زیارت اربعین استغاثه برای ظهور امام(عج) را جهانی می‌کند


زیارت اربعین استغاثه برای ظهور امام(عج) را جهانی می‌کند

حجت‌الاسلام کارگر با بیان‌اینکه اربعین فرهنگ شهادت‌طلبی را در جهان اسلام ترویج می‌دهد، گفت: این زیارت لبیک به ندای یاری امام زمان(عج) است، مردم از این زیارت باید درک کنند که اگر امام حسین(ع) بر جهان حاکم بود عدالت، صلح و معنویت بر جهان حاکم می‌شد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، در آستانه اربعین حسینی و ایام موسوم به روزهای پیاده روی عظیم و چندمیلیونی اربعین (البته امسال به دلیل شیوع کرونا حضور زائران ایرانی در آن لغو شده است) و به منظور بررسی آموزه های مهدوی این پدیده عظیم و چندمیلیونی با حجت الاسلام «رحیم کارگر»، کارشناس مهدوی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

زیارت اربعین استغاثه برای ظهور امام(عج) را جهانی می‌کند

مخابره تصویر مردم همدل عصر ظهور به جهان

حجت الاسلام «رحیم کارگر» با بیان اینکه ما نمی دانیم ظهور چه زمانی رخ می دهد و این از دایره علم ما خارج است، اظهار کرد: آموزه های مهدوی بر دو قسم است: یکی قبل از ظهور یعنی عصر غیبت و انتظار و دوم آموزه های مرتبط با عصر ظهور و تشکیل حکومت جهانی که هر دوی اینها با یکدیگر در ارتباط هستند.

این کارشناس مهدوی درباره آموزه های مهدوی پیاده روی اربعین، تصریح کرد: نخستین مسئله درباره وحدت، همدلی و انسجام شیعیان و منتظران است در عصر ظهور امت واحده جهانی و امت دینی و خدایی را خواهیم دید و این حقیقتی مسلم است که جهان یکپارچه و مردم آن همدل می شوند، برای همین ائمه(ع) و امام زمان(عج) از ما انتظار همدلی و انسجام دارند امری که در زیارت اربعین به خوبی ترسیم شده است چراکه وحدت، انس و همدلی و همراهی و هماهنگی شیعیان در این چند روز به خوبی دیده می شود برای همین باید هر روز از این فرهنگ مدد بگیریم تا یکی بودن و همدلی هایمان را به دنیا نشان دهیم.

وی تاکید کرد: امروز جهان مبتنی بر تصویرسازی است و هر شخص و هر فرهنگی تصاویر بهتر و جذاب تری بسازد اذهان بیشتری را با خود همراه کرده و بر رفتار آنها تاثیر می گذارد؛ اگر ما برای دنیا آرزوی تمایل به دولت جهانی را داریم باید تصویر مردم یکپارچه آن دولت را به جهان نشان دهیم، تصویر برداشته شدن رنگ ها، جنسیت ها، هویت ها و فرهنگ های ساختگی و ... . وظیفه اهل هنر و رسانه و اندیشه است که این وحدت و شکوه را به دنیا نشان دهند.

وفاداری زائران اربعین به آرمان های ائمه(ع)

کارگر اضافه کرد: دومین آموزه مهدوی پیاده روی اربعین، وفاداری و تعهد به آرمان های ائمه(ع) است از زمان امام حسین(ع) تا کنون بی مسئولیتی و عدم تعهد به آموزه های دینی وجود داشته است اما در عصر ظهور و قبل از آن، یاران حضرت حجت(عج) مسئولیت شناسی و تعهد را به منصه ظهور می رسانند. و اربعین این تعهد را به بهترین نحو عینیت می بخشد چنان که مردم با همه مشکلات اعم از جنگ، وجود داعش و فقر و ناداری و ... به خوبی این تعهد را نشان داده اند!

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه ابراز کرد: سومین آموزه مهدوی این راهپیمایی عظیم نمایش عینی مساوات و برابری است همانطور که عصر ظهور دوران تحقق عدالت جهانی و مواسات مردمی است. در اربعین این فرهنگ تبلور یافته و غنی و فقیر و پیر و جوان و زن و مرد مثل هم هستند و در این مسیر پیش رفته و چه بسا در این مسیر همپای امام زمان(عج) باشند. از این رو، عدالت و مساوات عصر ظهور را در رزمایش اربعین به عینه درک می کنیم.

ایثار و از خودگذشتگی در یاران امام مهدی(عج) به بالاترین حد تبلور می یابد که همه برای آرمانی والا و مشترک از همه چیز خود می گذرند اربعین هم این ایثار را عینیت بخشیده یکی با جان و دیگری با مالش و یکی حتی با نداشته هایش ایثار می کند و پای زائران را ماساژ می دهد و خود را وقف خدمت به زائران می کند.

رزمایش ایثار مهدی یاوران

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه ایثارگری های ایام اربعین ماکتی از ایثارهای یاران حضرت مهدی(عج) در عصر ظهور است، گفت: پنجمین آموزه مهدوی این پیاده روی، تلاش و جهاد است، عصر ظهور با روحیه جهاد و شهادت طلبی قرین است و بدون عرق ریختن و خون دادن ظهور رخ نمی دهد، انقلاب جهانی امام مهدی(عج) مبتنی بر جهاد و تلاش انقلابیون مهدوی است در زیارت اربعین نیز رزمایشی از این عرق ریختن ها، جهادها و حتی روحیه شهادت طلبی دیده می شود، با همین روحیه عراق از شر داعش خلاص شد. اربعین فرهنگ شهادت طلبی را در جهان اسلام ترویج می دهد.

حجت الاسلام کارگر تاکید کرد: شمشمین آموزه مهدوی این پیاده روی ترویج و فرهنگسازی روحیه استغناء و بسنده کردن به حداقل امکانات است، زائر اربعین منتظر راحتی و امکانات بالا نیست و به کمترین ها اکتفا می کند و حتی به جای خواب و غذا فکر نمی کند چنان که عصر ظهور، دوران طلایی استغنای بشر است.

وی درباره افق های آینده پژوهانه پیاده روی اربعین، ابراز کرد: زیارت اربعین نویدبخش تحولاتی بزرگ در جهان است چنان که از یک پدیده محلی کوچک به پدیده ای جهانی و از فرهنگی محلی به فرهنگی جهانی تبدیل شده است. آنچه ما در افقی دوردست می بینیم و امید است منتهی به ظهور شود یا زمینه ساز آن ظهور باشد، چند نکته است.

تمرین ولایت پذیری در عصر ظهور

حجت الاسلام کارگر ادامه داد: نخست رشد آگاهی عمومی جهان نه فقط برای شیعه و مسلمانان بلکه همه مردم جهان از بستر این راهپیمایی به آگاهی هایی دست یافته و درمی یابند حیات دنیا در مصرف گرایی و مادیات محدود نمی شود و همین مسئله آنها را به تفکر وامی دارد. رشد کمّی و کیفی آگاهی ها و دانش ها و خردورزی مردم همه جهان در سایه ارتباطات و اطلاعات منتقل شده در سایه این زیارت چند روزه رخ می دهد. همچنین است رشد آمادگی های جهانی، مردم برای ظهور به آگاهی و آمادگی نیاز دارند تا بتوانند آن انقلاب آخرالزمانی را همراهی کنند و زیارت اربعین و راهپیمایی آن به این آمادگی و پذیرش نهضت مهدوی و ولایت پذیری مردم کمک می کند.

وی ادامه داد: نکته سوم احساس نیاز به امام است، امید است در پی این پیاده روی احساس نیاز و احتیاج به منجی رویکرد جهانی بگیرد و همه دنیا درخواست ظهور را داشته باشند زیارت اربعین که بر محور و مدار امام حسین(ع) است می تواند مردم دنیا را به تامل وا داشته و نیازشان را شکوفا کند چون با فطرت مردم سروکار دارد. احساس نیاز به امام دروازه باز شدن فرج امام زمان(عج) است و در نهایت از طریق این زیارت باید به استغاثه جمعی برسیم یعنی صرف نیاز کفایت نمی کند، مردم باید این نیازشان را فریاد بزنند.

حجت الاسلام کارگر در ادامه بیان کرد: این زیارت لبیک به ندای یاری امام زمان(عج) است، مردم از دل این زیارت باید درک کنند که اگر امام حسین(ع) بر جهان حاکم می بود عدالت، صلح و معنویت و برابری و اخوت واقعی در جهان شکل گرفته و ریشه ظلم می خشکید. زیارت اربعین باید فرهنگ عاشورا را به جهان بشناساند امید است همه این پدیده ها در تمدن درخشان و زمینه ساز ظهور رخ بنمایاند.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه سه سناریو در برابر این پدیده است که به ظهور کمک می کند، گفت: یکی رشد کمی و کیفی پدیده اربعین تا زائر اربعین خود را برای یاری امام زمان(عج) آماده کند؛ نکته دوم اتصال به ظهور است باید تحمل و تامل کرد چون زمان ظهور مشخص نیست این ارتباط باید در قالب دعا و خواسته مطالبه شود، یعنی زائران اربعین آرزوی وصل این پدیده به ظهور را داشته باشند.

وی اضافه کرد: نکته سوم مربوط به مانع تراشی و دست اندازی دشمنان است، مثل جریان های انحرافی، باید مواظبت و کار و آسیب شناسی اربعین جدی گرفته شود چراکه دشمن مقابل این پدیده ساکت نیست و انسان های منحرف و فرقه های انحرافی را فعال می کند تا آن را به نفع خود مصادره کند باید تلاش شود مقابل این موانع و چالش ها را بگیرم و نگذاریم مردم را از امام حسین(ع) مایوس کنند.

حجت الاسلام کارگر در پایان خاطرنشان کرد: چشم انداز ما این است که زمانی از همه جای عالم مردم فوج فوج و گروه گروه به سمت امام زمان(عج) می آیند، چنان که امروز از همه جای دنیا پای در طریق زیارت اربعین گذاشته می شود و در این میان امید دشمن به منحرفان و منافقان و جوکرهای داخلی است، در سال های اخیر به اصطلاح روشنفکران و جوکرها و هنرمندنماهای داخلی چقدر علیه اربعین کار کرده اند، پس باید مراقب بود و این تهدیدات را جدی گرفت.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا