وظیفه اربعینی ما در مقابل امام زمان(ع) به قوت خود باقی است/ امسال هم تمنای ظهور داریم


وظیفه اربعینی ما در مقابل امام زمان(ع) به قوت خود باقی است/ امسال هم تمنای ظهور داریم

حجت‌الاسلام فوادیان با بیان‌اینکه وظیفه ما نسبت به امام زمان(عج) در اربعین امسال هم به قوت خود باقی است، گفت: سال‌های قبل قدم به قدم را با تمنا و نیت فرج برمی‌داشتیم امسال هم هر جا که هستیم باید برای ظهور دعا کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، در آستانه اربعین حسینی و همزمان با ایام موسوم به پیاده روی اربعین که امسال به دلیل شیوع کرونا توفیق حضور در آن از زائران سلب شده است و به منظور بررسی چگونگی بهره مندی منتظران امام مهدی(عج) از این فرصت علی‌رغم محدودیت های کرونایی، با حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا فوادیان»، پژوهشگر، مولف و کارشناس مهدوی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

با توجه به آنکه زیارت اربعین از نشانه های مومن معرفی شده است، امسال که به دلیل شیوع کرونا امکان حضور در این رزمایش بزرگ وجود ندارد، چاره بهره مندی از برکات آن چیست؟

امام حسن عسکری(ع) یکی از نشانه های شیعه را زیارت اربعین معرفی کرده اند، این زیارت همراه با شعائری است که یکی از آنها پیاده روی اربعین است و اگر مانعی برای آن باشد می توان این شعائر را به شیوه ای دیگر انجام داد، چنان که حج در صورت داشتن استطاعت اعم از مالی، توانی و سلامتی، راه و ... واجب می شود که هر یک نباشد، وظیفه ما نسبت به حج برداشته می شود.

اما اکنون با توجه به شرایط ناشی از شیوع کرونا و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر قرائت زیارت اربعین امام حسین(ع) در منزل، تکلیف بر ما مشخص است.

باید توجه داشت، اگرچه این توفیق امسال از ما سلب شده اما وظیفه ما در مقابل امام زمان(عج) به قوت خود باقی است.

وظیفه ما در این ایام نسبت به امام مهدی(عج) و راه عمل به آن چیست؟

در سال های قبل قدم به قدم ما در مسیر پیاده روی اربعین به نیت فرج امام مهدی(عج) بود، ستون به ستون مسیر نجف به کربلا فرازهایی از زیارت ناحیه مقدسه را به نیابت حضرت حجت(عج) می خواندیم و تمنای ما در این مسیر فرج بود و از خدا می خواستیم این حضور میلیونی، زمینه ساز ظهور امام مهدی(عج) باشد.

امسال که توفیق این حضور را نداریم هم هر جا که باشیم، می توانیم این دعا و خواسته را از خدا طلب کنیم، چراکه در این مسیر مهم علم به وظایف و عمل کردن به آنها است.

آیا در زیارت اربعین امام حسین(ع) به نکات و آموزه های مهدوی اشاره شده است؟

بله؛ در این زیارت با اهداف امام حسین(ع) آشنا می شویم اینکه ایشان خون قلبشان را دادند تا مردم از ضلالت و گمراهی نجات یابند: «بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ»؛ این دقیقاً هدف امام مهدی(عج) است که با ظهور آن را محقق می کنند ما نیز به عنوان منتظران امام عصر(عج) برای زمینه سازی ظهور آن حضرت(ع) باید برای رفع گمراهی خود و جامعه همت و تلاش کنیم.

علاوه بر این، در این زیارت به مسئله «رجعت» به عنوان یکی از مهمترین اتفاقات بعد از ظهور تصریح شده و به رجعت امام حسین(ع) اقرار و اعتراف می کنیم. بنابر آموزه های مکتبی، در عصر ظهور امام مهدی(عج) دو گروه از انسان ها به عالم دنیا بازمی گردند. اولین امام رجعت کننده به دنیا، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است و ایشان در شب عاشورا خود به این مسئله تصریح کرده اند.

آیا می توان امسال هم نام خود را در زمره زائران اربعین به ثبت برسانیم؟

امسال هم اسم ما در زمره زائران اربعین حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ثبت می شود؛ امام سجاد(ع) در دعای 15 صحیفه سجادیه (دعا در هنگام بلا و سختی) می فرمایند: ... در این ایام به کاتبان اعمال امر می کنی که بهترین اعمال را برایم ثبت و ضبط کنند ... .

این مژده ای است برای آنها که سال های قبل در مسیر پیاده روی اربعین بودند، حال ملائکه از خالی بودن جاده از آنها سوال می کنند و خداوند به این فرشتگان امر می کند که برایشان بنویسید ثواب این پیاده روی را که اگر مانع نبود، حضور می یافتند.

نیت ها در اعمال و سبک زندگی منتظرانه و همراهی با امام مهدی(عج) در شرایطی همچون اربعین امسال چه نقشی دارند؟

با نیت ها در دنیا رشد می کنیم، وقتی زیارت ناحیه مقدسه را می خوانیم، می بینیم امام عصر(عج) رشد نیت را به ما یاد داده اند و می فرمایند: سلام من بر شما مانند کسی که اگر در کربلا بود به استقبال شمشیرها می رفت و اجازه نمی داد به امام(ع) آسیبی وارد شود ...؛ ایشان چنین سلامی را به ما یاد می دهند تا ما هم با نیات خود در کنار امام حسین(ع) نقش آفرینی کنیم؛ امام مهدی(عج) همچنین آرزوی حضور در کربلا را دارند و این درس است برای منتظران.

امام رضا(ع) به ریان بن شبیب فرمودند: اگر می خواهی ثواب یاری امام حسین(ع) را به تو بدهند هر بار یادت آمد بگو: «یَا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَکُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً».

شخصی در جنگ صفین به امیرالمومنین(ع) عرضه داشت کاش برادرم بود و شاهد شوکت شما در این کارزار بود، حضرت(ع) فرمودند: هر که دلش اینجا باشد، با ما است.

در ماجرایی با عنوان «زخم صفین» نقل شده یکی از شیعیان با شخصی ناصبی درگیر شد، آن ناصبی با شمشیر بر فرق شیعه زد و روی سینه اش نشست؛ آن شیعه به امام زمان(عج) متوسل شد و در همان حال سینه اش سبک شد و آن ناصبی به دَرَک واصل گشت.

سپس به امام عصر(عج) عرضه داشت: شما شر ناصبی را رفع کردید اما با این زخم جان سالم به در نمی برم!

حضرت(ع) فرمودند: اگر کسی از تو درباره این زخم پرسید، بگو این زخمی از صفین است. این یعنی می توان با صفین و همه دوره های حساس تاریخ همراه بود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها