راهپیمایی اربعین یک همایش بزرگ انسانی، اخلاقی و فرهنگی است/شکل گیری روابط انسانی در اربعین فارغ از ملاک های دنیوی


راهپیمایی اربعین یک همایش بزرگ انسانی، اخلاقی و فرهنگی است/شکل گیری روابط انسانی در اربعین فارغ از ملاک های دنیوی

حجت الاسلام کاظمی با تأکید بر این که راهپیمایی اربعین، نه یک راهپیمایی به سمت کربلا، بلکه یک همایش بزرگ انسانی، اخلاقی و فرهنگی است که حقایق بکر و پنهان آن بسیار فراتر از جلوه‌های ظاهری آن است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، اربعین حسینی در پیش است، اما مراسم امسال با سال های گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا کمی تفاوت پیدا کرده ولی در اصل ماجرا هیچ خللی وارد نشده و این حرکت در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ جهانی و بین المللی است.

اربعین حسینی در حقیقت این نکته را یاد آور می‌شود که هرکس در مسیر حق و حقیقت قدم بردارد، قیام کند و خون خود را نثار راه خدا کند نباید فراموش شود، امام حسین(ع) در روز عاشورا از تمامیت اسلام و اصل دین دفاع کرد به همین دلیل است که دو ماه محرم و صفر به این امام اختصاص ویژه ای پیدا کرده است.

البته بیان این مطالب به این معنا نیست که بخواهیم مقام امام حسین(ع) را از دیگر ائمه اطهار(ع) بالاتر فرض کنیم چراکه ما اولا ابدا در چنین جایگاهی نیستیم و صلاحیت قیاس بین حرکت های معصومین را نداریم و ثانیا این که هریک از ائمه اطهار(ع) در جایگاه و زمان ویژه خود، وظیفه و دستوری که از طرف خداوند مأمور شده بود را انجام می داد، به همین دلیل است که مشهور است که اگر امام حسین(ع) در زمان امام مجتبی(ع) بود قطعا با معاویه صلح می کرد و اگر امام حسن مجتبی(ع) به زمان یزید می رسید هرگز با او بیعت نمی کرد و راه برادر را در پیش می گرفت.

امام حسین(ع) از میان ائمه اطهار(ع) انتخاب شد تا شهادتش، قیامش، نثار خونش و حرکتش در مسیر حقیقت و حقانیت ویژه باشد و امروز این ما هستیم که باید در همان مسیر حرکت کرده و از انقلاب و نظام اسلامی که به نام اهل بیت(ع) بنا شده دفاع کنیم و اربعین حسینی نیز دقیقا در همین مسیر است که باید حکومت اسلامی در دست صالحان باشد و مفسدان و جهان خواران عالم باید دست کثیف خود را از دامان جوامع اسلامی کوتاه کنند.

به دلیل اهمیت این مسأله و در آستانه اربعین حسینی گفت‌وگویی با حجت الاسلام «ابراهیم کاظمی» استاد سطح عالی حوزه و پژوهشگر کلام اسلامی ترتیب داده ایم که در پی می آید:

راهپیمایی اربعین یک همایش بزرگ انسانی، اخلاقی و فرهنگی است/شکل گیری روابط انسانی در اربعین فارغ از ملاک های دنیوی

سلام علیکم، ابتدا از اهمیت مراسم بزرگ اربعین حسینی بگویید.

بسم الله الرحمن الرحیم. رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی.

هر چه از واقعه عاشورا می گذرد مفاهیم ناب اسلامی و اخلاقی کربلا نمود بیشتری پیدا می کند. علت آن را می توان در ذیل این کلام ارزشمند: «ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة» یافت. راهپیمایی ایام اربعین در عراق، در حال تبدیل شدن به یک پدیده کلان فرهنگی و تمدنی در مقیاس جهان اسلام و بلکه دنیای امروز است.

این راهپیمایی، نه یک راهپیمایی به سمت کربلا، بلکه یک همایش بزرگ انسانی، اخلاقی و فرهنگی است که حقایق بکر و پنهان آن بسیار فراتر از جلوه‌های ظاهری آن است به همین دلیل حتی اگر امسال به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا با محدودیت و با حضور کمتر زائران نیز برگزار شود، هرگز از ارزش های آن کاسته نمی‌شود.

اربعین در کلام رهبر معظم انقلاب

بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب که در جمع موکب داران اربعین فرمودند: «راه‌پیمایی بزرگ اربعین، آیت عظمای الهی و نشانه‌ی اراده‌ی پروردگار بر نصرت امت اسلامی است» صحنه‌های ویژه اخلاقی و انسانی در دهه اربعین، در راه‌های منتهی به کربلا در عراق، بسیار شگفتی‌آور است.

رهبر معظم انقلاب همچنین یادآور شدند که عشق به امام حسین علیه‌السلام موضوعی استثنائی است که در طول تاریخ نظیر نداشته و نخواهد داشت و حرکت و اجتماع عظیمی که هر سال به مناسبت اربعین در عراق بخصوص در مسیر نجف به کربلا شکل میگیرد، اکنون ابعاد بین‌المللی پیدا کرده و امام حسین علیه‌السلام و معرفت حسینی جهانی شده است.

از جمله ظرفیت های اربعین سیدالشهداء به چه مواردی می‌توان اشاره کرد؟

یکی از این ظرفیت های بزرگ احیای روابط انسانی است؛ از جمله بزرگترین دغدغه اسلام برقراری روابط انسانی در جامعه اسلامی است. به عبارتی تمامی دستورات و قوانین وضع شده در دین مبین اسلام در راستای اعتلای کمالات انسانی تشریع و وضع شده اند و در ایام اربعین سالار شهیدان اوج روابط انسانی را می توان مشاهده کرد.

شکل گیری روابط انسانی در اربعین فارغ از ملاک های دنیوی

روابط انسانی در اربعین سید الشهداء بر اساس ملاکات دنیوی و سنجه‌های ملیتی، سیاسی، طبقاتی و یا قبیله‌ای شکل نمی‌گیرد، بلکه بر محور یک امر متعالی، معنوی، و محبوب، به صورت نظام خادم زایر انجام می‌یابد.

دراین نظام ارتباطی، هر کسی یا زایر‌الحسین(ع) است و یا خادم‌الحسین(ع) و خادم زایر‌الحسین(ع). غیر از این دو، هویت و شناسنامه دیگری در این همایش بزرگ شناخته نمی‌شود. همه امت اسلامی و بلکه امت انسانی ایمانی، نظام ارتباطی خود را بر محور حسین بن علی علیهما‌السلام بازتعریف می‌کنند.

صورت‌بندی چنین امتی بر پایه معشوق و محبوب واحدی انجام می‌یابد که در آن معرفت، مصیبت، و حماسه امام حسین بر همه من‌ها و منیت‌ها غالب گشته و همه را به یک ما تبدیل می‌کند (وحدت اجتماعی بر پایه معشوق مشترک). علاوه بر معشوق مشترک، عشق مشترک انسانی، موجب رقت و لطافت نفسانی و روحی افراد شده و آنها را نسبت به هم مهربان‌تر و بلکه عاشق‌تر می‌کند (وحدت اجتماعی بر اساس عشق مشترک).

مراسم اربعین حسینی چه جایگاهی در ایجاد امت واحده و همچنین تقویت معرفت دینی دارد؟

آنچه جوهره و هسته مرکزی اربعین را شکل داده و آن را به یک جامعه بهشتی در زمانه سکولار امروز تبدیل می‌کند، همین وجود یک ما از من‌های مختلف مذهبی، فرهنگی، و دینی بر محور یک هدف متعالی و محبوب است.

همه من‌ها و منیت‌های سِفلی در پرتو نور حسینی به یک ما و بلکه به یک منِ کُلّی و عِلوی تبدیل می‌شوند که در آن به‌رغم وجود کثرات و تعدد و تنوع، تنازعی در کار نیست، و بلکه هر مقدار بر این تعدد و تنوع افزوده می‌شود، همزیستی و همکاری و همدلی در آن نیز بیشتر می‌شود.

معرفت دینی از جمله ظرفیت های اربعین حسینی است

معرفت دینی نیز از جمله ظرفیت های اربعین حسینی بشمار می رود . شما اگر نگاه کنید می بینید سیل عظیمی که به راه افتاده در سفر اربعین می تواند وسیله ای در القای مفاهیم دینی را به آنان شود که بزرگترین موهبت اربعین شمرده خواهد شد. به عبارتی امام حسین(ع) وصل عاشقان حسین با خداوند است.

آیا راهپیمایی اربعین در ایجاد تمدن اسلامی تواند نقش آفرین باشد؟

اتفاقا نقش راهپیمایی بزرگ در زمینه سازی تمدن اسلامی و نفی سلطه و مبارزه با بی عدالتی بسیار اثر گذار است که حتی یک حکومت چنین قدرتی در ایفای این زمینه سازی و مبارزه با بی عدالتی را ندارد.

همان طور که از واژه تمدن بدست می آید، تمدن یک جنبه سخت دارد که اجتماع عظیم عاشقان حسین در اربعین است و یک جنبه نرم دارد و جنبه نرم فرهنگی است که در کنار این اجتماع قرار می گیرد. از این جهت می گوییم راهپیمایی بزرگ اربعین زمینه ساز تمدن اسلامی و مبارزه با بی عدالتی است که این اجتماع الگوی خود را در فرهنگ از شخصیتی به نام سید الشهداء دریافت نمودند.

مبارزه ابرقدرت ها با اربعین حسینی به دلیل ترس شان از این حرکت بزرگ است

اگر اجتماع امت، فرهنگ خود را از غرب و یا سایر فرهنگ های موجود در جهان اخذ می نمودند نامگذاری تمدن اسلامی و نفی سلطه و بی عدالتی بر روی آن امری نامعقول بود. به همین دلیل شما مشاهده می کنید کسانی که خود را ابرقدرت جهان معرفی می کنند چطور در مقابل این سیل عظیم عاشقان سید الشهداء در اربعین صف آرائی کرده و مبارزه خود را با تمام توان با این حرکت عظیم را آغاز کردند.

اربعین حسینی چه پیامی برای جهانیان دارد؟

به عقیده من اربعین سید الشهداء جایگاهی هست برای تمامی مستعضفان جهان، پیامی که از اربعین به تمام نقاط جهان به تمام مستعفین جهان مخابره شده پیام اتحاد ، همبستگی و استقامت است. از این روی علت مقابله با اربعین را باید بسیار جدی تلقی کرد و نباید اجازه داد این حرکت هرچند به واسطه شیوع کرونا وقفه ای پیدا کند بلکه باید در نهایت رعایت مسائل بهداشتی از سوی مردم عراق و مردمی که می‌توانند شرکت کنند، انجام بشود.

آرنولد توین بی، تاریخ نگار معروف انگلیسی در کتاب تمدن در بوته آزمایش، در بررسی تمدنها جمله مهمی را بیان داشته است: «پان اسلامیزم خوابیده است، اما اگر مستضعفین جهان بر ضد سلطه غرب شورش کنند و تحت یک رهبری قرار گیرند، این خفته بیدار خواهد شد و بانگ این شورش ممکن است در برانگیختن روح اسلامی موثر افتد و اسلام بار دیگر برای ایفای نقش تاریخی خود قیام کند».

امام حسین(ع) همه هستی خود را برای احیای دین فدا کرد

محور رهبری در این حرکت ابی عبدلله است، کسی که تمام هستی خود را برای روشنگری، زنده کردن دین ناب محمدی، مقابله با ظلم و بی عدالتی بذل کرد و نتیجه این قیام در عصر حاضر تبدیل به جمعیت بیست میلیونی از عاشقان آن حضرت شده که ندا دهندگان سخنان ابی عبدالله علیه السلام و عمل کنندگان به شیوه سید الشهداء خواهند بود.

ان شاء الله به لطف و امید پروردگار این حرکت ادامه پیدا کرده و رهبری محور مقاومت به دستان مبارک قطب دایره امکان حضرت بقیة الله الاعظم سپرده گردد.

متشکریم از این که فرصت خود را در اختیار خبرگزاری شبستان قرار دادید. در پایان اگر نکته ای مانده بفرمایید.

بنده هم از شما و سایر عزیزان در خبرگزاری شبستان تقدیر و تشکر دارم و دلم می خواهد که در پایان به این نکته هم اشاره کنم که امسال به دلیل شیوع کرونا و البته دستور ولی فقیه زمان، حرکت به سمت مرزها و شرکت حضوری در راهپیمایی عظیم اربعین برای مردم ایران، امری ناممکن بلکه نامشروع است. لذا جا دارد امسال همه ما دل های خود را روانه مسیر اربعین حسینی کنیم و با قرائت خالصانه زیارت اربعین و توسل عمیق به آن حضرت، از خود ایشان بخواهیم که واسطه رفع این ویروس منحوس در سراسر جهان شده و زمینه برای زیارت های حضوری و پرجمعیت و شانه به شانه در سال های آینده فراهم شود.

پایان پیام/694

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی