طرز تهیه سس مخصوص فلافل با پودر انبه و انبه


طرز تهیه سس مخصوص فلافل با پودر انبه و انبه

در این مطلب قصد داریم روش تهیه سس مخصوص فلافل را به شما عزیزان آموزش دهیم.

طرز تهیه سس مخصوص فلافل با پودر انبه و انبه

سس انبه با پودر انبه یا انبه تازه یکی از خوشمزه‌ترین دیپ‌ها برای سرو در کنار غذا‌های سوخاری و انواع فینگرفود سوخاری است. اگر فلافل بازاری جنوبی را امتحان کرده باشید حتما طعم یک سس زرد خوشمزه را هم کنار فلافل چشیده‌اید. اگر چه سس فلافل جنوبی و بندری و اهوازی را با خردل و ارده هم درست می‌کنند که سبک لبنانی و عراقی سس فلافل است، اما مواد تشکیل دهنده سس اصلی فلافل اهوازی و جنوبی پودر انبه و یکسری مخلفات دیگر است. ۲ طرز تهیه سس مخصوص فلافل با پودر انبه و انبه تازه در خانه را در ادامه بخوانید.

مواد لازم

پودر انبه: ۲ قاشق غذاخوری (از عطاری‌ها تهیه کنید)

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

سرکه: ¼ لیوان فرانسوی دسته‌دار

نمک و فلفل قرمز: به مقدار دلخواه

جعفری تازه یا خشک: ۱ قاشق مرباخوری

طرز تهیه

برای درست کردن سس انبه برای سرو کنار فلافل و انواع غذا‌های سوخاری مثل مرغ سوخاری و میگو پفکی سوخاری باید پودر انبه، رب گوجه فرنگی، سرکه، نمک و فلفل را در یک شیرجوش یا قابلمه کوچک بریزید و به آن کم کم آب اضافه کنید و همزمان هم بزنید تا تبدیل به یک سس رقیق شود. این ترکیب را باید خوب هم بزنید، چون در غیر این صورت پودر انبه گوله می‌شود و سس یکدست نمی‌شود.

سپس قابلمه را روی گاز بگذارید تا روی شعله ملایم گاز چند دقیقه بجوشد و غلیظ شود. در نهایت جعفری خشک شده یا تازه و ساطوری خرد اضافه شده را به آن اضافه کرده و در کنار فلافل جنوبی و بندری و سمبوسه و انواع ساندویچ گرم مثل همبرگر و چیزبرگر سرو کنید. سس انبه را با پوره میوه تازه انبه یا انبه کال و سبز هم می‌توانید درست کنید. برای طعم‌دهی به پوره انبه به آن کمی فلفل قرمز و نمک و زعفران آب کرده غلیظ استفاده کنید.

بد نیست بدانید پودر انبه از اسلایس انبه خشک تهیه می‌شود و علت اینکه پودر انبه کمی تلخ است و سس انبه ممکن است کمی تلخ شود این است که مقداری مواد افزودنی و پودر هسته انبه به آن اضافه می‌شود. طبع پودر انبه گرم است و به عنوان ادویه گرم و معطر در طبخ ماهی و مرغ برای از بین بردن بوی زهم ماهی و مرغ استفاده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم فلافل و انواع غذا‌های گریل و سوخاری را با ترشی انبه بندرعباسی و جنوبی هم امتحان کنید.

طرز تهیه سس فلافل بازاری و انواع غذای گوشتی با پودر انبه

مواد لازم

پودر انبه: ۱ قاشق غذاخوری سر پر

سرکه سفید: ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

نمک و فلفل قرمز: به مقدار دلخواه

طرز تهیه

برای طرز تهیه این سس انبه برای سرو در کنار فلافل اهوازی و جنوبی تمام مواد را در یک قابلمه یا شیرجوش بریزید و خوب بزنید (۳ الی ۴ دقیقه) تا کاملا مواد حل و یکدست شوند. سپس روی شعله ملایم گاز بگذارید و باز هم مرتب هم بزنید تا یک سس غلیظ درست شود.

بعد از ۱۰ دقیقه وقتی سس انبه غلیظ (به غلظت یک ماست رقیق) شد آن را از روی شعله گاز بردارید و صبر کنید تا خنک شود. این سس انبه را می‌توانید به مدت یک ماه در ظرف شیشه‌ای در بسته در یخچال نگهداری کنید.

لبنانی‌ها که صاحبان اصلی فلافل هستند معمولا فلافل لبنانی را با سس تهینی یا سس خردل میل می‌کنند.

منبع: مجله کوروش

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان