ورزشکاران عادی چطور ورزش کنند؟


ورزشکاران عادی چطور ورزش کنند؟

مدیر پایگاه قهرمانی و مرکز استعدادیابی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه پیاده روی و دویدن را بهترین ورزش برای ورزشکاران عادی معرفی کرد و گفت: توصیه می‌شود این افراد تمرینات ورزشی خود را هر روز در زمان مشخصی انجام دهند تا دچار مشکلات متابولیسمی و اختلال در دریافت انرژی نشوند.

محمود روشنی در گفت و گو با ایسنا، ورزش را اصلی مهم برای حفظ سلامت انسان دانست و با بیان اینکه افراد معمولا با اهداف مختلفی ورزشکار می‌شوند، اظهارکرد: بسیاری از افرادی که ورزش می‌کنند، تنها برای حفظ سلامتی‌شان به ورزش روی می‌آورند، اما در مقابل افرادی هم هستند که علاوه بر حفط سلامتی، بصورت حرفه ای ورزش می‌کنند تا وارد دنیای قهرمانی شوند.

وی تصریح کرد: هرچند نوع ورزش کردن بین این دو گروه تفاوت‌هایی با هم دارد، اما در برخی موارد همچون گرم کردن و سرد کردن، کشش مفاصل و عضلات، استفاده از لباس مناسب مطابق با شرایط آب و هوایی، پوشیدن کفش مناسب و متناسب با قد و وزن، استفاده از نوشیدنی‌ها حین انجام تمرینات و... فعالیت‌های مشترکی دارند.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی در ادامه گفت: افرادی که معمولا با هدف حفظ سلامتی ورزش می‌کنند، بهتر است در طول هفته 150 دقیقه فعالیت ورزشی داشته باشند که این مدت زمان برای ورزشکاران حرفه ای بسیار بیشتر و متفاوت است.

وی با بیان اینکه ورزشکاران عادی از آسیب‌های پرفشار و آسیب‌هایی که برای ورزشکاران حرفه‌ای اتفاق می‌افتد مصون هستند، افزود: بهترین ورزش‌هایی که این افراد می‌توانند برای حفظ سلامتشان انجام دهند، پیاده روی آرام یا تند و یا دویدن در سطح های مختلف است.

روشنی عنوان کرد: البته زمانی می‌توانیم بگوییم که یک فرد ورزش می‌کند که ضربان قلبش 40 درصد از شرایط عادی بالاتر برود و دمای بدنش افزایش پیدا کند.

مدیرپایگاه قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان استان اضافه کرد: به همه ورزشکاران توصیه می‌کنیم، برای انجام تمرینات ورزشی ساعتی مشخص را در طول روز در نظر بگیرند و زمان ورزش کردنشان همانند ساعت دارو خوردن باید تنظیم شده باشد تا اثرگذاری خود را نشان دهد.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی با تاکید براینکه تغییر زمان ورزش کردن نباید بیشتر از نیم‌ساعت باشد، تصریح کرد: اگر ورزشکاری زمان مشخصی را برای انجام تمرینات روزانه اختصاص ندهد، این امکان وجود دارد که دچار مشکلات متابولیسمی شود و از سوی دیگر اختلالاتی در دریافت انرژی پیدا می کند.

وی در ادامه گفت: اگر فردی از ورزش کردن تنها سلامتی بدنش را می‌خواهد، می‌تواند در طول هفته 150 دقیقه پیاده‌روی و یا دویدن را داشته باشد، اما اگر در نظر دارد که در کنار سلامتی، به عضلاتش فرم دهد و تناسب اندام هم پیدا کند، بهتر است بعد از انجام پیاده روی و دویدن حرکاتی همانند شنا رفتن، دراز و نشست، پلانک، بارفیکس و ... را در برنامه ورزشی‌اش قرار دهد.

روشنی افزود: باید در نظر داشته باشیم که فرد حین ورزش باید از تمریناتی که انجام می‌دهد، لذت ببرد و در شرایطی نباشد که استرس بر او غلبه داشته باشد.

وی با بیان اینکه به همه افراد توصیه می‌کنیم در ماه چندین نوبت تمرینات فارتلک(بازی با سرعت) داشته باشند، عنوان کرد: در علوم ورزشی، فارتلک به تمریناتی گفته می‌شود که علاوه بر تاثیراتی که روی سلامتی بدن افراد دارد، اثرات خوشایند روحی را نیز برای آنها به دنبال خواهد داشت.

مدیرپایگاه قهرمانی کرمانشاه مسابقات گروهی مانند طناب کشی، هفت سنگ، بدمینتون، استخر رفتن و ... را از جمله تمرینات فارتلک دانست وگفت: این نوع از تمرینات که همراه با دوستان و یا خانواده انجام می‌گیرد، آمیختگی ورزش با تفنن و تفریح است و اثراتی به مراتب بسیار قوی تر از انجام ورزش‌هایی دارد که از قبل برای آن برنامه ریزی کرده‌ایم.

وی افزود: در این نوع از ورزش‌ها، فرد مدت زمان زیادی حتی تا یک ساعت را نیز مشغول دویدن و مسابقه و تفریح با دوستان و اعضای خانواده است، اما از آنجایی که لذت و تفنن زیادی برایش به همراه دارد، متوجه خستگی نمی‌شود.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی تاکید کرد: تمرینات فارتلک از نوع تمرینات اینتروال محسوب می‌شود که امروزه در علم تمرین از اثربخش ترین نوع تمرینات به شمار می‌رود و تاثیر فوق العاده ای در سلامت جسم و روح افراد می‌گذارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور