استادیار دانشگاهشریف موفق به دریافت جایزه بین المللی ICTP 2020 شد


استادیار دانشگاهشریف موفق به دریافت جایزه بین المللی ICTP 2020 شد

عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف موفق به کسب جایزه معتبر و بین المللی فیزیک نظری عبدالسلام 2020 ICTP شد.

استادیار دانشگاهشریف موفق به دریافت جایزه بین المللی ICTP 2020 شدبه گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی کارگریان، عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف موفق به کسب جایزه معتبر و بین المللی فیزیک نظری عبدالسلام ۲۰۲۰ ICTP شد. این جایزه امسال به صورت مشترک به مهدی کارگریان از ایران و دیبیاندو روی از موسسه تحقیقاتی رامان هند تعلق گرفت.

این جایزه معتبر به پاس سهم ارزنده کارگریان در ماده چگال نظری و به صورت خاص در حوزه فاز‌های توپولوژیک و سیستم‌های همبسته قوی الکترونی به او اهدا شده است. کارگریان اولین نمونه‌های فاز‌های توپولوژیک در سیستم‌های الکترونی برهمکنشی را معرفی کرد که اندرکنش الکترون- الکترون و اسپین- مدار هر دو در آن‌ها اهمیت دارند. او در پژوهش‌هایش پیش بینی برای فاز جدیدی از ماده باعنوان عایق‌های توپولوژیکی ضعیف مات و عایق‌های کریستالی توپولوژیک مات داشته است.

استادیار دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در حوزه ماده چگال نظری به تحقیق و پژوهش می‌پردازد. به صورت اخص او و گروه تحقیقاتی‌اش روی فاز‌های توپولوژیک ماده و مواد جدید توپولوژیک مطالعه و پژوهش می‌کنند. هدف اصلی این گروه تحقیقاتی شناخت سیستم‌های کوانتومی بس ذره‌ای با درجات آزادی برآمده از یک سو و ارتباط فیزیک این پدیده با فیزیک جفت شدگی اسپین- مدار، همبستگی الکترونی و خواص توپولوژیکی مواد است.

کارگریان دکتری خود را در زمینه ماده چگال نظری درسال ۲۰۰۹ میلادی از دانشگاه صنعتی شریف اخذ کرده است و سپس مدت چهار سال در دانشگاه تگزاس آستین، دو سال در دانشگاه اوهایو و دو سال در دانشگاه مریلند محقق پسادکتری بود. در این دوره پژوهش‌های درخشانی را با همکاران بین المللی خود انجام داده است. او از سال ۲۰۱۷ به دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف راه یافت و هم‌اکنون با گروه تحقیقاتی خود و همکاران بین المللی به ادامه پژوهش در حوزه بسیار به روز و هیجان انگیز در حیطه ماده چگالی نظری ادامه می‌دهند.

بیشتر بخوانید

زمان آغاز نیم سال تحصیلی آینده در دانشگاه صنعتی شریف تعیین شد

مرکز بین المللی فیزیک نظری عبدالسلام این جایزه را به کارگریان اعطا کرده است و او را استادی شایسته برای نسل جوان محققان ایرانی نامیده است. همچنین کارگریان را به عنوان دانشمند واسط و پلی برای ارتباط جامعه علمی ایران و جامعه جهانی درحوزه ماده چگال و فاز‌های توپولوژیک مواد معرفی کرده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟