بیش از 60 درصد بذر سبزی و صیفی کشور تولید داخل است


بیش از 60 درصد بذر سبزی و صیفی کشور تولید داخل است

کرج - ایرنا - معاون تحقیقات کنترل و گواهی بذر موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور گفت: علیرغم آمار غیرکارشناسی مطرح شده بیش از 60 درصد بذر سبزی و صیفی کاشت شده در داخل کشور تولید می شود.

مهندس صمد مبصٌر روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال های اخیر مرتب به واردات ۹۰ درصدی بذور سبزی و صیفی در کشور اشاره می شود ولی باید گفت این میزان واردات به بذور هیبرید سبزی و صیفی مورد نیاز کشور اختصاص دارد.

وی اظهار داشت: بسیاری از محصولات سبزی و صیفی که در کشور مورد کشت قرار می گیرد، بذورشان وارداتی نیست که از آن جمله می توان به محصولاتی همچون هویج، اسفناج، چغندر لبویی، تربچه، خربزه ها و هندوانه اشاره کرد.

وی با بیان اینکه بذر این محصولات از نوع هیبرید نیست، یکی از دلایل توجه به تولید بذر هیبرید سبزی و صیفی در داخل کشور را قرار نگرفتن آن در لیست محصولات استراتژیک دانست و گفت: به همین دلیل موسسات تحقیقاتی دولتی یا دانشگاه های کشور آن را جزو کارهای پژوهشی برای رسیدن به ارقام هیبرید این محصولات قرار نداده اند.

مبصٌر افزود: اخیرا تلاش هایی برای تولید این بذور آغاز شده و هیبریدهای جدیدی از داخل کشور توسط بخش خصوصی و بخش های دولتی پا به عرصه گذاشته اند و امیدواریم در سال آتی شاهد تغییر میزان وارادات بذر هیبرید در کشور باشیم.

«رقم بذر هیبرید اشاره به بذر F۱ دارد که از راه مستقیم از تلاقی دو والدی که از نظر ژنتیکی متفاوت هستند ، تولید می گردد به طوریکه با محصول با افزایش عملکرد بیشتری مواجه می شود».

وی بذرهای هیبرید را بسته به نوع محصولات دارای مزیت دانست و اظهار داشت: در محصولاتی که با بذر هیبرید تولید می شوند با عملکرد بالاتری از لحاظ کمی روبرو می شویم که نمونه آن را می توان به محصول هیبرید ذرت با غیر هیبرید آن اشاره کرد.

۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور زیر کشت ذرت است

مبصٌر با بیان اینکه ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور زیر کشت ذرت قرار دارند، گفت: در داخل کشور حتی یک هکتار کشت غیرهیبرید ذرت نداریم.

وی افزود: ولی در بعضی محصولاتی که از نظر عملکردی به دلیل ماهیت ژنتیکی آن خیلی تاثیرگذار نیست از بذر غیرهیبرید استفاده می شود ولی بذر هیبرید برای رسیدن به محصول هم شکل و تولید کمی بیشتر است.

معاون تحقیقات کنترل و گواهی بذر موسسه تحقیقات و گواهی بذر و نهال کشور ادامه داد: ولی واقعیت این است که اکنون چون بذر سبزی صیفی توسط شرکت های چند ملیتی بزرگ و خصوصی در دنیا تولید می شود.

وی گفت: یکی از دلایلی که این کشورها و شرکت ها بذر هیبرید این محصولات را تولید می کنند، یکبار مصرف بودن این بذور و همچنین امکان پذیر نبودن تکثیر آن توسط کشاورز یا کشورهای مصرف کننده است.

وی اضافه کرد: بعضی ها فکر می کنند مقاومت یک محصول به یک بیماری به دلیل هیبرید بودن است که تصور درستی نیست و یک محصول غیرهیبریدی می تواند همان مقاومت را داشته باشد ولی تولید کننده آن بذر که منابع مقاومت را در اختیار دارد بذر را به صورت هیبرید عرضه می کند تا امکان تکثیر از خریدار و کشاورز بگیرد تا از یک بازار دایمی فروش بذر اطمینان حاصل کند.

مبصٌر در خصوص صادرات بذر تولیدی در داخل کشور نیز گفت: صادرات به صورت خیلی محدود در بذر داریم زیرا یکی از نیازهای صادرات بذر داشتن ظرفیت تولید بذر مازاد است.

وی افزود: مهمترین پیش نیاز برای صادرات بذر این است که تولیدکنندگان بذر بتوانند در بازارهای مصرف ارقام خودشان را بشناسانند و مراحل ثبت و تجاری سازی ارقامشان را در کشورهای هدف انجام بدهند و بازاری ایجاد کنند تا قادر به صادرات بشوند.

وی خاطرنشان کرد: داشتن کالای صادراتی شرط لازم است ولی کافی نیست و متاسفانه شرکت های بذری ما در قسمت فروش بذرشان در بازار خارج از کشور تجربه بسیار کمی دارند و ضعیف عمل کرده اند.

مبصٌر اظهار امیدواری کرد که بخش دولتی (وزارت صنعت، معدن و تجارت) با تجاربش بتواند به این افراد برای ایجاد بازارهای صادراتی کمک کند زیرا اعتقاد داریم با توجه به تغییر قیمت ارز در کشور بسیاری از تولیدات بخش کشاورزی و در راس آن ها بذر یکی از کالاهای بالقوه صادراتی است که اگر این افراد را کمک کنیم می توانند تبدیل به بالفعل شده و یک ارزآوری خوبی همراه با ایجاد اشتغال با خود به ارمغان بیاوردند.

معاون موسسه تحقیقات گواهی و ثبت بذر و نهال کشور گفت: کشاورزان باید توجه داشته باشند که بذر با کیفیت اثرش درتولید خیلی از منابع از ۲۵ تا ۵۰ درصد گزارش شده است و انتظار داریم کشاورزان با انتخاب بذرهای با کیفیت و گواهی شده از منابع مختلف حداقل ۲۵ تا ۵۰ درصد تولید خودشان را تضمین کنند و از کشت بذرهای با منشاء نامشخص و قاچاق و تقلبی خودداری کنند چون هم خودشان و هم کشور در کلان تولید متضرر می شوند.

موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر ونهال در کرج مستقر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !