دانشگاه کردستان براساس رتبه‌بندی تایمز در صدر کشور قرار گرفت


دانشگاه کردستان براساس رتبه‌بندی تایمز در صدر کشور قرار گرفت

سنندج - ایرنا - رییس دانشگاه کردستان گفت: در آخرین رتبه‌بندی موضوعی تایمز در حوزه‌های علوم فیزیکی، علوم زیستی و مهندسی، این دانشگاه به ترتیب جایگاه 400-301، 500-401 و 600-501 را کسب کرد.

به گزارش ایرنا، رحمت صادقی روز شنبه در گفت و گوی خبری اظهار داشت: رتبه‌بندی تایمز از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی جهان است که این موسسه علمی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی دنیا را سالیانه بر اساس پنج معیار شامل آموزش (با وزن ۳۰ درصد)، پژوهش (با وزن ۳۰ درصد)، استنادات ( با وزن ۳۰ درصد)، درآمدهای صنعتی (با وزن ۲.۵ درصد ) و وجهه بین‌المللی (با وزن ۷.۵درصد) در ۱۳ شاخص عملکردی مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

وی افزود: یکی از رتبه‌بندی‌های مهم تایمز، سنجش دانشگاه‌ها در حوزه‌های موضوعی مختلف است و این رتبه‌بندی در ۱۱ حوزه موضوعی، لیست دانشگاه‌های برتر جهان را منتشر می‌کند.

رییس دانشگاه کردستان گفت: در رتبه‌بندی موضوعی اخیر تایمز، این دانشگاه در بین هزار و ۱۴۹ دانشگاه واجد شرایط در حوزه‌ علوم فیزیکی، ۸۹۵ دانشگاه در حوزه علوم زیستی و یک هزار و ۸۹ دانشگاه در حوزه مهندسی موفق به کسب جایگاه به ترتیب ۴۰۰-۳۰۱، ۵۰۰-۴۰۱ و ۶۰۰-۵۰۱ شد و نتایج منتشر شده حاکی از رشد جایگاه علمی دانشگاه کردستان نسبت به سال گذشته است.

صادقی اضافه کرد: ۱۷ دانشگاه ایرانی در رتبه بندی موضوعی حوزه زیستی حضور دارند که بالاترین رتبه دانشگاه‌های ایرانی متعلق به دانشگاه کردستان با رتبه ۵۰۰ - ۴۰۱ است.

وی یادآور شد: ۳۷ دانشگاه ایرانی در رتبه بندی موضوعی حوزه علوم فیزیکی حضور دارند که دانشگاه کردستان در رتبه دوم دانشگاه‌های ایرانی با رتبه ۴۰۰ - ۳۰۱ قرار دارد.

رییس دانشگاه کردستان گفت: ۳۸ دانشگاه ایرانی هم در رتبه بندی موضوعی حوزه مهندسی حضور دارند که دانشگاه کردستان در رتبه پانزدهم دانشگاه‌های ایرانی با رتبه ۶۰۰ - ۵۰۱ قراردارد و در رتبه‌بندی موضوعی تایمز ۲۰۲۰ دانشگاه کردستان در حوزه مهندسی و حوزه‌ علوم فیزیکی در جایگاه ۸۰۰-۶۰۱ قرار گرفته بود.

صادقی اظهار داشت: بهبود جایگاه دانشگاه کردستان حاصل ارتقای سطح فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، میزان استنادات و وجهه‌ بین‌المللی دانشگاه در سالیان اخیر است.

حوزه‌های موضوعی تایمز شامل رشته‌های مهندسی (شامل مهندسی عمومی، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک و مهندسی هوا و فضا، مهندسی برق و الکترونیک و مهندسی شیمی) ، علوم زیستی (شامل علوم بیولوژیکی، علوم ورزشی، علوم دامپزشکی، کشاورزی و جنگل‌داری)، علوم فیزیکی (شامل فیزیک و نجوم، شیمی، زمین شناسی، محیط زیست و علوم دریایی، آمار و ریاضی) ، هنر و علوم انسانی (شامل زبان، ادبیات و زبان شناسی، تاریخ، ‌فلسفه و الهیات، هنر، هنرهای نمایشی و طراحی، باستان شناسی و معماری)، پزشکی، اقتصاد و تجارت (شامل اقتصاد و اقتصادسنجی، تجارت و مدیریت، حسابداری و امور مالی)، علوم اجتماعی (شامل جغرافی، جامعه شناسی، سیاست و مطالعات بین الملل، ارتباطات و رسانه)، علوم کامپیوتر، روانشناسی، آموزش وحقوق است.

تایمز یکی از معتبرترین نظام‌های بین‌المللی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات علمی دنیا است. این پایگاه از سال ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۰۹ با همکاری پایگاه QS لیستی از برترین دانشگاه‌های دنیا را منتشر کرد، از سال ۲۰۱۰ هر یک از این پایگاه‌های رتبه‌بندی با روش‌شناسی متفاوت و به‌صورت مستقل اقدام به ارزیابی مراکز علمی کردند.

نتایج منتشر شده از سوی نظام‌های بین‌المللی رتبه‌بندی از چندین جنبه مهم حائز اهمیت است که ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها فرصت مناسبی را برای شناخت نقاط ضعف و قوت این مراکز علمی و درنتیجه امکان ارتقای سطح کمی و کیفی آموزش و پژوهش آنها را فراهم می‌سازد.

معرفی دانشگاه‌ها در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی امکان ایجاد و گسترش همکاری‌های بین‌المللی و همچنین امکان جذب دانشجوی با کیفیت‌تر بین‌المللی را فراهم می‌آورد.

از دیگر مزایای این رتبه‌بندی‌ها می‌توان به توسعه دانشگاه‌های کارآفرین و نوآور، تقویت ارتباطات اجتماعی و صنعتی با جامعه و مراکز صنعتی اشاره کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...