خوشنویسی در هرمزگان مهجور است


خوشنویسی در هرمزگان مهجور است

بندرعباس- ایرنا- رییس انجمن خوشنویسان هرمزگان با بیان اینکه خوشنویسی در این استان با وجود ظرفیت‌ها و استعدادهای بی‌نظیر از هنرهایِ مهجور است، گفت: مسوولان و نهادهای فرهنگی، پیشکسوتان خوشنویسی را بیش از پیش مورد حمایت قرار دهند.

موسی دهقانی روز سه شنبه در گفت‌ وگو با ایرنا افزود: خوشنویسی هنری معنوی، فاخر، آرامش‌ بخش و از نمادهای هویت ایرانی و اسلامی است که قدمتی دیرینه در ایران اسلامی دارد و از ویژگی های مختلف و متنوعی برخوردار است.

وی ادمه داد: اداره کل ارشاد استان همواره انجمن خوشنویسان هرمزگان را مورد حمایت خود قرار داده اما با توجه سال‌ها فعالیت در این زمینه و شناخت و آشنایی کامل از هنرمندان خوشنویس استان شاهد وجود استعدادهای زیادی هستم که متاسفانه هنوز هم به صورت جدی مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.

رییس انجمن خوشنویسان هرمزگان که خود خوشنویسی را از سال ۷۹ در بندرعباس، تهران و یزد آغاز کرده است، گفت: قبل از تشکیل انجمن خوشنویسان استان سال‌ها در کنج خلوت خود و درگمنامی فعالیت کردند و به خلق اثر پرداختند.

دهقانی، برگزاری نخستین جشنواره ملی خوشنویسی خلیج‌فارس، برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی خوشنویسان و کتابت کامل قرآن کریم توسط خوشنویسان استان را بخشی از برنامه‌های این انجمن عنوان کرد که از سال ۹۰ با راه‌اندازی پنج شعبه در این استان این هنر معنوی و فاخر با استقبال خوشنویسان بومی مواجه شده و باعث شد هنرمندان از گمنامی و خلوت بیرون آمده و دیده شوند.

رییس انجمن خوشنویسان هرمزگان تعداد استادان و پیشکسوتان هنر خوشنویسی را ۱۸ نفر و تعداد هنرجویان عضو انجمن خوشنویسان این استان را ۱۴۰ نفر اعلام کرد و ادامه داد: درحال حاضر شعبه‌های کیش، قشم، بستک، بندرلنگه، میناب، حاجی‌آباد و شهرک مروارید بندرعباس فعال هستند.

وی افزود: هرچند از سال ۸۹ سعی کردیم با برگزاری برنامه‌های متفاوت در شناساندن هنرمندان و خوشنویسی استان و فعالیت‌های انجمن قدم مثبتی برای هنرمندان خوشنویس برداریم اما بازهم این عرصه نیاز همچنان مهجور است و به حمایت‌های جدی نیاز دارد.

وی افزود: وجود شعبه‌های متعدد انجمن خوشنویسان ایران در داخل و خارج از کشور نشان دهنده این است که این هنر اصیل ایرانی جایگاه ویژه‌ای در بین افراد دارد زیرا پیشرفت علم و تکنولوژی و هنرهای مدرن هرگز نمی‌توانند قدمت و تاثیر هیچ هنری را از بین ببرد.

رییس انجمن خوشنویسان هرمزگان عنوان کرد: در بسیاری از کشورهای اسلامی به زحمت می‌شود خوشنویسی را به مردم شناساند اما در کشور و از جمله هرمزگان با وجود پیشکسوتان این عرصه و منابع زیادی که در اختیار داریم خوشنویسی را به زحمت نگه داشته‌ایم چون خوشنویسی در زندگی و تربیت ما وجود دارد.

دهقانی با اشاره به شرایط کنونی ویروس کرونا و لزوم رعایت دستورات بهداشتی، ابرداشت: فراگیران هنر خوشنویسی در هرمکانی با استفاده از آموزش مجازی می‌توانند به فراگیری این هنر اصیل بپردازند.

این استاد خوشنویسی با بیان اینکه انکار تاثیر نوشتن با دست و قلم امری ناممکن است، یادآور شد: حمایت بیش از پیش هنرمندان خوشنویس استان و دیده شدن فعالیت‌های آنان می تواند جامعه و جوانان ما را به سمت هنرهای اصیل جذب و علاقه‌مند کرد.

وی ابرازداشت: سبک‌های مختلفی از خط هستند که بسیار مورد توجه نسل جوان قرار گرفته و شوق یادگیری را در افراد بالا می‌برند و به عنوان مثال نقاشی خط هنرمندان ایرانی که امروزه در حراج‌های بزرگ جهانی با استقبال چشمگیر مورد توجه قرار می‌گیرد و با قیمت‌های بالایی نیز خریداری می‌شود باعث شده تا نگاه‌ها به سمت خوشنویسی و هنرها و سبک‌های وابسته معطوف شود.

دهقانی در پایان بر معرفی ظرفیت‌های هنر خوشنویسی و مفاخر استان هرمزگان تاکید کرد و گفت: این هنر آرامش و صداقت را به جامعه تزریق می‌کند و باید بتوانیم ضمن حفظ پیشکسوتان این عرصه، جوانان را به این عرصه فاخر و معنوی تشویق و علاقه‌مند کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان