تعداد و پاتوق معتادان تزریقی در همدان در دست بررسی است


تعداد و پاتوق معتادان تزریقی در همدان در دست بررسی است

همدان- ایرنا- مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: برآورد جمعیت معتادان تزریقی مشهود (مپینگ) به روش مکان‌یابی در حال اجرا بوده و در این راستا میزان جمعیت و پاتوق معتادان تزریقی شهرهای همدان و نهاوند بررسی می‌شوند.

دکتر مهتا سنگستانی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: یکی از مهمترین اهداف طرح مپینگ شناسایی محل های تجمع معتادان تزریقی برای ارایه بهتر خدمات کاهش آسیب است با این توصیف که مراکز ارایه خدمت به معتادان در مکان مناسب از نظر دسترسی آسان جمعیت هدف، ایجاد شود.

وی اضافه کرد: روزانه با ارائه سوزن و سُرنگ به معتادان تزریقی از بروز بیماری‌های آمیزشی کاسته و به مرور این طیف از معتادان از تزریق موادمخدر به مصرف مواد به روش غیر تزریقی هدایت می شوند.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: با توجه به اینکه بیشتر معتادان تزریقی بی خانمان هستند بنابراین در مراکز ارائه خدمات کاهش گذری وسایل رفاهی نظیر یک وعده غذای گرم، امکان استحمام و لباس زیر نو در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

سنگستانی افزود: علاوه بر این سعی داریم با بهره‌گیری از روش متادون تراپی با استفاده از توان پزشکان مجرب «دی.آی.سی» زمینه را برای ترک اعتیاد معتادان تزریقی در همدان فراهم کنیم.

وی اظهار داشت: اعتباری از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس تعداد مراجعان و میزان خدمات ارایه شده در مراکز کاهش آسیب گذری اختصاص می‌یابد و بر اساس نتایج این طرح می توان ضرورت ایجاد، کاهش یا تغییر مکان مراکز دی.آی.سی مورد ارزیابی قرار داد.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: یعنی اجرای طرح مپینگ ابتدا میزان جمعیت معتادان تزریقی، مکان جغرافیایی حضور آنها، ایجاد و استقرار مراکز کاهش آسیب گذری و اثر بخشی فعالیت‌های صورت گرفته برای کاهش آسیب معتادان تزریقی صورت می‌گیرد.

سنگستانی ادامه داد: طرح مپینگ دارای ۶ مرحله است که مرحله نخست آن بررسی تکوینی یعنی تهیه اطلاعات اولیه و زمینه ای از پاتوق‌های معتادان تزریقی به دنبال برگزاری نشستی با ذی نفعان نظیر پلیس مبارزه با موادمخدر، حوزه پیشگیری انتظامی، شهرداری، معاونت درمان علوم پزشکی و بهزیستی است

وی افزود: تهیه فهرست مرجع و نهایی سازی پاتوق ها با آدرس و کُدبندی شده در مرحله دوم طرح مپینگ مد نظر است و در مرحله سوم، تشکیل تیم های میدانی، توانمند سازی تیم ها و هماهنگی های اجرایی صورت می گیرد.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان توضیح داد: در مرحله سوم هر تیم سه نفره بوده که یکی از آنها همتا نام دارد و همتا فرد تزریقی بهبود یافته ای است که با محیط معتادان تزریقی، نحوه ورود به این پاتوق‌ها و چگونگی ارتباط با این طیف از معتادان آشنا است.

سنگستانی اضافه کرد: اطلاعات به دست آمده توسط این تیم از پاتوق معتادان تزریقی در یک نرم افزار موبایلی وارد یک لیست الکترونیکی شده و این اطلاعات به صورت آنلاین برای ناظر دانشگاه علوم پزشکی قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: بازدید از پاتوق ها و بررسی مجدد آنها مرحله چهارم طرح «مپینگ» است که در این مرحله تیم ها در یک زمان مشخص وارد پاتوق ها شده و فرم جدید را تکمیل می کنند و در صورت نیاز اطلاعات فرم سابق اصلاح می شود.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: نظارت بر فیلد و پاتوق‌ها به عنوان مرحله پنجم این طرح بوده که ناظر بر روند فعالیت تیم نظارت کرده همچنین منطبق بودن اطلاعات را در محل بررسی می‌کند.

سنگستانی بیان کرد: برگزاری نشست با ذینفعان و مرور نتایج با آنها آخرین و ششمین مرحله این طرح است که پس از تکمیل و جمع بندی اطلاعات نشستی با ذینفعان برگزار شده و گزارش نهایی برای تجزیه و تحلیل به وزارت بهداشت ارسال می شود.

وی درباره چرایی انتخاب شهرهای همدان و نهاوند برای اجرای این طرح گفت: وجود مراکز کاهش آسیب گذری «دی.آی.سی» در این شهرها در انتخاب این ۲ محل برای اجرای طرح مپینگ بی تاثیر نبوده است.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خدمات ارائه شده در مراکز کاهش آسیب گذری را شامل یک وعده غذای گرم، امکان استحمام و لباس زیر نو، ارائه بسته‌­های کاهش آسیب،متادون‌­تراپی با آستانه پایین (درمان با متادون) و خدمات مشاوره‌­ای و روانشناختی دانست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403