درباره ابوالفضل جغتایی، فعال محیط زیست 12 ساله | یک سر و گردن بالاتر از گرتا تونبرگ


درباره ابوالفضل جغتایی، فعال محیط زیست 12 ساله | یک سر و گردن بالاتر از گرتا تونبرگ

ابوالفضل جغتایی 12 ساله، چنان با تسلط درباره محیط ‌زیست و حیوانات سخن می‌گوید که واکنش‌های بسیاری را در شبکه‌های‌اجتماعی بر انگیخته است

ارژنگ حاتمی | شهرآرانیوز؛ به‌تازگی کلیپ‌هایی از برنامه شگفت‌انگیزان که از شبکه پویا پخش شده است، در فضای‌مجازی دست‌به‌دست می‌شود. کاربران فضای‌مجازی صحبت‌های کودکی علاقه‌مند به محیط‌ زیست را می‌شنوند که شیوا، روان، متواضع، دل‌نشین و مسلط صحبت می‌کند و بدون هیچ ادایی از علاقه‌اش به محیط ‌زیست و حیوانات می‌گوید. اطلاعات خوب او در زمینه‌های محیط‌زیستی و دغدغه‌هایش دراین‌باره مخاطب را انگشت‌به‌دهان می‌گذارد.

«خیلی‌ها در ایران حسرت داشتن گرتا تونبرگ، نوجوان فعال محیط‌زیست سوئدی، را داشتند. نوجوانی که بیشتر درحال تقلید رفتار هیجانی و احساسی بزرگ‌ترهاست. اما ابوالفضل جغتایی نوجوانی است که در سایه مطالعه و آموزش، جامعه را به تربیت یک زیست‌شناس برجسته و فعال محیط‌ زیست امیدوار می‌کند.» این فقط یکی از توئیت‌ها در واکنش به صحبت‌های ابوالفضل جغتایی، کودک دوازده‌ساله مشهدی، است که در یک برنامه تلویزیونی منتشر شده است.
در ادامه برخی کاربران ابوالفضل را با گرتا تونبرگ مقایسه کرده‌اند، کودک پانزده‌ساله سوئدی که در جهان به‌عنوان فعال محیط‌زیست شناخته می‌شود و با سؤال از سیاست‌مداران برای پاسخگویی درباره بحران آب‌وهوا مشهور شده است. گرتا تا آنجا پیش رفت که مجله تایم در ماه می۲۰۱۹، روی جلد خود او را به این کودک اختصاص داد. برخی دیگر از کاربران نیز ابوالفضل را یک سروگردن از گرتا بالاتر دانستند، چون معتقد بودند ابوالفضل بدون هیچ ادا و ادعایی، فقط براساس دانش و احساساتش سخن می‌گوید، از جمله کاربری که نوشت: «از نظر من مقایسه ابوالفضل جغتایی و گرتا تونبرگ از اساس غلط است.
در تک‌تک جملات ابوالفضل عشق به محیط‌زیست موج می‌زند، توصیفش از کفتار را مشاهده کردید؟ این حیوان را پرابهت، خجالتی و زیبا خواند و گفت حیوان موردعلاقه‌اش است. دیدید چطور با بغض از اینکه حیوانات را در باغ‌وحش زندانی می‌کنند، گله کرد؟ صحبت‌هایش درباره بشری که به حیوانات و محیط‌زیست جفا کرده است را شنیدید؟ در تک‌تک جملاتش نشانی از نفرت و خشم نبود، هرچه بود عشق و علاقه به حیوانات و محیط‌زیست بود، برخلاف گرتا تونبرگ. از گرتا تونبرگ خوشم نمی‌آید، نه از حرف‌هایش و نه از شکل صحبت کردنش. چطور یک کودک پانزده‌ساله، در این سن این‌قدر بلد است که خشم و نفرت و بغض را با صدا و چهره‌اش به نمایش بگذارد؟!»

این حامی حیوانات مشهدی، در اینستاگرام صفحه‌ای شخصی دارد. ابوالفضل در اینستاگرامش دغدغه‌های محیط‌زیستی‌اش را منتشر می‌کند. بسیاری از دنبال‌کنندگان صفحه ابوالفضل به صحبت‌های او در برنامه تلویزیونی واکنش‌‎هایی داشتند. برخی از اطلاعات کم مجری برنامه، سعید شیخ‌زاده، تعجب کرده و خیلی‌ها برای ابوالفضل آرزوی موفقیت کرده بودند.
کاربری دراین‌باره نوشت: «قاطعانه صحبت کردنت محشره.» یا کاربر دیگری که پیامی به این شرح داشت: «عالی بود. تو توانایی این رو داری که مجری یک برنامه درباره حیات‌وحش باشی و خیلی هم پربیننده باشه.» و در پایان خواندن پیام این کاربر خالی از لطف نیست: «همین‌طور باقدرت و باانگیزه ادامه بده، دنیا مثل تو کم داره!»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی