دولت و مجلس به دنبال کاهش قیمت خودرو نیستند / آزادسازی قیمت خودرو در شرایط رقابتی بازار را متعادل می کند


دولت و مجلس به دنبال کاهش قیمت خودرو نیستند / آزادسازی قیمت خودرو در شرایط رقابتی بازار را متعادل می کند

دبیر انجمن واردات خودرو گفت: در حال حاضر عده‌ایی در دولت و مجلس به بهانه جبران زیان خودروسازها و حمایت از تولید به دنبال آزادسازی قیمت خودرو هستند در حالی که اگر هدف دولت حمایت از تولیدکننده است می تواند مالیات آنها را ببخشد و تسهیلات ارزان قیمت بدهد نه اینکه با فروش انحصاری از جیب مردم هزینه کند.

دبیر انجمن واردات خودرو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در شرایط کنونی برخی به دنبال ایجاد انحصار در بازار خودرو و حذف کامل واردات هستند، گفت: در شرایط کنونی به اسم کاهش قیمت خودرو به دنبال عرضه خودرو در بورس کالا هستند اما اگر این قانون مصوب شود قیمت خودروهای داخلی گران خواهد شد، زیرا تجربه ای که در بخش عرضه پترشیمی ها و فولاد وجود دارد عرضه در بورس کالا منجر به گرانی شده و برخلاف اینکه بورس کالا باید شفاف باشد معاملات به صورت غیرشفاف انجام می شود و کالاها قیمتی صعودی پیدا می کنند.

مهدی دادفر با بیان اینکه عمل و ادعای مسئولان در زمینه خودرو متضاد است، تصریح کرد: ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برای آخرین قرعه کشی یکی از خودروسازها شرکت کننده وجود داشته، در حالی که قبلا سرپرست سابق وزارت صنعت اعلام کرده بود که تقاضا برای خرید خودرو از طریق قرعه کشی کاهش یافته است بنابراین تفاوت در میزان متقاضیان و قیمت خودرو با مصاحبه مسئولان متناقض است و این ناشی از عدم آگاهی یا دروغگویی است.

او با بیان اینکه در شرایط کنونی میزان عرضه خودرو در کشور کاهش یافته است، اظهار کرد: از آنجایی که خودرو در ایران نقش کالای سرمایه ای دارد و افزایش قیمت خودرو تاکنون به نفع تولیدکننده و مصرف کننده نبوده است، برخی به دنبال این هستند که این افزایش قیمت را به نفع تولیدکننده تغییر دهند و البته ناگفته نماند که از طرف دیگر سرگردانی در تصمیم گیری وجود دارد و تصمیم گیری بین سازمان حمایت و شورای رقابت و ... پاس کاری می شود و این نشان دهنده این است که آنها مدیریت درستی در این زمینه ندارد و اگر می خواستند مشکل بازار خودرو را حل کنند باید از ریشه آن یعنی تولید و عرضه کافی مساله را حل می کردند نه با آزادسازی قیمت خودرو. با این حال اگر قرار است آزادسازی صورت بگیرد باید به شکل درستی اجرا شود و وزیر صنعت، معدن و تحارت می تواند قیمت خودروی داخلی را آزاد کند و واردات خودرو را هم با ۲۰ درصد تعرفه آزاد کند در چنین شرایطی بازار به تعادل می رسد و شرکت های داخلی هم مجبورند در بازار رقابت کنند. این تنها راهکار تنظیم بازار است هرچند ممکن است از طرف برخی افراد در داخل وزیر مورد تهاجم قرار بگیرد و او را متهم کنند اما این یک اقدامی تاریخی و به نفع مردم و صنعت خودرو خواهد بود.

او با بیان اینکه در شرایط کنونی وزارت صنعت، مجلس و ... هرکدام با یک عنوان به دنبال آزادسازی قیمت خودروی داخلی و ایجاد انحصار از طریق بالا بردن نرخ عوارض و ... هستند، گفت: دولت و مجلس اگر به دنبال حمایت از تولید داخلی خودرو است می تواند تولیدکننده ها را به مدت سه سال معاف از مالیات کند و تامین قطعات را برای آنها تسهیل کند و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آنها قرار دهد، چرا با گران کردن خودرو از جیب مردم هزینه می دهد، در حالی که جلوی واردات را هم گرفته است. اگر دولت و مجلس از تولیدکننده ها مالیات نگیرند قیمت ها تعدیل می شود و هم مردم راضی می شوند و هم تولیدکننده ها سود بیشتری می برند و تولید رونق می گیرد.

دبیر انجمن واردات خودرو با طرح این سوال که مسئولان الان چگونه جواب مردم را می دهند؟ گفت: خودرویی که الان در کارخانه ۸۸ میلیون تومان است در بازار آزاد ۲۰۰ میلیون تومان معامله می شود و از طرف دیگر عرضه کارخانه هم ندارند و به هر کسی هم نمی فروشند و بیشتر به دنبال عناوینی مانند جلوگیری از خروج ارز، اشتغالزایی، جلوگیری از زیان خودروسازی و ... هستند اما اینها بهانه ای برای آزادسازی و گرانی خودرو هستند.

او درباره دلایل گرانی خودرو گفت: بازار منتظر شعار مسئولان نیست و هوشمند پیش بینی می کند و مطابق آن سرمایه گذاری می کند و از طرف دیگر عرضه کننده های خودرو به دنبال گران کردن بودند و این روند رو به رشد باعث شده هیچگاه تقاضا کاهش پیدا نکند. در حال حاضر آنهایی که پلاکارد شعار تولید ملی را به دست گرفتن و می خواهند قیمت خودرو را آزاد کنند تاکنون تلاشی برای ایجاد بهره وری خودروسازها انجام نداده اند و همچنان هزینه های تولید خودرو در ایران بسیار بالاست و رقابت پذیری هم ندارند.

دادفر درباره سرنوشت خودروهای دپو مانده در گمرک گفت: در حال حاضر ۲ هزار خودرو در گمرک مانده که بخشی از آنها در حال ترک تشریفات و حدود ۱۱۵۰ دستگاه خودرو منتظر دستور قضائی هستند و شنیده ها حاکی از این است که این خودروها متوقف می شوند و تحویل سازمان اموال تملیکی می شود و در تهران به مزایده گذاشته می شوند.

او درباره این سوال که آیا احتمال دارد در کشورهای همسایه به فروش بروند، گفت: در حال حاضر این خودروها در بازار ایران خریدار دارند اما کسی در کشورهای همسایه خریدار آنها نیست و به عبارت دیگر برخی کشورها خودرو را بعد از ۵ سال از رده خارج می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان