کامل ترین آموزش بافت عروسک با قلاب را اینجا ببینید


یکی از هنرهای بسیار زیبا و دوست داشتنی عروسک سازی با استفاده از روش ها و وسایل مختلف است. عروسک های بافتنی نمونه ای از این مجموعه می باشند که بسیار زیبا و جذاب بوده و طرفداران مخصوص به خود را دارد. بر همین اساس قصد داریم در این مطلب شما عزیزان را با آموزش بافت عروسک بامزه و زیبا به روشی بسیار ساده آشنا کنیم. آموزش بافت عروسک به روشی آسان از جمله...

یکی از هنرهای بسیار زیبا و دوست داشتنی عروسک سازی با استفاده از روش ها و وسایل مختلف است. عروسک های بافتنی نمونه ای از این مجموعه می باشند که بسیار زیبا و جذاب بوده و طرفداران مخصوص به خود را دارد. بر همین اساس قصد داریم در این مطلب شما عزیزان را با آموزش بافت عروسک بامزه و زیبا به روشی بسیار ساده آشنا کنیم.

آموزش بافت عروسک به روشی آسان

از جمله عروسک های بامزه و دوست داشتنی که زیبایی منحصر به خود را دارند می توان به انواع عروسک های بافتنی اشاره کرد که با استفاده از دو میل یا قلاب بافته می شوند. این عروسک های زیبا را می توان در مدل های مختلفی همچون خرگوش، زنبور، روباه، موش، دختر، پسر و … درست کرد و برای بازی و سرگرمی در اختیار کودکان قرار داد. شما می توانید با فراگیری آموزش بافت عروسک مدل های زیبا و دلخواهی از آن را ببافید و از هنر دست خود لذت ببرید.

کامل ترین آموزش بافت عروسک با قلاب را اینجا ببینید

بنابراین اگر تمایل دارید با نحوه بافت عروسک های زیبا آشنا شوید پیشنهاد می کنیم که تا پایان ما را همراهی نموده و با طریقه بافتن یک نمونه عروسک بسیار زیبا بافتنی که در ادامه به شرح کامل مراحل بافت آن پرداخته ایم آشنا شوید و در صورت تمایل آن را در منزل بافته و به فرزندتان هدیه دهید. البته شاید بافتن عروسک همانند بافت شال گردن و کلاه و یا بافت جوراب و لباس آسان نباشد اما از این نکته غافل نشوید که جذابیت خاص خود را دارد و به راحتی می توان با کمی دقت و توجه عروسک های زیبایی بافت.

نحوه بافتن عروسک به روشی ساده

قسمت پاها و تنه و سر :

در مرحله اول آموزش بافت عروسک ابتدا پای راست را از قسمت کف شروع کنید و با استفاده از کاموا صورتی ۷ دانه سر اندازید و بعد با کمک یک تکه کاموا دانه هفتم را نشانه گذاری نموده و بعد حدود ده دانه دیگر سر بیندازید به طوری که در کل باید هفده دانه داشته باشید. سپس یک رج ببافید، رج بعدی در زیر و به این شکل که به هر دانه یک دانه اضافه نمایید که در نهایت ۳۴ دانه شود.

کامل ترین آموزش بافت عروسک با قلاب را اینجا ببینید

با یک رج رو شروع نموده و حدود ۷ رج ساده ببافید. سپس کاموا صورتی را پاره کنید و کاموا رنگ دلخواه را برای قسمت ساق پا وصل نمایید. سپس حدود دو رج ساده ببافید، توجه داشته باشید که برای فرم دهی روی پا راه بعد ۴ دانه زیر بعد دو دانه را از زیر با همدیگر یکی نمایید. حدود ۹ بار دو تا یکی کردن را انجام داده به طوری ۱۲ دانه زیر در نهایت ۲۵ تا گردد. رج بعدی را رو ببافید و ۴ دانه زیر ۲ دانه را از قسمت زیر یکی نمایید و حدود ۵ مرتبه این کار را تکرار نمایید. حدود ۱۱ دانه زیر که در نهایت تعداد دانه ها ۲۰ عدد شود. بعد از آن حدود ۱۹ رج به صورت ساده ببافید. سپس کاموا را پاره کنید و دانه ها را روی میل نگه دارید و از یک میل دیگر استفاده نمایید.

کامل ترین آموزش بافت عروسک با قلاب را اینجا ببینید

قسمت پای چپ :

از بخش کف پا شروع نمایید و با استفاده از کاموا صورتی حدود ۱۱ دانه سر بیندازید و به وسیله یک رشته نخ دانه یازدهم را نشانه گذاری نمایید. بعد از آن ۶ دانه دیگر سر انداخته تا ۱۷ دانه گردد. حدود یک رج به صورت رو ببافید راه بعدی را زیر و به هر دانه یک دانه اضافه نمایید به طوری که ۳۴ دانه شود. با یک رج رو شروع نموده و حدود ۷ رج ساده ببافید بعد از آن کاموا را پاره کنید و رنگ دیگری را وصل نمایید. برای قسمت ساق پا حدود دو رج ساده ببافید و برای فرم دادن روی پا حدود ۱۲ دانه زیر ببافید. بعد از آن دو دانه را از زیر یکی کرده و حدود ۹ بار بعد چهار دانه زیر تا ۲۵ دانه گردد. سپس رج بعدی را رو ببافید و رج بعدی یازده دانه را زیر ببافید و دو دانه را یکی نمایید.

کامل ترین آموزش بافت عروسک با قلاب را اینجا ببینید

در گام بعدی آموزش بافت عروسک حدود ۵ بار چهار دانه زیر ببافید تا بیست دانه گردد و حدود ۱۹ رج به صورت ساده ببافید. قسمت تنه و سر دانه های هر دو پا را بر روی میل قرار دهید که در آغاز حدود ۲۰ دانه پای چپ و بعد ۲۰ دانه پای راست و به وسیله کاموا رنگ ساق پا از قسمت زیر ببافید تا ۴۰ دانه گردد یعنی به این صورت که یک رج زیر و پس از آن ۹ رج ساده ببافید. بعد کاموا را پاره کنید و کاموا سفید رنگ را برای قسمت بالا تنه وصل نمایید. حدود ۱۴ رج ساده ببافید و بعد کاموا سفید را پاره نمایید و رنگ ساق پا را متصل نمایید.
برای فرم دادن کناره ها رج بعدی حدود ۶ دانه زیر دو دانه را از قسمت زیر یکی نمایید سپس حدود ۵ بار ۸ دانه زیر دو دانه را از بخش زیرین یکی نمایید. حدود ۵ بار شش دانه زیر را ببافید تا دانه ها ۳۰ عدد گردد سپس ۷ رج به صورت ساده ببافید برای فرم دهی سر یک دانه زیر به هر کدام از دو دانه بعدی اضافه نمایید تا در نهایت ۵۰ عدد گردد. حدود ۲۳ رج ساده ببافید.
 
کامل ترین آموزش بافت عروسک با قلاب را اینجا ببینید
نحوه فرم دهی بالای سر :

در رج بعدی دو دانه زیر دو دانه را یکی نمایید تا در پایان رج دانه ها حدود ۳۸ عدد گردند. رج بعدی را راه بعد دو دانه زیر دو دانه را از زیر یکی نمایید. یک دانه زیر تا در پایان ۲۶ تا گردد. در رج بعدی دو دانه را از قسمت رو با همدیگر یکی نموده تا در پایان سیزده دانه باقی بماند. دانه ها را به صورت شل جمع کنید. برای قسمت بندهای روی کفش از کاموا هم رنگ کفش استفاده نمایید و به شکل بخیه مانند بندها را بدوزید. برای قسمت موها حدود ده دانه سر بیندازید و حدود ۳۱ رج زیر ببافید و آن را کور کنید بعد دانه ها را جمع کرده و درون آن را با الیاف پر کنید.

حدود ۱۸ دانه سر بیندازید و بعد دو رج رکن ببافید و رج سوم سه دانه تول را کور کنید سپس رج را ببافید و به سه دانه آخری برگردید. در رج چهارم یک دانه ببافید و بعد یکی از پایه ها را بگیرید که در واقع همان اضافه کردن است و آن را ببافید تا سه عدد کور کرده جبران گردد. سپس تا شش دانه باقی مانده به انتها برگردید. مجددا دو رج رکن ببافید و تکرار رج سوم را تکرار نمایید تا اندازه آن سر شود.
کامل ترین آموزش بافت عروسک با قلاب را اینجا ببینید
لباس عروسک :

حدود ۲۶ دانه سر بیندازید و دو راه ساده ببافید. برای فرم دهی پاها به ساده بافی ادامه دهید و از هر دو سمت رج یک دانه کور کنید تا دو دانه باقی بماند بعد از آن حدود چهار رج ساده ببافید و به ساده بافی ادامه دهید و به دو سمت هر راه یک دانه اضافه نمایید تا به ۲۶ دانه برسد. سپس دو رج ساده ببافید و به شکل رو کور کنید. لبه کور شده را بر روی لبه برانداخته شده بیندازید. سپس انتهای دو راه را به یکدیگر بدوزید و شورت را دوخته و داخل پای عروسک قرار دهید.

کامل ترین آموزش بافت عروسک با قلاب را اینجا ببینید

در این مرحله از آموزش بافت عروسک برای درست کردن دامن ابتدا ۱۰۸ دانه سر بیندازید و دو رج زیر یا رکن ببافید یا یک راه زیر آغاز نموده و حدود هفت راه برای دامن به شکل ساده ببافید. به دلیل این که دامن عروسک حالت سه لایه دارد تعداد دانه ها یکی می باشد اما برای دامن وسط به جای ۷ رج ۶ رج ببافید و برای تکه سوم پنج رج ببافید. راه بعد برای دامن بالایی که حدود هفت رج بافتید دو دانه را از قسمت زیر یکی کنید تا در پایان ۵۴ دانه شود. برای دامن وسطی و دامن سوم نیز همین کار را انجام دهید تا هنگامی که ۵۴ دانه شد کور کنید. سپس انتهای هر سه دامن را دوخته به طوری که در ابتدا دامن بالایی را بپوشید و پس از آن دوم و سپس سوم و در آخر کوک بزنید.

کامل ترین آموزش بافت عروسک با قلاب را اینجا ببینید

قسمت دست های عروسک :

برای این کار از قسمت انتهایی دست شروع کرده و با استفاده از کاموای هم رنگ سر حدود ۸ دانه بیندازید و بعد یک رج رو ببافید. رج بعدی را به صورت زیر و به هر دانه یکی اضافه نمایید تا حدود ۱۶ دانه گردد و بعد با یک رج رو شروع نموده و ۲۳ رج به صورت ساده ببافید. برای فرم دادن بالای آن از دو سمت راه بعدی یک دانه کور کرده تا دو دانه گردد و بعد دانه را محکم جمع نمایید.

سپس نوار لبه بالایی پیراهن را به وسیله کاموا سفید حدود ۵۰ دانه سر بیندازید و بعد آن را کور کنید و سپس شبیه یقه خشت به قسمت گردن عروسک بدوزید. برای درست کردن روبان و گل های مو برای هر گل با استفاده از کاموا حدود ده دانه به شکل شل مانندی سر بیندازید. در رج اول دو دانه را با همدیگر یکی کرده تا پنچ دانه شود سپس دانه ها را محکم جمع نمایید و قسمت انتهای راه را بدوزید که برای این کار به حدود ۵ گل نیاز دارید و حدود ۳ عدد گل دیگر برای قسمت کمر عروسک آماده نمایید.

کامل ترین آموزش بافت عروسک با قلاب را اینجا ببینید

سبد گل عروسک :

در این مرحله از آموزش بافت عروسک با استفاده از کاموا زرد حدود چهارده دانه سر بیندازید. رج اول یک دانه زیر ببافید و تا آخر به دانه بعد یک دانه اضافه نمایید. سپس یک رج رو ببافید و بعد دو رج به صورت ساده ببافید. رج بعدی را زیر و لبه رج را نشانه گذاری نمایید. رج بعدی را نیز مجددا زیر ببافید و حدود چهار رج ساده بافی نمایید. راه بعدی یک دانه زیر و دو دانه بعدی را با یکدیگر یکی نمایید تا هنگامی که چهارده دانه شود. سپس رج بعدی را رو ببافید و لبه رج را نشانه گذاری نمایید. برای درست کردن خط کمری سبد رج بعدی را زیر و به هر دانه یک عدد اضافه نمایید و تا انتهای رج حدود شش راه ساده بافی نمایید.

برای درست کردن راه بعدی زیر کاموا را عوض نموده و کاموا سبز رنگ را وصل نمایید. با یک راه زیر شروع کنید و حدود چهار رج ساده بافی نمایید. برای راه بعدی دو دانه زیر دو تا را تا انتها یکی نموده و سپس راه بعدی را رو بعد یک دانه زیر دو دانه را با یکدیگر یکی نمایید. تا انتهای رج دانه ها را به شکل شل جمع نمایید. بعد از آن انتهای راه ها را به یکدیگر بدوزید و برای قسمت کف سبد یک تکه مقوا قرار دهید. مقوا را می توانید از محل لبه سر انداخته وارد نمایید. بعد از آن سبد را پر از پنبه کنید و گل های آن را همانند گل های سر و کمر ببافید.

کامل ترین آموزش بافت عروسک با قلاب را اینجا ببینید

امیدواریم که در مطلب ارائه شده به طور کامل با آموزش بافت عروسک آشنا شده باشید و از این بخش آموزشی نهایت لذت را برده باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بافتنی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است