافه وزن آن‌ها کنترل شود.

صادقی با بیان اینکه عوامل چاقی ریشه در تغذیه و بی‌تحرکی دانش‌آموزان دارد، اظهار داشت: پس از غربالگری، مراقبان سلامت و دبیران تربیت بدنی با تولید محتوای تغذیه‌ای و نقش آن در جلوگیری از چاقی و تحرک بدنی از طریق شبکه شاد وارد عمل خواهند شد.

وی تاکید کرد: هدف اصلی طرح کوچ، کاهش وزن دانش‌آموزان دارای اضافه وزن است و دانش‌آموزان چاق برای کاهش وزن خود به کارشناسان تغذیه و متخصصان ذیربط مراجعه کرده و در مدت ۶ ماه حداکثر تا ۱۲ کیلوگرم با انجام تمرین‌های ورزشی و تغذیه، کاهش وزن پیدا خواهند کرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه دانش آموزان دارای اضافه وزن دوباره در اسفندماه مورد غربالگری قرار خواهند گرفت، تصریح کرد: براساس آمارهای موجود، هم اکنون ۲۱.۵ درصد از دانش آموزان دچار چاقی هستند که در شرایط شیوع بیماری کرونا و کم تحرکی این افراد، احتمال افزایش این آمار وجود دارد.

استان قزوین دارای ۲۵۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید