رونمایی از تابلوی «قدرت اسلام» در سالروز آغاز امامت حضرت مهدی(عج)/ ارائه معارف مهدوی به شیوه نقالی


رونمایی از تابلوی «قدرت اسلام» در سالروز آغاز امامت حضرت مهدی(عج)/ ارائه معارف مهدوی به شیوه نقالی

حجت‌الاسلام نیلی‌پور با اعلام رونمایی از تابلوی «قدرت اسلام» همزمان با 9 ربیع‌الاول، گفت: این تابلو به منظور نقالی معارف مهدوی همچون آیات و روایات مهدوی تولید شده و با نگارگری، ولادت و غیبت و نائبان خاص حضرت حجت(عج) را بیان می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، نهم ربیع الاول، سالروز آغاز امامت و ولایت حضرت بقیه الله الاعظم(عج) پس از نیمه شعبان، نقطه عطف رویدادهای عظیم و جریان ساز مهدوی است. چنان که حتی شرایط ناشی از اوج گیری مجدد کرونا نیز مانع آن نشده است و امسال هم اتفاقات مهمی در آستانه وقوع است، همچون رونمایی از تابلوی نقاله خوانی «قدرت اسلام» که به منظور اطلاع از جزئیات آن با حجت الاسلام «نیلی پور»، مسئول بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) استان اصفهان گفتگویی ترتیب داده ایم و در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

تابلوی نقاله خوانی «قدرت اسلام» مشتمل بر چه معارفی است و چه زمانی رونمایی می شود؟

یکی از راه های موفق در ترویج معارف مهدویت، روش پرده خوانی و نقاله خوانی است، در گذشته درباره شاهنامه و عاشورا پرده های فاخری داشته ایم اما درباره مهدویت پرده ای تولید نشده بود که بتوان بواسطه روایتگری آن، معارف مهدوی را منتقل کرد.

از این رو، بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) استان اصفهان در یک سال گذشته با همکاری تیم های محتوایی و فرهنگی هنری، تابلویی با عنوان «قدرت اسلام» را با الهام از جمله امام خمینی(ره) که فرمودند: «انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است»، تولید کرد.

این تابلو که با 16 موضوع از موضوعات مهم مهدوی نگارگری و خطاطی شده فردا (دوشنبه، 5 آبان ماه) همزمان با 9 ربیع الاول به دست آیت الله ناصری اصفهانی رونمایی می شود.

این تابلو شامل چه موضوعات و محتواهایی از مهدویت است؟

اشعار 12 شاعر مهدوی، 110 لقب از القاب امام زمان(عج)، 14 آیه از آیات المهدی(عج) و 40 روایات از 14 معصوم(عج) در این تابلو به کار رفته است.

در نگارگری آن نیز میلاد حضرت حجت(عج)، غیبت امام عصر(عج)، نیابت خاصه، القاب نائبان خاص، دو تشرف از تشرفات معتبر، خیمه انتظار، نیابت عامه با استفاده از نماد نجف و شهر مقدس قم، وظایف عصر غیبت، انتظار، رجعت کنندگان ظهور، مولفه های ظهور، خروج سفیانی و خسف بیداء آمده است.

این پرده با چه روش و توسط چه کسانی خوانش و روایت می شود؟

این پرده در سطح ملی تکثیر و توزیع و توسط راویان آموزش دیده خوانش و روایت می شود. مقرر است در کلاس ها و کارخانه ها و ... با نصب این تابلو و با هنر و مهارت کارشناسان، این پرده مهدوی روایت شود.

علاوه بر این، این ظرفیت وجود دارد تا شاهنامه خوان ها از این پرده نیز بهره بگیرند و مربیان مهدوی فعال در کانون های دانشجویی با استفاده از این تابلو معارف مهدوی را منتقل کنند.

برای گسترش دامنه ارائه و بهره برداری از تابلوی مهدوی «قدرت اسلام» چه برنامه ای دارید؟

توزیع و تکثیر آن به رایزنی های فرهنگی، عرضه و خوانش آن در مجالس روضه و هیئت های مذهبی را نیز در دست انجام داریم.

این پرده در اندازه های مختلف تولید و تکثیر شده و علاقمندان می توانند در تعامل با بنیاد مهدی موعود(عج) اصفهان آن را دریافت کنند. همچنین، کتابی به عنوان پشتوانه محتوایی و بروشور 70 سوالی این تابلو نیز تولید شده تا با ایجاد فضای رقابتی توسط نقالان و راویان، روایت این تابلو بهتر و اثرگذارتر انجام شود.

چقدر طول کشید تا این طرح به بهره برداری برسد و برای تربیت راویان آن چه برنامه ای دارید؟

یک سال کار محتوایی و نگارگری و خطاطی آن طول کشید و اصفهان در این عرصه نیز پیشگام بود که با استفاده از مربیان مهدوی و نگارگران و خطاطان کار آن را به پایان برساند و اکنون می تواند به شکل عمومی مورد بهره برداری قرار بگیرد.

در پی هماهنگی با بنیاد مهدی موعود تهران(عج) و سایر نهادهای مهدوی و به تناسب شرایط کرونایی پاورپوینت 70 صفحه ای تولید شده تا مربیان را برای خوانش و روایت این پرده تحت آموزش قرار دهیم.

راویان جنگ و جهاد چون استعداد و مهارت خوانش دارند با آموزش مختصر می توانند این تابلو را روایت کنند، همچنین می توان از هر استان گروه های 20 نفره را تحت آموزش قرار داد.

مقرر بود این پرده در 100 شماره تکثیر و در مواکب اربعین امسال خوانش شود که متاسفانه به دلیل لغو راهپیمایی اربعین در پی شیوع کرونا این مهم ممکن نشد، اما برای هیئت ها، روستاها، کارخانجات و کانون های دانشجویی آمادگی ارائه و روایتگری آن را داریم.

آیا برنامه ای برای ترجمه تابلوی قدرت اسلام به زبان های دیگر را دارید؟

این تابلو همچون تابلوی «عصر عاشورا» استاد فرشچیان بدون روایتگری، نیز گویا است و اگر در جایی نصب شود حتی بدون خوانش مخاطب را جذب می کند به ویژه آنکه نگارگری های آن گویا است اما اگر به زبان های مختلف از طریق همکاری جامعه المصطفی(ص) اصفهان ترجمه شود، قطعا برکات بسیار دارد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !