چگونه در مکانیکی حرفه‌ای شویم؟


برای خیلی از جوان‌های این نسل، کسب درآمد تنها هدف کار کردن نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، گاهی یادگرفتن یک فن حتی اگر کسب درآمد را به تاخیر بیندازد، آینده شغلی مطمئن تری را پیش روی ما می‌گذارد.
از کسب و کارش که می‌پرسم روز‌هایی را به یاد می‌آورد که لباس فروشی، آجیل فروشی و جوش کاری رو تجربه کرده. هیچ کدام از این کارها، اما راضی اش نکرده. می‌گوید: دوست داشتم یک فن یاد بگیرم که
رویاهایم را بسازم.
دانشجوی حسابداری است و ۲۲ ساله. حرفه مورد علاقه اش مکانیکی است و در یکی از مراکز تخصصی تعمیر گیربکس شاگردی می‌کند. مهدی یوسفی اهل اصفهان است و برای پیدا کردن یک استادکار دلسوز در رشته مکانیکی تا تهران آمده است.
می‌گوید کسب درآمد تنها هدفش از کار کردن نیست و ادامه می‌دهد: سه سال و دو ماه است که در این مرکز مکانیکی کار می‌کنم. از ۱۲ سالگی هم انواع شغل‌ها را تجربه کرده ام. اما فکر می‌کنم همه می‌توانند فروشندگی کنند، اما چون کار فنی نیاز به مهارت و شناخت دارد کار هر کسی نیست.
بر
او حالا در طول سه سال شاگردی کردن توانسته با کسب تجربه به یک تکنسین تخصصی گیربکس خودرو تبدیل شود. همان اتفاقی که برای جوان‌های دیگر این مرکز تعمیر خودرو هم افتاده است.
مهندس خان بابایی استاد کار این جوانهاست. کسی که گذشته‌ای شبیه به شاگردانش داشته و به قول خودش با هیچ شروع کرده است. می‌گوید: سال ۷۵ وارد دانشگاه و سال ۷۹ فارغ التحصیل شدم. وقتی پایان نامه ام را می‌نوشتم همزمان در یک تعمیرگاه شاگردی می‌کردم. آن روز‌ها از ساعت ۶ صبح کار را شروع و ساعت ۱۲ شب تمام می‌کردم/ تقریبا ۲۳ سالم بود. هیچ کس نمی‌دانست من مهندس مکانیکم. همه فکر می‌کردند من یک کارگر صفر عاشق یادگیری ام.


منوچهر خان بابایی قبل از هر چیز علاقه کاری اش را کشف و برای خودش هدف تعریف می‌کند. توضیح می‌دهد: اول هدفم را مشخص کردم و سه سال روی آن مطالعه کردم؛ وقتی یک نقشه ذهنی برای خودمان ترسیم کنیم به بیراهه و فرعی نمی‌رویم و مسیر اصلی را گم نمی‌کنیم.
در کنار کسب مهارت، تحصیلات دانشگاهی اش را در رشته مهندسی مکانیک کامل می‌کند و تا مقطع فوق لیسانس ادامه می‌دهد. او برای آن‌ها که فکر می‌کنند اندک علاقه‌ای به مکانیکی و فعالیت در این رشته دارند، پیشنهاد‌هایی دارد: اگر می‌خواهی مکانیک شوی اول برو یک جا کار کن و ببین اصلا به این کار علاقه داری؟ من شاگردانی داشتم که بعد از بیست روز این کار را گذاشته اند و رفته اند. بعد هم باید یادمان باشد اگر تجربه، دانش و آگاهی را با هم داشته باشیم در کنار کمی تحقیق به ما کمک می‌کند که حرفی برای گفتن داشته باشیم.
برای آن‌ها که مطمئن شدند مکانیکی جذابیت لازم را برایشان دارد می‌گوید گام بعدی این است که ترس هایشان را کنار بگذارند: ترس از اینکه شما پول نداری و نمی‌توانی کار کنی. من می‌گویم شما اینجا هیچ وقت نباید خودت را دست کم بگیری. وقتی یک قابلیت و دانش و توانایی داری باید به آن اتکا کنی و مطمئن باشی می‌توانی کوه را هم جا به جا کنی.
او برای تبدیل شدن به یک استاد پنجه طلا هیچ فرصتی را برای سیاه و روغنی کردن دست هایش از دست نداده است.‌
می‌گوید: تا زمانی که قطعات را با دست خودت حس نکنی کار را یاد نمی‌گیری. من در شروع کار، تک و تنها زیر ماشین می‌خوابیدم و گیربکس تعمیر می‌کردم. بعد از ۸ ماه تازه فهمیدند که من مهندسم، چون آب صابون دستگاه را خودم می‌آوردم و با دستگاه تراش کار می‌کردم و در اصل داشتم شاگردی می‌کردم.
از کسب و کارش که می‌پرسم روز‌هایی را به یاد می‌آورد که لباس فروشی، آجیل فروشی و جوش کاری را تجربه کرده است. هیچ کدام از این کارها، اما راضی اش نکرده است. می‌گوید: ”دوست داشتم یک فن یاد بگیرم که بتوانم رویاهایم را بسازم“.
مسیری که مهندس خان بابائی پشت سر گذاشته از او چیزی بیشتر از یک مکانیک ساده ساخته. او یک طراح قطعات داخلی ماشین است و اهداف بزرگ تری در این عرصه دارد. خودش این طور توضیح می‌دهد: ” فکر و ایده من این است که یک روزی بتوانم در کشورم تولید گیربکس اتوماتیک بکنم. همان طور که در ذهنم بود در سن ۴۰ سالگی یک مرکز تخصصی گیربکس داشته باشم و امروز این مرکز را در تهران فعال کرده ام“.
استادکار این قسمت از حرفه‌ای شو از روز‌هایی می‌گوید که رویای رفتن به خارج از ایران را داشته است.‌
می‌گوید: رویای خارج رفتنم برای ادامه تحصیل بود. وقتی می‌خواستم بروم مادرم و پدرم و برادر بزرگترم نگذاشتند و گفتند هر کاره‌ای می‌خواهی بشوی در همین کشور بشو. من یک سرابی از آنجا داشتم، اما مخالف خانواده ام انگیزه‌ای شد برای ماندن و درس خواندنم در کشور. حالا امروز فهمیده ام در ایران راه‌های رسیدن به هدفمان هم خیلی کوتاه‌تر است.
او حالا قرارداد افتتاح مشابه همین مرکز را در آفریقای جنوبی هم امضا کرده است.
علاوه بر مهدی یوسفی ۱۰ جوان دیگر دهه هفتادی هم در مرکز تخصصی گیربکس مهندس خان بابائی شاگردی می‌کنند. تصویری که این جوان‌ها از آینده شغلی پیش رویشان دارند، تصویر استادی است که با هدف گذاری، برنامه ریزی و مهارت آموزی کسب و کارش را وسعت داده و در شهر تبدیل به تعمیرگاه مرجع گیربکس ماشین شده است.
گزارش: زینب چخماقی
خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری صدا و سیما.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول