مقایسه آیفون 12 پرو / پرو مکس و آیفون XS Max / XS


مقایسه آیفون 12 پرو / پرو مکس و آیفون  XS Max / XS

گجت نیوز با معرفی آیفون‌های سری جدید، مقایسه آیفون 12 پرو و پرو مکس با سری آیفون XS و XS Max بسیار هیجان انگیز خواهد بود. پس در مقایسه iPhone 12 Pro با پرچمداران دو سال پیش، همراه گجت نیوز باشید. در سال‌های اخیر روند پیشرفت گوشی‌های هوشمند نسبت به گذشته کندتر شده و همین امر موجب... نوشته مقایسه آیفون 12 پرو / پرو مکس و آیفون XS Max / XS اولین...

با معرفی آیفون‌های سری جدید، مقایسه آیفون ۱۲ پرو و پرو مکس با سری آیفون XS و XS Max بسیار هیجان انگیز خواهد بود. پس در مقایسه iPhone 12 Pro با پرچمداران دو سال پیش، همراه گجت نیوز باشید.

در سال‌های اخیر روند پیشرفت گوشی‌های هوشمند نسبت به گذشته کندتر شده و همین امر موجب کاهش ارزش خرید سری‌های جدید شده است. آمار‌های نشان می‌دهد که کاربران به طور میانگین سه سال طول می‌کشد تا تصمیم به ارتقای اسمارت فون خود بگیرند. با این وجود، اگر یکی از دو مدل آیفون XS یا XS MAX را خریداری کرده باشید، احتمالا به فکر خرید سری جدید هستید. اما آیفون‌ها طی این دو سال چه پیشرفت‌هایی داشته‌اند؟ در ادامه به مقایسه ایفون ۱۲ پرو و پرو مکس با آیفون ایکس اس و ایکس اس مکس خواهیم پرداخت.

مقایسه آیفون ۱۲ پرو / پرو مکس و آیفون XS Max / XS : تغییرات ظاهری

مقایسه آیفون 12 پرو / پرو مکس و آیفون  XS Max / XS

مقایسه آیفون 12 پرو / پرو مکس و آیفون  XS Max / XSاولین تفاوت عمده آیفون ۱۲ پرو و XS Max را باید لبه‌های تخت سری آیفون ۱۲ دانست. سری جدید، اندکی باریک‌تر شده و که بدنه آن را از نسل قبلی متمایز می‌کند. علاوه بر این، ماژول دوربین، بزرگ‌ترین تغییر ظاهری این نسل است. دوربین سه گانه آیفون ۱۲ پرو اکنون در وسط دستگاه تعبیه شده است.

در قسمت جلویی، نمایشگر این دو سری تقریبا یکسان هستند. نمایشگر بدون حاشیه همراه بریدگی بالای نمایشگر در هر دو دستگاه مشابه است. اندازه این بریدگی نسبت به نسل قبل تغییری نداشته است. با این حال، نمایشگر این دو گوشی اکنون از لحاظ کیفیت بسیار متفاوت‌اند.

مقایسه آیفون ۱۲ پرو و آیفون XS : نمایشگر

اندازه: ۶.۱ اینچ در برابر ۵.۸ اینچ شیشه: Ceramic Shield در برابر Gorilla Glass نمایشگر: Super Retina XDR در برابر Super Retina HD رزولوشن: ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ در برابر ۲۴۳۶ در ۱۱۲۵ پیکسل حداکثر روشنایی: ۸۰۰ نیت (معمولی) / ۱۲۰۰ نیت (با HDR) در مقابل ۶۲۵ نیت (معمولی)

اما چه چیزی تغییر کرده است؟ نمایشگر آیفون ۱۲ اکنون ۰.۳ اینچ بزرگتر شده که کمی بزرگ‌تر از آیفون XS است. با این حال این تفاوت به اندازه‌ای نیست که شما را به فکر تعویض آیفون Xs بیاندازد. هر دو گوشی عملا تراکم پیکسلی یکسانی دارند (۴۶۰ در مقابل ۴۵۸). بنابراین از این لحاظ شاهد پیشرفت چشمگیری نیستیم.

با این حال، یکی از مزایایی که در نمایشگر آیفون ۱۲ پرو یافت می‌شود، افزایش میزان حداکثر روشنایی است. اپل پنل این گوشی را XDR نام گذاری کرده که شامل عملکرد بهتر آن در زیر نور خورشید و تجربه بهتر در تماشای محتوا می‌شود.

از دیگر موارد جدید، محافظ Ceramic Shield است که برای نمایشگر آیفون ۱۲ پرو استفاده شده. این لایه محافظ باعث می‌شود که گوشی جدید در برابر سقوط تا ۴ برابر مقاومت بیشتری داشته باشد.

نمایشگر آیفون ۱۲ پرو مکس و آیفون Xs Max

اندازه: ۶.۵ اینچ در برابر ۶.۷ اینچ شیشه: Ceramic Shield در برابر Gorilla Glass نمایشگر: Super Retina XDR در برابر Super Retina HD رزولوشن: ۲۷۷۸ در ۱۲۸۴ در برابر ۲۶۸۸ در ۱۲۴۲ پیکسل حداکثر روشنایی: ۸۰۰ نیت (معمولی) / ۱۲۰۰ نیت (با HDR) در مقابل ۶۲۵ نیت (معمولی)

مقایسه آیفون ۱۲ پرو / پرو مکس و آیفون XS Max / XS : رنگ‌‌بندیمقایسه آیفون 12 پرو / پرو مکس و آیفون  XS Max / XSمقایسه آیفون 12 پرو / پرو مکس و آیفون  XS Max / XS

هنگام صحبت در مورد ظاهر آیفون‌‌ها، گزینه‌های رنگ‌بندی از مهم‌ترین مشخصه‌ها است. آیفون ۱۲ پرو و پرو مکس در چهار رنگ آبی اقیانوسی، نقره‌ای، گرافیتی و طلایی موجود است. رنگ‌های نقره‌ای و طلایی با مدل‌های آیفون XS یکسان هستند، اما با این تفاوت که مات بودن بدنه‌ی آیفون ۱۲ پرو باعث بازتاب نور متفاوتی می‌شود. البته در هنگام لمس نیز حس متفاوتی دارند. آبی اقیانوسی رنگ جدیدی است که در هیچ کدام از مدل‌های دیگر آیفون وجود ندارد و رنگ گرافیتی، جایگزینی برای مدل خاکستری است که کمی روشن‌تر به نظر می‌رسد. طبق معمول، مدل‌های پرو از رنگ‌های ملایم‌تری برخوردار خواهند بود.

مقایسه آیفون ۱۲ پرو / پرو مکس و آیفون XS Max / XS : مشخصات

تراشه: اپل A14 5nm در برابر اپل A12 7nm فضای ذخیره‌سازی داخلی: ۱۲۸ گیگابایت در مقابل ۶۴ گیگابایت (مدل پایه) اتصالات: ۵G در برابر ۴G LTE حافظه رم: ۶ گیگابایت در برابر ۴ گیگابایت مقاومت در برابر آب: عمق ۶ متر در برابر عمق ۲ متر

امسال اپل نخستین تراشه خود را که با استفاده از فرآیند ۵ نانومتری ساخته شده، معرفی کرد. معماری جدید ۵ نانومتری علاوه بر قدرت بیشتری باعث می‌شود از نظر مصرف انرژی نیز بسیار بهینه باشد. از لحاظ اعداد ارقام، در تراشه A14 از ۱۱.۸ میلیارد ترانزیستور و در تراشه A12 از ۶.۹ میلیارد ترانزیستور استفاده است. این مقدار تنها در مدت دوسال نزدیک به دوبرابر افزایش یافته است. با وجود اینکه در تراشه A12 موجود در آیفون XS هیچ کمبودی احساس نمی‌شود اما با این حال، A14 نسل آینده پردازنده آیفون هاست.

اما شاید مهم‌تر از بهبود عملکرد تراشه، اضافه شدن ۵G به تمامی مدل‌های آیفون ۱۲ باشد. این مورد شاید در حال حاضر مورد استفاده روزمره کاربران قرار نگیرد اما طی دو تا سه سال آینده، با افزایش پوشش این شبکه، از ویژگی‌های کلیدی گوشی‌های هوشمند خواهد بود.

اپل سرانجام حافظه پایه‌ی آیفون‌ها را به ۱۲۸ گیگابایت ارتقا داد. اپل در خصوص صحبت نکردن راجع به میزان حافظه رم مشهور است، اما گفته می‌شود مدل‌های آیفون ۱۲ پرو از رم ۶ گیگابایتی برخوردار هستند.

مقایسه آیفون ۱۲ پرو / پرو مکس و آیفون XS Max / XS : عمر باتری

ظرفیت باتری یکی از مواردی است که اپل معمولا آن را رسما اعلام نمی‌کند. بنابراین تا زمانی که که گوشی‌های جدید اپل رسما روانه بازار شوند و اولین تست‌های انجام شود، باید به آمار و ارقام اعلام شده بسنده کرد. طبق داده‌های رسمی، آیفون ۱۲ پرو توانایی ۱۷ ساعت پخش ویدیو دارد، در صورتی که این مقدار در آیفون XS به ۱۴ ساعت می‌رسد. با این وجود توانایی باتری آیفون‌های جدید نسبت به مدل دو سال قبل با ۲۰ درصد پیشرفت همراه شده است.

در مدل‌های مکس تفاوت میان باتری‌ها، بیشتر قابل لمس است. آیفون ۱۲ پرو مکس ۲۰ ساعت توانایی پخش ویدیو دارد در صورتی این رقم در آیفون Xs Max به ۱۵ ساعت می‌رسد. البته با توجه به اینکه عمر باتری Xs Max در زمان معرفی اصلی ترین نقطه ضعف آن به حساب می‌آمد، این پیشرفت در زمینه باتری قابل پیش بینی بود. در مدل‌های جدید، باتری بزرگ‌تر و تراشه‌ای با مصرف انرژی کم‌تر، عملکرد شارژردهی خوبی را رقم خواهند زد.

مقایسه آیفون ۱۲ پرو / پرو مکس و آیفون XS Max / XS : دوربین

مقایسه آیفون 12 پرو / پرو مکس و آیفون  XS Max / XS

مقایسه آیفون 12 پرو / پرو مکس و آیفون  XS Max / XSپیش‌تر در این مطلب به اینکه آیفون ۱۲ پرو از دوربین سه گانه برخوردار است اشاره کرده بودیم، اما تفاوت‌های دوربین این گوشی با نسل‌های پیش فراتر از تعداد لنزهاست.

اصلی ترین تفاوت میان دوربین این دو گوشی، اضافه شدن لنز اولتراواید و حسگر LiDAR است. سنسور LiDAR برای اولین بار است که در آیفون‌ها استفاده شده و عملکردی مشابه دوربین True Depth در سنسور Face ID دارد. این سنسور، محیط اطراف را بررسی کرده و موقعیت قرار گیری اشیا را می‌سنجد. این سنسور به مدل‌های آیفون ۱۲ پرو کمک خواهد کرد تا اشیا را در محیط تاریک یا کم‌نور ردیابی کند و عکس‌های پرتره‌‎ی با کیفیت تری ثبت کند.

اگرچه روی کاغذ سنسور‌های اصلی این دو مدل با یکدیگر مشابه‌اند، اما در عمل، دوربین آیفون ۱۲ پرو کیفیت بسیار بالاتری دارد. این دوربین از ویژگی‌هایی مانند، پرتره در حالت شب، Deep Fusion، و عکسبرداری با فرمت ProRaw برخوردار است.

حالت عکسبرداری در شب به تنهایی کافی است تا بسیاری از کاربران دلیلی خرید پرچمدار جدید اپل داشته باشند. عکس برداری در محیط‌های کم نور، از نقاط ضعف آیفون‌های قبلی بود. در زمان مقایسه رسمی این دو گوشی، تفاوت‌ زیادی دیده خواهد شد. همچنین گفتنی است که حالت Night Mode در لنز‌های اولترا واید و تله فوتو نیز قابل استفاده خواهد بود.

فیلم‌برداری در آیفون ۱۲ با ارتقا‌های زیادی همراه شده:

ضبط ویدیو با کیفیت HDR تا ۶۰ فریم برثانیه قابلیت Audio Zoom ضبط ویدیو سریع ثبت تایم لپس در حالت شب

اساسا سری آیفون ۱۲ پرو از برترین دستگاه‌های در زمینه فیلم‌برداری هستند. بنابراین اگر شما زیاد با دوربین گوشی فیلم‌برداری می‌کنید، دلیل منطقی برای خرید آیفون‌های جدید خواهید داشت.

اپل همچنین ویژگی‌های زیادی را به دوربین سلفی این گوشی اضافه کرده است:

حالت شب Deep Fusion ضبط ویدیو سریع ضبط فیلم HDR با Dolby Vision تا ۳۰ فریم در ثانیه ضبط فیلم ۴K تا ۶۰ فریم بر ثانیه تثبیت‌کننده تصاویر در حالت سینمایی ۴K ویدیو اسلو موشن با وضوح ۱۰۸۰ تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه

ارتقا‌هایی که طی این دوسال به وجود آمده، تغییرات زیادی را در زمینه توانایی دوربین ایجاد کرده است. با این وجود اگر توانایی دوربین گوشی برایتان از اهمیت بالایی برخودار است، آیفون ۱۲ پرو و پرو مکس گزینه مناسب شما خواهد بود.

مقایسه آیفون ۱۲ پرو / پرو مکس و آیفون XS Max / XS : قیمت

خانواده آیفون ۱۲ با قیمت مشابه به سال قبل معرفی شد. این گوشی در مورد استاندارد با قیمت ۹۹۹ دلار و در نسخه ۱۲ پرو مکس با قیمت ۱۰۹۹ دلار در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. البته در نظر داشته باشید که در جعبه این سری، خبری از شارژر و هدفون نخواهد بود. بنابراین این موضوع هزینه‌ای اضافی برای شما به وجود خواهد آورد.

مقایسه آیفون ۱۲ پرو / پرو مکس و آیفون XS Max / XS : جمع‌بندی

در وهله اول، اگر عمر باتری برایتان حائز اهمیت است، گوشی XS Max گزینه‌ی مناسبی برای شما نخواهد بود. اما ویژگی‌های باتری در نسل جدید کاملا ارتقا یافته و انتظارات شما را بر آورده خواهد کرد.

دومین نکته این است که سیستم دوربین به شکل قابل توجهی ارتقا یافته است. وجود حالت شب و تغییرات عمده در ضبط ویدیو از ویژگی‌های برتر آیفون ۱۲ خواهد بود.

با این حال، اگر هیچ مشکلی در خصوص عمر باتری آیفون XS خود ندارید، در فضای تاریک عکس نمی‌گیرید و احتیاجی به قابلیت‌های AR ندارید، دلیل چندانی برای ارتقا آیفون خود نخواهید داشت.

تکنولوژی ۵G نیز از ویژگی‌های جدید خانواده آیفون ۱۲ است. البته در حال حاضر، این موضوع چندان قابل توجه نخواهد بود چرا که ۵G هنوز در سراسر جهان جا نیفتاده است. با این وجود این تکنولوژی هنوز قابلیت ضروری در سال ۲۰۲۰ محسوب نمی‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار