باقری کنی: گزارش گزارشگر حقوق بشر وجاهت حقوقی ندارد


باقری کنی: گزارش گزارشگر حقوق بشر وجاهت حقوقی ندارد

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت:گزارشگر ویژه، منتخب نمایندگان کشورهاست که این هم جایگاه سیاسی دارد بر همین اساس، سیاست زدگی بر این گزارش، مستولی و چارچوب آن بر اساس رویکردهای سیاسی طراحی شده است.

به گزارش مشرق، باقری کنی دوشنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی افزود: به همین علت سال گذشته رییس قوه قضاییه بیش از ۶۰ بخشنامه، دستورالعمل و آیین نامه صادر کرد که از این تعداد بیش از ۲۰ بخشنامه بر بحث‌های مربوط به صیانت از حقوق بشر و حقوق مردم، متمرکز است.

وی در این برنامه در خصوص گزارش جدید گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران، افزود: مجمع عمومی سازمان ملل جایگاه سیاسی دارد و این گزارش در عرصه سیاسی جهانی ارائه شده است.

وی با تاکید براینکه گزارش گزارشگر حقوق بشر وجاهت حقوقی ندارد، گفت: گزارشگر ویژه، منتخب نمایندگان کشورهاست که این هم جایگاه سیاسی دارد بر همین اساس، سیاست زدگی بر این گزارش، مستولی و چارچوب آن بر اساس رویکردهای سیاسی طراحی شده و ما به ازای حقوقی ندارد.

باقری کنی ادامه داد: در جای جای این گزارش، نگاه‌های مبتنی بر دیدگاه‌های کشورها و قدرت‌های غربی که با سیاست‌ها و رویکردهای جمهوری اسلامی ایران، تعارض و مقابله دارند، بسیار بارز و مشهود است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: این گزارش، عمدتاً مبتنی بر ادعاها، اتهامات و اطلاعاتی است که گروه‌های وابسته به دولت‌های معاند جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های تروریستی، عرضه کردند و این مبنای گزارش گزارشگر ویژه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه پیش نویس این گزارش، چندی قبل در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت، گفت: در همان مقطع، پاسخ مفصلی به این گزارش دادیم و بند بند محتوای آن را ارزیابی و اشکالات، نقایص، تناقضات و کاستی‌های آن را تبیین کردیم اما به علت رویکردهای سیاسی، در بسیاری از موارد به پاسخ‌های جمهوری اسلامی ایران توجه نشد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تاکید کرد: در این گزارش، نگاه کارشناسی به موضوع حقوق بشر وجود ندارد.به گزارش ایرنا، محمد زارعیان نماینده ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز روز دوشنبه گزارش ضد حقوق بشری علیه ایران را رد کرد و آن را خصمانه و بخشی از سیاست فشار حداکثری واشنگتن بر مردم دانست.

زارعیان امروز در نشست کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با موضوع بررسی گزارش گزارشگر حقوق بشری علیه ایران برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: گزارش وضعیت حقوق بشری در جمهوری اسلامی ایران صرفا بر اساس منابع تایید نشده، مغرضانه و دارای گرایش و با انگیزه سیاسی تهیه شده است.

نماینده ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد ادامه داد: این امر نه به دلیل نگرانی واقعی ترتیب‌دهندگان آن بلکه با هدف توجیه سیاست تجاوز و خصومت آنها ضمن کمک به هدف اعلام شده آنها برای براندازی نظام قانونی مردم ایران تهیه نشده است.

زارعیان تاکید کرد: این مساله به نوبه خود، نقض آشکار اهداف و اصول منشور سازمان ملل، حقوق بین‌الملل و حقوق بین‌المللی حقوق بشر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است