چگونگی افزایش بتا در بارداری


چگونگی افزایش بتا در بارداری

احتمالا اولین نشانه ای که فرشته کوچک شما با کمک آن اعلام وجود می کند وجود هورمون βhCG در جریان خونتان است.

احتمالا اولین نشانه ای که فرشته کوچک شما با کمک آن اعلام وجود می کند وجود هورمون βhCG در جریان خونتان است که شما با کمک آن بارداریتان را تشخیص داده و آن را تحت عنوان عدد بتا می شناسید. پس از مثبت شدن تست بارداری، مساله بعدی سرعت افزایش بتا در بارداری است که می تواند در تعیین سلامتی حاملگی تان موثر باشد.

چرا سرعت افزایش بتا در بارداری در اوایل بارداری مهم است؟
وقتی پزشک شما در مورد βhCG صحبت می‌کند، وی به هورمون گنادوتروپین کوریونی انسانی که بدن شما در دوران بارداری تولید می‌کند، اشاره دارد. به همین دلیل آن را "هورمون بارداری" می‌نامند.
عقیده عمومی بر این است که در اوایل بارداری، سطح βhCG در یک آزمایش خون برای سنجش βhCG ، باید هر دو تا سه روز دو برابر شود. اما اگر سرعت این امر در شما کندتر باشد، هنوز برای وحشت کردن زود است. اعداد فقط یک راهنما هستند و تغییر میزان آن ممکن است از تعداد واقعی مهم‌تر باشد.

چه زمان می ‌توان سرعت افزایش بتا در بارداری را بررسی کرد؟
جفت، مسئول ساختن هورمون βhCG است و آزمایش خون می‌تواند حدود ۱۱ روز پس از آغاز بارداری وجود این هورمون را مشخص کند. آزمایش ادرار و دستگاه‌های تست بارداری خانگی که از داروخانه می‌خرید، می‌توانند در حدود ۱۴ روز پس از باردار شدن وجود βhCG را مشخص کند.

دلیل سرعت کم افزایش بتا در بارداری چیست و چرا باید زمان دو برابر شدن βhCG را بررسی کنید؟
زمان‌های دو برابر شدن βhCG یک شاخص خوب است برای بررسی اینکه آیا بارداری تا ۶ هفته پس از آخرین قاعدگی پیشرفت طبیعی دارد یا نه. در یک بارداری معمولی، میزان βhCG شما هر ۷۲ ساعت دو برابر می‌شود. سطح این هورمون در طی ۸ تا ۱۱ هفته اول بارداری شما به نقطه اوج خود می‌رسد، سپس کاهش یافته و میزان آن ثابت می‌ماند. هرچه دوران بارداری به پیش می‌رود، این دوره ۷۲ ساعته تا ۹۶ ساعت نیز افزایش پیدا می‌کند.
پس از هفته ۵ تا ۶ بارداری، سونوگرافی به بهترین وسیله برای به دست آوردن اطلاعات در مورد نحوه پیشرفت بارداری تبدیل شده است و بسیار دقیق‌تر از اعداد βhCG هستند.
انجمن بارداری آمریکا (APA) سخت گیری های بیش از حد و وارد کردن استرس در برابر "زیاد شدن مقدار βhCG " هشدار می‌دهد، زیرا بانوان با میزان کمتر βhCG می‌توانند یک بارداری طبیعی و نوزاد کاملا سالم داشته باشند.

علت سرعت کم افزایش بتا چیست؟ سرعت کم افزایش هورمون بتا در بارداری چه معنایی دارد؟
کند شدن روند دو برابری هورمون βhCG می‌تواند نشانه‌ای از سقط جنین یا علائم بارداری خارج رحمی باشد، اما این همیشه صادق نیست. طبق اعلام انجمن بارداری آمریکا، تاخیر دو تا سه روز در ۸۵ درصد از بارداری‌های طبیعی معمول است. بنابراین این بدان معنا است که حدود ۱۵ درصد از بارداری‌های طبیعی ممکن است روند کندتری در دو برابر شدن هورمون داشته باشند.

سرعت زیاد افزایش بتا به چه معنا است؟
میزان بالای بتا βhCG نیز می تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله:
شما یا پزشک‌تان تاریخ باردار شدن را اشتباه محاسبه کرده‌اید.
بارداری شیمیایی
بارداری چند قلویی

کمترین میزان افزایش ثبت شده برای یک بارداری طبیعی
در یک مطالعه در سال ۲۰۰۴، محققان دریافتند که βhCG می‌تواند در مدت زمان دو روز حتی در بارداری طبیعی به میزان ۵۳ درصد افزایش یابد، اگرچه افزایش کند سطح βhCG در بارداری طبیعی کمتر شایع است.
۵۳ درصد افزایش، کمترین میزان افزایش ثبت شده βhCG در اوایل بارداری است و کند شدن افزایش میزان βhCG معمولاً به معنای وجود مشکلات است.
در اینجا برخی از اطلاعات مفید درباره سرعت افزایش بتا در بارداری وجود دارد:
اندازه گیری βhCG در واحدهای میلیونی بین‌المللی در هر میلی لیتر است.
سطح βhCG بالاتر از Lm/mIU 25 یک شاخص مثبت بارداری است.
سطح βhCG روش مناسبی برای تعیین تاریخ بارداری نیست.
دو نوع متداول تست βhCG عبارتند از، یک تست کیفی است که وجود یا عدم وجود این هورمون‌ها را در خون شما تشخیص می‌دهد و یک آزمایش کمی که میزان آن را در خون شما اندازه گیری می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403