140 روستای سلماس دارای طرح هادی است


140 روستای سلماس دارای طرح هادی است

ارومیه- ایرنا- سرپرست بنیاد مسکن سلماس گفت: طرح‌ هادی روستایی تاکنون در 140 روستای بالای 20 خانوار این شهرستان با 97 درصد پوشش تهیه شده است.

سجاد پیرمراغه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر از ۱۴۳ روستای این شهرستان، در ۴۳ روستا با پوشش ۳۰ درصدی طرح‌هادی اجرا شده است.

وی تاکید کرد: از این تعداد روستایی که طرح هادی اجرا شده، ۶ روستا در بخش کوهسار و باقی در بخش مرکزی قرار دارند.

سرپرست بنیاد مسکن سلماس گفت: طرح‌ هادی روستایی از جمله اقدامات موثر دولت در توسعه و عمران زیربنایی روستاها و کاهش مهاجرت به شهرهاست و باید مورد توجه قرار گیرد.

پیرمراغه ادامه داد: اجرای سنگ فرش و آسفالت، احداث پیاده‌راه و اصلاح شبکه معابر از اقداماتی است که در قالب طرح‌ هادی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: طرح‌ هادی روستایی برای ساماندهی و اصلاح بافت موجود، نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از جمله مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی، ساماندهی تاسیسات، تجهیزات عمومی روستایی اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: اصلاح و بازگشایی معابر، جدول‌گذاری، آسفالت و سنگ فرش معابر، ساماندهی فضای سبز و ایجاد محل بازی کودکان از دیگر اهداف اجرای طرح ‌هادی است.

شهرستان سلماس با ۱۴۳ روستای بالای ۲۰ خانوار در ۲ بخش مرکزی و کوهسار در شمال آذربایجان‌غربی واقع شده است.

۲ هزار و ۷۲۵ روستای دارای سکنه در آذربایجان‌غربی وجود دارد که ۲ هزار و ۲۰۰ روستا از این تعداد دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار بوده و نقشه طرح‌هادی در همه این روستاها اجرا شده است؛ طرح‌هادی روستایی با هدف ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان، هدایت فیزیکی روستاها و تامین عادلانه امکانات انجام می‌گیرد.

پایه چنین طرح‌هایی در کشور از سال ۱۳۶۲ هجری شمسی و تحت عنوان روان‌بخشی روستاها در یکی از نقاط روستایی شهرستان شهرکرد و توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت به اجرا گذاشته شد و در سال‌های بعد به خصوص از سال ۱۳۶۶ هجری شمسی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت تمام پیگیری شد؛ تجدید حیات و هدایت روستاها از ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله اهداف مورد نظر در این طرح‌هاست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود 40 گیف گل زیبا و دیدنی