گفتار درمانی کودک چهار و پنج ساله در موسسه نورولند


در این مقاله شما می توانید درباره گفتار درمانی کودک 4 ساله و در ادامه مقاله درباره گفتار درمانی...

در این مقاله شما می توانید درباره گفتار درمانی کودک 4 ساله و در ادامه مقاله درباره گفتار درمانی کودک 5 ساله اطلاعات لازم را کسب نمائید. اگر کودک شما نمی تواند منظور خود را به درستی بیان کند و دیگران متوجه صحبت های او نمی شوند، باید برای کمک به رشد گفتاری کودک و برطرف شدن مشکل او علاوه بر مراجعه به گفتار درمانگر، تمرین هایی را نیز در خانه با او انجام دهید. نورولند در تمام این مسیر همراه شماست.

گفتار درمانی نوعی متد علمی شگرف است که پس از ارزیابی دقیق با تشخیص اختلالات گفتاری اقدام به درمان می کند. فرقی ندارد که کودک مبتلا به اختلال شایع لکنت زبان است و یا در اثر بیماری هایی همچون فلج مغزی و یا کم شنوایی دچار نارسایی های گفتاری شده است. این متخصصان می توانند راهکار هایی را برای التیام اختلالات گفتاری، مشکلات درک زبانی و اختلال در بلع پیشنهاد دهند. در این مطلب از سایت نورولند (فرزندان برتر سابق) قصد داریم که به طور تخصصی تر درباره گفتار درمانی کودکان ۴ سال صحبت کنیم .

گفتار درمانی کودک چهار و پنج ساله در موسسه نورولند

گفتار درمانی کودک پنج ساله

کودکان 5 ساله قادر هستند به شکل روان و سلیس صحبت کنند زیرا آن ها در این سن قواعد زبان را به درستی دریافت و جمله سازی می کنند، آن ها حتی می توانند احساسات خود را از طریق اصوات برای اطرافیان خود بیان کنند.

یک کودک ۵ ساله به حرف زدن علاقه زیادی دارد و گاه این حرف زدن طولانی باعث کلافه شدن اطرافیان نیز خواهد شد. زمانی که کودک به سن ۵ سالگی می رسد از نظر ارتباط مطالب و جمله ها و کوتاه کردن کلام تغییر زیادی می کند. این کودکان بیشتر از پاسخ های کوتاه برای حرف زدن استفاده می کنند.

هنگام سوال کردن دقت می کنند سوالات مرتبط بپرسند و آگاهی خود را افزایش دهند. در این سن مهارت زبانی او زمانی مشخص می شود که از ساختار های اصلی دستوری در گفتار اشاره کند. آنها قادرند از حروف ربط ، زمان افعال (گذشته، حال، آینده) در حرف های خود استفاده کنند.

در این سن تلفظ غلط برخی آواها همچون س یا ف طبیعی است. ما در مطلب دیگری که در بالا لینک شده است بصورت مفصل به گفتار درمانی در کودکان 5 ساله می پردازیم. در این قسمت می توانید حوزه هایی که قرار است درباره آن ها صحبت کنیم را مشاهده نمائید.

مهارت های زبان دریافتی مهارت های زبان اظهاری تشویق به حرف زدن کودک تشویق کودک به حفظ شهر، داستان و سرود الگوی کلامی مناسب بهتر کردن محیط زندگی

گفتار درمانی کودک دو ساله

داشتن تماس چشمی مناسب

داشتن تماس چشمی مناسب با کودک می تواند بازدهی بالایی در راهکار های گفتار درمانی بگذارد.

علاوه بر این که والدین باید به صورت واضح از جملات ساده استفاده کنند نیاز است که با برقراری تماس چشمی مستقیم، کودک را وادار کنند ادامه مکالمه را مدیریت کند.

کم کم کودک می آموزد که بدون فشار کلمات مناسب را پیدا کرده و با اعتماد به نفس حتی داستان سرایی کند.

یکی از اشتباهات رایجی که برخی از والدین انجام می دهند موضوعاتی چالشی با کلمات و جملات نا مفهوم را انتخاب می کنند، با این تصور که کودک اصطلاحات جدید تر را بیاموزد اما در این مسیر نه تنها کودک همراهی نمی کند بلکه با مشاهده این سختی ها حتی اشتباهات بیشتری را نیز به نمایش می گذارند.

علاقمند کردن کودکان با جایگزین کردن مفاهیم جذاب

کودکان نیز مانند افراد بزرگسال ممکن است از روش خاصی برای برقراری ارتباط استقبال کنند. زمانی می توان انتظار نتایج مشهود از راهکارهای درمانی را داشت که کودک با میل و علاقه همراهی کند.

در واقع انتخاب مسیر ارتباطی متناسب با شرایط و علاقه کودک می تواند مراودات سازنده تری را فراهم کند.

بسیاری از کودکان به جای استفاده از کلمه خوراکی "به به" را می شناسند. والدین می توانند از این فرصت طلایی استفاده کنند تا توجه کودک جلب را کنند و کلمه مدنظر نیز آموزش دهند. به طور مثال "بیا به به بخور، بیا خوراکی خوشمزه برات اوردم".

در حقیقت والدین باید به شکل خلاقانه کلمات مترادف را به کودک آموزش دهند تا در ذهن آن ها حک شود.

البته استفاده همیشگی از این روش ممکن است نه‌ تنها سودمند نباشد بلکه برای کودک جذابیت خود را از دست بدهد پس در آن افراط نکنید.

این قبیل رفتار ها و استفاده از جملات منفی اگرچه به خودی خود بسیار مخرب هستند اما در صورتی که همراه با تنبیه و خشونت نیز باشند باید بپذیرید که فاصله بیشتری بین شما و فرزندتان ایجاد می شود که حتی ممکن است به انزوا طلبی و سر خوردگی نیز بیانجامد.

تدوین برنامه و قانون فرضی راهگشا در تمارین گفتار درمانی

اولین قدم برای ترغیب کودک برای مکالمه درست و گفتار مناسب داشتن، حمایت و پذیرش والدین است تا علاوه بر کاهش استرس و بار روانی، بتوانند با اعتماد به نفس در این قبیل فعالیت ها حضور یابند بنابراین بهتر است که یک برنامه و قانون فرضی را برای خود تدوین کنید. مانند:

در صورت درک ۴۰ درصد از مفاهیم کودک درخواست تکرار البته با لحن و گفتار آرام بخش جایز است. با درک ۷۰ درصد مفاهیم بیانی کودک می توان با مطرح کردن سوالات بیشتر او را ترغیب به ادامه مکالمه کرد. در صورت درک بیش از ۷۰ درصد مفاهیم، تکمیل جملات کودک و ادامه مکالمه مشکلی ندارد.

تکمیل داستان توسط کودک

اگرچه کودکان خزانه واژگانی چندانی ندارند اما می توانند با ذهن خلاق خود روایت داستان و شخصیت سازی را ادامه دهند.

این فعالیت سرگرم کننده نه تنها می تواند فرصت مکالمه بیشتری را فراهم کند بلکه در افزایش درک آن ها نیز تاثیر شگرفی دارد.

اگر می خواهید که این فعالیت بازدهی مضاعفی داشته باشد توصیه می کنیم که این نکات را نیز فراموش نکنید.

- انتخاب کتاب های مصور و متناسب با علاقه کودکان می تواند بیشتر مورد استقبال قرار گیرد.

- تعجیل برای به پایان رساندن کتاب هیچ اثری بر تقویت مهارت های گفتاری کودکان ندارد بلکه باید اجازه داد تا کودک مسیر داستان را پیش بینی کرده و خود به پایان برساند.

- استقبال از رفتار های هیجان زده کودکان در روایت داستان می تواند در ترغیب آن ها برای گوش و یا حتی بیان آن تاثیر گذار باشد.

کتاب خواندن روشی جادویی است تا بتوان از این طریق مهارت های زبانی و گفتاری را به کودکان به ویژه آنان که در سنین کمتری قرار دارند، آموخت.

ساخت آلبوم تصاویر

از دیگر روش هایی که می تواند به گفتار درمانی کمک زیادی کند، ساخت آلبوم با تصاویر جذاب است که می توان آن ها را از کتاب ها و مجلات انتخاب کرد و یا حتی عکس های مسافرت های دست جمعی را به عنوان موضوع اصلی برگزید.

پس از کنار هم قرار دادن آن ها باید از کودک درخواست شود که قدم به قدم داستانی را تعریف کند. والدین می توانند با برقراری تماس چشمی و رفتار های هیجان گونه آن ها را تشویق کنند تا ادامه دهد.

در واقع این روش با پرورش تخیل و ابتکار ذهنی می تواند راهکاری ساده ولی تاثیر گذار در گفتار درمانی مطرح باشد.

اگر با چالش انتخاب تصاویر مناسب مواجه هستید می توانید از اینترنت متناسب با سن آن ها، عکس هایی را انتخاب و فضایی خاص را خلق کنید.

گفتار درمانی کودک چهار و پنج ساله در موسسه نورولند

گفتار درمانی کودک

اگرچه مشکلات گفتاری ممکن است در هر یک از کودکان به شکلی ظاهر شوند اما می توان با مراجعه به گفتار درمانگر این متخصصان کار آمد شاهد کاهش علائم رفتاری بود.

این کارشناسان توانمند پس از ارزیابی و بررسی شواهد رفتاری بهترین راهکار را پیشنهاد می دهند.

زمانی می توان گفت که یک کودک ۴ ساله در زمینه گفتاری توانمند است که علاوه بر حرف زدن روان و سلیس بتواند به خوبی بشنود و مفاهیم را درک کند.

متاسفانه برخی از والدین آنچنان که می بایست با سیر طبیعی مهارت های درک زبانی و گفتاری کودکان ۴ ساله خود آشنا نیستند و با دست دست کردن برای شروع اقدامات درمانی فرصت طلایی بهبودی را از آن ها محروم می کنند.

در ادامه به مهارت های گفتاری متناسب با هر سن اشاره می شود تا بتوانید علائم هشدار دهنده بهتر بشناسید.

گفتاردرمانی کودکان چهار ساله

والدین می توانند با انتخاب فعالیت های سرگرم کننده به صورت عملی کلماتی همچون اولین، آخرین، چپ، راست را به کودک آموزش داده و همچنین علاوه بر تشبیه روابط بین آن ها به نمایش کلمات متضاد نیز بپردازند. از دیگر ابتکارات خاص و تاثیر گذار، انتخاب موضوعی جذاب و توصیف آن با چندین جمله کوتاه است تا کودک ترغیب شود با حدسیات مختلف، مکالمه ادامه دهد. حیوانات و گیاهان از موضوعات مورد علاقه کودکان هستند. والدین می توانند با گروه بندی خاص یک فعالیت لذت بخش فراهم کنند تا کودک با ذوق و شوق درباره آن ها حرف بزند.

البته زمانی این فعالیت ها موثر هستند که به شکل استاندارد در فضایی بدون تنش اجرا شوند علاوه بر آن که والدین باید تمام توجه خود را با برقراری تماس چشمی به کودک نشان دهند تا علاوه بر افزایش اعتماد به نفس شاهد نمایش خاصی از توانمندی کودک باشند. این گروه کودکان با توجه به ضعفی که دارند اغلب ترجیح می دهند کمتر صحبت کنند اما در صورتی که درباره یک کلمه یا واژه کنجکاوی کردند بهترین فرصت است تا با تشویق آن ها را به این سمت هدایت کرد که مهارت خود را نشان دهند.

انجام بازی های قدیمی و روتین مطمئنا تاثیر چندانی ندارد. انتخاب فعالیت و حتی بازی باید متناسب با سلیقه و علاقمندی کودک باشد روش های این چنانی در مهدکودک آذین در جردن بسیار تاثیر موثری روی کودکان داشته است. با درخواست های دو مرحله ای کودک می آموزد که علاوه بر گوش کردن فعالیتی را نیز انجام دهد بنابراین در مکالمات روزمره والدین بهتر است از این قبیل جملات همچون "کیفت را بردار و در اتاق قرار بده" بیشتر استفاده کنند. آواز خوانی و یا حتی انجام فعالیت های روزمره می تواند به عنوان یک تفریح جذاب باشد تا کودکان از لاک دفاعی خود بیرون بیایند و توانمندی خود را بیشتر تقویت کنند‌.

گفتار درمانی کودک سه ساله

مهارت های گفتاری کودکان در زمینه شنیدن و درک کردن

از شاخص ترین توانمندی کودکان در این سن، درک کلمات ترتیبی همچون آخرین، اولین، قبلی، بعدی و... است. زمانی که در جملات به کلمات مرتبط با زمان برخورد کنند آن را به خوبی درک می کنند همچون ‌امروز، فردا، دیروز. کودک ۴ ساله نرمال باید بتواند علاوه بر درک درخواست های دو جمله ای، نسبت به آن ها عکس العمل مناسب نیز بروز دهد همچون لباست را بردار و به آشپزخانه ببر. از دیگر توانمندی های کودکان نرمال در این سن انجام تمارینی است که والدین یا مربی از او درخواست می کنند مانند کشیدن اشکال بر روی دفتر.

روانشناس کودک

نباید فراموش کرد زمانی می توان گفت که کودک در زمینه شنیدن و درک کردن، مهارت گفتاری دارد که علاوه بر درک بسیاری از مفاهیمی که می شنود بتواند عکس العمل مناسبی را نیز بروز دهد اما یک روانشناس کودک می تواند کمک فراوانی به شما به عنوان والدین کودک مربوطه بکند.

تماس با نورولند

اگر دوست دارید علاوه بر عوامل بروز، درباره راهکارهای درمانی رایج اختلالات گفتاری نیز بیشتر بدانید مراجعه به وب سایت میدان ونک، ابتدای خیابان گاندی جنوبی، پلاک ۱۴۲ واحد ۲۴ پیشنهاد می شود علاوه بر آن کافی است تلفن را بردارید و با شماره تلفن 09124942773 تماس بگیرد تا کارشناسان در سریع ترین زمان پاسخگویی سوالات شما باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !