مطبوعات ترکیه دوشنبه 26 اکتبر 2020


مروری بر اخبار و گزارشات منتشر شده در روزنامه‌های ترکیه

روزنامه استار در گزارشی با عنوان "پاسخ قاطع اردوغان در مورد F-35 و S-400؛ آمریکا متوجه نیست به چه کسی طرف است"

بر اساس این گزارش ، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه طی سخنرانی در هفتمین کنگره عادی استانی حزب عدالت و توسعه در مالاتیا در واکنش به پست توهین آمیزی که گرت ویلدرز رهبر حزب افراطی آزادی هلند در شبکه اجتماعی بر علیه ایشان منتشر کرده گفت: "به خودت بیا، آیا هیچ فکر کردی که با چه کسی طرف هستی؟ فاشیسم در قاموس ما نیست. فاشیسم در افکار شماست. ما با تفکر عدالت اجتماعی حرکت می‌کنیم." اردوغان ضمن نشان دادن واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی در مورد سامانه‌های دفاع هوایی اس-400 و جنگنده‌های F-35 گفت: "ما یک دولت قبیله‌ای نیستیم، ما ترکیه هستیم، تو متوجه نیستی که با چه کسی طرف هستی. تحریمت هر چه هست٬ اعمال کن. تاخیر نکن. ما برای خریداری جنگنده‌های F-35 گام برداشتیم. هزینه اش را نیز پرداخت کردیم ولی شما هنوز جنگنده‌هایمان را تحویل نداده و نمی‌دهید. ما را تهدید کرده و گفتید که سامانه‌های اس-400 را به روسیه برگردانید. ما یک دولت قبیله‌ای نیستیم، ما ترکیه هستیم. ترکیه."

روزنامه صاباح در گزارشی به نقل از مولود چاووش‌اوغلو نوشته است:" وقت متوقف کردن سیاستمداران فاشیست اروپایی فرا رسیده است"

در این گزارش می‌خوانیم، مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به اسلام هراسی و خارجی ستیزی در اروپا واکنش نشان داد. چاووش‌اوغلو با انتشار یک پیام توئیتری نوشت: “ با گفتن حقایق، نژادپرستان حقیر اروپا مجدد خودی نشان دادند. آنها می‌خواهند از طریق اسلام هراسی و خارجی ستیزی به اهداف خود دست یابند. دیگر وقت متوقف کردن سیاستمداران گستاخ دارای ذهنیت فاشیستی در اروپا فرا رسیده است.“

"واکنش شدید رئیس رفتر روابط عمومی ریاست جمهوری ترکیه به انتشار گفتمان‌های توهین آمیز و زشت در اروپا " تیتر گزارشی است که روزنامه حریت در شماره امروز خود منتشر کرده است. بر اساس گزارش این روزنامه، فخرالدین آلتون رئیس دفتر روابط عمومی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که اروپا رفته رفته به محل خطرناکی برای مسلمانان تبدیل می‌شود.

آلتون با انتشار پیامی در توئیتر ضمن تاکید به اینکه ظلم سیستماتیک آراسته به کاریکاتورهای توهین‌آمیز، نژادپرستی و حمله به مساجد، آزادی بیان نیست نوشت:” دشمنی با مسلمانان اروپایی و تلاش برای تادیب آنان، هرگز جدا از دشمنی با گسترش روزافزون اسلام، ترکیه و‌ رجب طیب اردوغان نیست. آنچه که اروپایی‌ها باید آن را درک کنند این‌است که ما مسلمانان، فقط به خاطر اینکه آنان ما را نمی‌خواهند، به جای نخواهیم رفت. اجازه توهین مجدد به شما نخواهیم داد. تا پایان از حقوق و هر آنچه که متعلق به ماست، حمایت خواهیم کرد. “

روزنامه خبر‌ترک در گزارشی با عنوان "اظهارات خلوصی آکار خطاب به ارمنستان " می‌نویسد: خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه در جریان سفر به کشور پاکستان به همراه زبیده جلال خان وزیر تولیدات دفاعی این‌کشور، در مراسم به آب انداخته شدن سومین گشت‌ناو میلگم ( کشتی ملی) که توسط ترکیه به پاکستان صادر شده است، شرکت کرد. آکار طی سخنانی در این مراسم گفت: "ارمنستان که مرتکب جرم جنگی و بشری شده است، همانطور که حساب جرایم مرتکب شده اش را در مقابل ارتش آذربایجان می‌دهد، قطعا در برابر تاریخ و حقوق بین المللی نیز حساب پس خواهد داد."

و روزنامه ینی شفق در گزارشی به نقل از رئیس جمهوری ترک قبرس شمالی می‌نویسد: "قدرت‌مان را از ترکیه می‌گیریم."

در این خبر می‌خوانیم: ارسین تاتار رئیس جمهوری ترک قبرس شمالی روز گذشته طی سخنانی اعلام کرد:" قدرت‌مان را از ترکیه می‌گیریم. فعالیت هماهنگ با ترکیه، به ما قدرت می‌دهد. به ویژه اخیرا با کشف ذخایر هیدروکربن و با علم به اینکه این ذخایر به اشتراک گذاشته خواهد شد و اهمیتی که این موضوع برای آینده کشور دارد، حرکت همگامی با کشور ترکیه خواهیم داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ترکیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...