55 هکتار به سطح گلخانه‌های سیستان و بلوچستان افزوده شد


55 هکتار به سطح گلخانه‌های سیستان و بلوچستان افزوده شد

زاهدان- ایرنا- مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سطح گلخانه‌های این استان در سالجاری با جهش مطلوب از 245 هکتار به 300 هکتار افزایش یافت.

اردشیر شهرکی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اهمیت گلخانه‌ها در کشاورزی اظهارداشت: با توجه به چالش کمبود آب، تغییر الگوی کشت ضرورت دارد به طوریکه توسعه سطح زیر کشت گلخانه‌ها به اصلاح الگوی کشت و افزایش تولید در حوزه کشاورزی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل دلمه‌ای، بادمجان، توت فرنگی، سبزیجات برگی و گل رز عمده محصولات تولیدی گلخانه‌های سیستان و بلوچستان هستند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: این استان جزو استان‌های کم بارش و از نظر منابع آبی در محدویت قرار دارد که بهره‌گیری از روشهای نوین کشاورزی نظیر گلخانه‌ها ضرورت بخش کشاورزی این استان است.

وی بیان کرد: سالانه افزون‌بر ۴۸ هزار تن انواع محصول از سطح گلخانه‌های سیستان و بلوچستان برداشت و روانه بازار مصرف داخل و خارج کشور می‌شود.

شهرکی با بیان اینکه محدودیتی برای توسعه گلخانه‌ها وجود ندارد، ادامه داد: متقاضیان با داشتن مجوز برداشت آب و مدارک کامل زمین می‌توانند از طریق سامانه طرح توسعه ساماندهی نوین آبیاری نام‌نویسی‌تا نسبت به اجرای سیستم برای اراضی زراعی و باغات آنان از سوی سازمان جهاد کشاورزی اقدام شود.

به گزارش ایرنا کشت گلخانه‌ای با صرفه ترین و کم آب‌ترین نوع کشت در کشور و جهان است و می‌تواند سوددهی خوبی داشته باشد.
شهرستان‌های جنوبی سیستان و بلوچستان به ویژه ۲ شهرستان بندی چابهار و کنارک با توجه به همجواری با آب‌های آزاد و دمای هوای مناسب در طول سال به عنوان یک گلخانه طبیعی بهترین شرایط و موقعیت را برای کشت انواع محصولات دارد.
دمای هوای این شهرها، خاک حاصلخیز، تفاوت نوع تابش خورشید و درجه حرارت این شهر با سایر نقاط کشور بهترین موقعیت برای کشت‌های گلخانه‌ای و سایر محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری را فراهم کرده است.
از سوی دیگر دسترسی مناسب چابهار به بازارهای جهانی بهترین شرایط را برای ساخت گلخانه و تولید محصولات کشاورزی به وجود آورده است و می‌توان علاوه بر تأمین بازار مصرف داخلی از طریق بندر شهید بهشتی محصولات تولیدی را به کشورهای مختلف دنیا صادر کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر