چه کسی شایسته هدایت وست فالن است؟


چه کسی شایسته هدایت وست فالن است؟

لوسین فاوره به ایستگاه آخر نزدیک شده است. به احتمال زیاد این فصل آخرین فصل سرمربی گری او در دورتموند است....

طرفداری / فاوره به ایستگاه آخر رسیده است. ما خیلی دلمان می خواست با او به موفقیت برسیم اما ثابت کرد که ممکن نیست. ثابت کرد با کلمه ثبات آشنایی ندارد. او هر فصل به جای ارائه بازی در حد دورتموند و راضی کردن تماشاگران، فقط توانست تابع سینوسی را برای مان باز تعریف کند. برنامه خاصی برای ارائه دادن ندارد مگر اینکه معجزه ای رخ دهد! از این رو یواخیم واتسکه و میشائیل تسورک باید بهترین گزینه را برای جانشینی فاوره انتخاب کنند. گزینه های مختلفی وجود دارند. از پوچتینو و آلگری گران قیمت تا دست پرورده ی کلوپ یعنی ادین ترزیچ. در این مطلب نگاهی کوتاه به بهترین گزینه های جانشینی فاوره می اندازیم.

مائوریسیو پوچتینو

چه کسی شایسته هدایت وست فالن است؟

پوچتینو مرد نسل سازی ست. در تاتنهام دستاورد خاصی نداشت و اما تیمی یکپارچه و متحد ساخت که تا فینال چمپیونزلیگ پیش رفت. پوچتینو گزینه گران قیمتی به نظر می رسد به همین دلیل اوضاع را برای دورتموند اندکی سخت می کند. علاوه بر این دورتموند در حال حاضر به گزینه ای نیاز دارد که بتواند طی یک یا دو فصل مدعی جام گرفتن شود زیرا هم اکنون ترکیبی بسیار شایسته و بی نقص دارد و فقط یک سرمربی جاه طلب کم دارد که این مسئله باعث ایجاد تردید در مورد موفقیت پوچتینو می شود. اما پوچتینو بهترین ویژگی برای سرمربی شدن در دورتموند را دارد. به جرات می توان گفت او یک وست فالنی ست و کاملا با فلسفه دورتموند سازگار است. کار با جوان ها و اعتماد به جوان ها، شور و شوق، به وجد آوردن تماشاگران و در نهایت تعهد کاری بی نظیر، او را به گزینه ای جذاب تبدیل می کند. پوچتینو جذاب ترین گزینه فعلی بازار سرمربی هاست. دورتموند تنها مشتری او نیست. خیلی از تیم های سطح بالای اروپا به سرمربی های کنونی خود اعتماد ندارند و پوچتینو گزینه جذابی برای آن هاست.

پوچتینو علاقه ی زیادی به پرس شدید و پاس های ترکیبی و در نهایت بازی زیبا دارد و این همان چیزی است که یک وست فالنی واقعی می خواهد ببیند. سبک بازی او اصلا ماشینی و یکنواخت نیست و دارای پلن ها و برنامه های مختلف برای آسیب زدن به حریف است بر عکس سبک بازی خشک و بی بخار لوسین فاوره. تیم فاوره هرگاه عقب بیوفتد، به خصوص در بازی های خارج از خانه، دیگر امیدی برای پیروزی ندارد. چون نه فاوره سرمربی کاریزماتیکی است نه برنامه ای برای باز کردن دروازه حریف دارد. برعکس مائوریسیو. او سرمربی بسیار منعطفی نشان داده است.

می توان حدس زد بازیکنانی مثل توبیاس راشل، دن اکسل زاگادو، لئوناردو بالردی(قرضی در مارسی بازی می کند) و محصولات آکادمی با پوچتینو رابطه خوبی برقرار کنند و شکوفا شوند درحالی که فاوره اعتقادی به آنها ندارد. پوچ اهل ریسک است. عاشق بازی ریسکی. برعکس فاوره که فوق العاده محافظ کارانه و بزدلانه! بازی می کند.

درست است که پوچ در تاتنهام جامی نبرد اما این دلیل مسخره و عجیبی برای استخدام نکردن او ست. شاید بزرگترین موانع انتقال او، زبان آلمانی و دستمزد بالای او باشند که هر دو طرف می توانند با یکدیگر کنار آمده و توافق کنند اما باید دید علاقه ای خواهد داشت یا خیر.

جسی مارش

چه کسی شایسته هدایت وست فالن است؟

از مارش بارها به عنوان گزینه های سرمربی گری دورتموند نام برده شده است. او گزینه ای ارزان قیمت، جاه طلب و همچنین سازگار با فلسفه دورتموند است. بعید است خود مارش از سرمربی گری در بروسیا دورتموند بدش بیاید! مارش تا کنون کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته است. به طوری که در 57 بازی، 39 برد، 11 تساوی و 7 شکست به ثبت رسانده که عملکرد درخشانی ست. نکته قابل توجه در مورد مارش و سبک بازی تیمش یعنی سالزبورگ، میانگین گلزنی اش است. سالزبورگ در 57 بازی توانسته است 193 بار دروازه حریفان را باز کند! یعنی هر بازی سالزبورگ تحت هدایت مارش تقریبا 3 گل به ثمر رسانده است!
البته از مارش به عنوان گزینه جانشینی ناگلزمن در لایپزیش نیز یاد می شود که با توجه به رابطه خوب لایپزیش و سالزبورگ این انتقال اصلا دور از انتظار نیست.
پرس شدید، بازی سریع و ترکیبی و همچنین تمایل بالا به حمله از جناحین و پاس های کوتاه، مارش را به گزینه ای جذاب برای دورتموند تبدیل کرده است و یکی از محتمل ترین گزینه های سرمربی گری در بورسیا دورتموند است.

رالف هازن هوتل

چه کسی شایسته هدایت وست فالن است؟

درحال حاضر، هیچ گزینه ای به اندازه هازن هوتل با فلسفه دورتموند سازگار نیست. اگرچه خیلی گزینه جذاب و مورد توجهی نیست اما می توان موفقیت او در دورتموند را تضمین شده دانست. هازن هوتل سرمربی بسیار با ابهت، پرستیژ بالا و کاریزماتیک است که برای دیوانه کردن وست فالن و به وجد آوردن دورتموندی ها کافی ست. او در لایپزیش بخصوص در اولین فصل صعود لایپزیش به بوندسلیگا عملکرد بسیار خوبی از خود به جای گذاشت و توانست در رده دوم بوندسلیگا فصل را به پایان برساند.

هازن هوتل همیشه باعث وحشت مربیان بزرگ و مطرح اروپا بوده است و تیم هایش بسیار جنگنده و شجاعانه بازی می کنند. او گزینه بسیار ارزانی ست و در حال حاضر در ساوتهمپتون مشغول به کار است و همین باعث می شود گزینه جذابی به نظر نیاید اما سازگاری او با فلسفه دورتموند را نمی توان پنهان کرد. هازن هوتل در دوران بازیگری سابقه بازی برای بایرن مونیخ را نیز دارد و علی رغم اینکه عنوان خاصی کسب نکرده است انسانی جاه طلب و بلند پرواز نشان داده است.

جنگندگی تیم های او و تمایل به پرس شدید می تواند کار او را در دورتموند راحت تر کند. باید دید آیا در میان گزینه های هانس یواخیم واتسکه و میشائیل تسورک قرار خواهد داشت یا خیر

ارنستو والورده

چه کسی شایسته هدایت وست فالن است؟

شاید با خود فکر کنید والورده به هیچ وجه گزینه مناسبی نیست اما با اندکی تامل می توان دریافت والورده ویژگی هایی دارد که می تواند باعث موفقیت دورتموند در بوندسلیگا شود.

خیلی سرمربی کاریزماتیک و جنگنده ای نیست و علاقه چندانی به بازی سریع و مالکانه ندارد. از نظر قیمت گزینه متوسطی به نظر می آید نه خیلی گران و نه خیلی ارزان. اما یکی از بارز ترین ویژگی های والورده موفقیت و تلاش او در کسب حداکثر امتیاز ممکن است. او سرمربی ست که بیشتر از هر چیز پیروزی را می خواهد و به دنبال کسب 3 امتیاز است نه بازی زیبا. این خیلی با فلسفه های دورتموند سازگار نیست و او را به گزینه ای غیر منطقی تبدیل می کند اما نباید کارهای او را در بارسلونا فراموش کرد. او تقریبا فصل را با 0 درصد شکست داشت به پایان می رساند که با یک بد شانسی این رکورد را از دست داد. والورده در بارسلونا میانگین 2.23 امتیاز در هر بازی را داشت که عملکرد قابل توجهی است. والورده نیز محافظ کار است. به محض اطمینان از کسب سه امتیاز دست از گرفتن گلوی حریف می کشد و ساختار تیمش را منسجم تر می کند. اهل بازی ترکیبی ست ولی اهمیت چندانی به مالکیت نمی دهد. در بازی های حذفی نیز به هیچ وجه عملکرد درخشانی نداشته اما در هر صورت می تواند یکی از گزینه های محتمل جانشینی لوسین فاوره باشد.

او در دوران مربیگری به افتخارات قابل توجهی دست پیدا کرد که مهمترین آنها عناوین زیر است:

2 قهرمانی در لالیگا

1 قهرمانی در جام حذفی اسپانیا

2 قهرمانی در سوپرکاپ اسپانیا

ماسیمیلیانو آلگری

چه کسی شایسته هدایت وست فالن است؟

یک گزینه بسیار گران قیمت و جذاب که از سرمربی گری در سری سی ایتالیا به سطح اول فوتبال اروپا رسید. آلگری در یوونتوس دوره بسیار موفقی داشت و هنوز خیلی ها بر این باورند که جدایی آلگری از یووه ضربه بزرگی به این تیم زد. آلگری می تواند پرستیژ و شخصیت دوباره ای به دورتموند ببخشد. خط دفاعی تیم را دوباره جمع کند و با توجه به مهره های درخشان خط حمله نیز برای هر خط دفاعی ترسناک به نظر بیاید.

آلگری سیستم بسیار منعطفی دارد. او بارها در یوونتوس با تغییر تاکتیک های ناگهانی و جذاب برای حریفان دردسر ساز شد. سرمربی که ضد تاکتیک زدن به او تقریبا غیر ممکن است. خیلی کم پیش می آید که تیم هایش فلج شوند. او همیشه راهی پیدا می کند. از نظر کاریزما نیز گزینه متعادلی ست و می تواند روحیه بازیکنان را افزایش دهد. سبک بازی او اندکی با فلسفه دورتموند مغایرت دارد اما آلگری گزینه ای نیست که بتوان از او چشم پوشی کرد. احتمالا تنها مانع پیوستن آلگری به دورتموند تمایل نداشتن خود اوست. بسیاری از رسانه های معتبر می گویند که او رویای سرمربی گری در لیگ برتر و بخصوص منچستر یونایتد را دارد. علی رغم اینکه شایعاتی مبنی بر رد شدن پیشنهاد دورتموند توسط آلگری در تابستان به گوش رسید، او همچنان می تواند یکی از گزینه های اصلی سرمربی گری در دورتموند باشد. او عناوین بسیار زیادی همچون 6 اسکودتو کسب کرد.

مارکو رز

چه کسی شایسته هدایت وست فالن است؟

یورگن کلوپ ثانی. مارکو رز. او در شهر لایپزیگ متولد شده و اکنون در بورسیا مونشن گلادباخ مشغول به کار است و می توان گفت محتمل ترین گزینه جانشینی لوسین فاوره است. گزینه ای ارزان قیمت با سبک بازی جذاب و تماشاگر پسند و شخصیت لازم برای رهبری تیم.

رز در حد مونشن گلادباخ نتایج درخشانی کسب کرده است و رسیدن به چمپیونزلیگ نمونه ای درخشان از این نتایج است. مدتی پیش بیلد از او به عنوان گزینه جانشینی فاوره نام برد و جالب است خود رز و مدیر عامل مونشن گلادباخ نیز این مسئله را تکذیب نکردند. مارکو رز گفت که معمولا در این موارد اظهار نظر نخواهد کرد مدیرعامل گلادباخ نیز گفت این بیانگر آن است که مونشن گلادباخ در مسیر درستی است.

این سرمربی 44 ساله تاکنون عنوان خاصی جز قهرمانی در اتریش کسب نکرده است. در 50 بازی هدایت مونشن گلادباخ 1.78 امتیاز گرفته است و تا به اینجای کار در چمپیونز لیگ و بوندسلیگا نیز عملکرد مطلوبی داشته است. رز یکی از بهترین و محتمل ترین گزینه های سرمربی گری در بورسیا دورتموند است.

یولیان ناگلزمن

چه کسی شایسته هدایت وست فالن است؟

یک گزینه بسیار جذاب و آینده دار که عملکرد فراتر از انتظاری در لایپزیش و هوفنهایم داشته است. یولیان ناگلزمن فقط 33 سال سن دارد و یکی از بزرگترین استعداد های دنیای سرمربی گری است که تا کنون به خوبی خود را ثابت کرده است. ناگلزمن در لایپزیش در مسیر درستی قرار دارد. شاید پیوستن به دورتموند اندکی بعید بنظر برسد اما قطعا گزینه بهتر و جذاب تری برای او خواهد بود. ترکیب دورتموند مایلها از ترکیب لایپزیش جلو تر است. جایگاه دورتموند در فوتبال آلمان و اروپا نیز خیلی بالاتر از لایپزیش است علاوه بر این ناگلزمن با حضور در دورتموند بیش از پیش مورد توجه خواهد بود. هواداران پر تعداد دورتموند در آلمان و جهان نیز مشتاق دیدن این مرد 33 ساله روی نیمکت خود هستند.

تنها مانع خود ناگلزمن است. او دستمزد بالایی نمی گیرد ولی بعید بنظر می رسد علاقه چندانی به کار در دورتموند داشته باشد. او بارها در مورد بایرن مونیخ ابراز علاقه کرده است و رسانه ها نیز از علاقه ی او به پیوستن به رئال مادرید گفته اند به همین دلیل حضور او در دورتموند سخت می شود.

ناگلزمن با فلسفه دورتموند سازگار است. او پرس شدید و بازی سریع و کارهای ترکیبی و زیبا را دوست دارد و به حمله از جناحین نیز علاقه مند است. باید دید آیا یواخیم واتسکه و میشائیل تسورک می توانند او را برای آمدن به وست فالن متقاعد کنند یا خیر؟

ناگلزمن در 55 بازی روی نیمکت لایپزیش 2.02 امتیاز از هر بازی را کسب کرده است.

ادین ترزیچ

چه کسی شایسته هدایت وست فالن است؟

ادین ترزیچ 38 ساله. دست پرورده یورگن کلوپ. او در سال 2010 به دورتموند آمد. ترزیچ در 27 سالگی مدرک مربی گری حرفه ای را تحت نظر یوفا گرفت و دورتموند اقدام به جذب او کرد. ترزیچ یک استعداد یاب بی نظیر و کمک مربی فوق العاده است. همچنین طراح بسیاری از تمرینات دورتموند می باشد. او اکنون هم کمک مربی و هم استعداد یاب تیم است. بسیاری از استعداد های دورتموند توسط ترزیچ جذب شده اند و او مغز متفکر تیم استعداد یابی است.

ادین با بازیکنان دورتموند بخصوص مارکو رویس نیز رابطه بسیار خوبی دارد چون سالهاست در دورتموند است و به جز مدتی کوتاه کار کردن در وست هم و بشیکتاش، بقیه دوران حرفه ای اش را در دورتموند بوده است. ترزیچ ملیتی آلمانی کروات دارد. او یک بار سابقه سرمربی گری برای دورتموند را دارد. جایی که لوسین فاوره به دلیل بیماری غایب بود و او روی نیمکت نشست. بازی 3-3 با هوفنهایم. جدال جذاب او با ناگلزمن.

ترزیچ به دستور میشائیل تسورک به عنوان کمک مربی لوسین فاوره نیز انتخاب شده و بار ها تمایل خود را برای نشستن روی نیمکت دورتموند نشان داده است. او در دوره یورگن کلوپ نیز به عنوان استعداد یاب و گاها بخشی از کادر فنی مشغول به کار می شد و یورگن کلوپ به خوبی او را آموزش داد. در دسترس ترین گزینه ترزیچ است. شاید خیلی تضمین شده نباشد. شاید همانند هانسی فلیک از یک دستیار به یک قهرمان تبدیل نشود اما اگر لوسین فاوره طی هفته های آتی اخراج شود بهترین گزینه برای سرمربی گری موقت خواهد بود و ارزش یک ریسک کوتاه مدت را دارد. اگر موفق بود که آماده عشق ورزیدن به او هستیم اگر هم موفق نشد خیلی زود می توان یکی از گزینه های بالا را جایگزین او کرد.

نتیجه گیری

دورتموند نیازمند یک چهره بسیار با شخصیت و کاریزماتیک است. سبک بازی شناور و زیبا و در عین حال اهمیت به فلسفه و نام دورتموند نیز برای ما و مدیران خیلی مهم است. در حال حاضر ترکیب دورتموند یکی از برترین ترکیب های اروپا است و فقط یک چهره جاه طلب روی نیمکت کم دارد. از بین گزینه های بالا محتمل ترین گزینه مارکو رز و بهترین گزینه مائوریسیو پوچتینو هستند. همچنین رالف هازن هوتل و آلگری نیز گزینه هایی هستند که مورد توجه واتسکه و تسورک قرار خواهند گرفت. در حال حاضر وحشتناک ترین و احمقانه ترین تصمیم، تمدید قرارداد لوسین فاوره است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...