شناخت آداب و رسوم مردم در کتاب تیران از گذشته‌های دور تا امروز


شناخت آداب و رسوم مردم در کتاب  تیران از گذشته‌های دور تا امروز

اصفهان-ایرنا- کتاب تیران از گذشته‌های دور تا امروز حاوی تاریخ، جغرافیا، آداب و رسوم، شرح ناموران، گویش ادیان، هنر معماری این شهرستان استان اصفهان است که در دو جلد زیور طبع آراسته شده است.

تیران شهری در ۴۵ کیلومتری اصفهان و در مرکزیت شهرستان تیران و کرون و با جمعیت ۲۰ هزار نفر و در مجاورت شهرهای نجف آباد، سامان، عسگران، رضوانشهر و در مسیر غرب اصفهان قرار گرفته است.

این شهر دارای آداب و رسوم، ظرفیت های تاریخی و باستانی، معادن، حیات وحش و قدمتی با بیش از پنج هزار سال است که در روزگارهای قدیم تفرجگاه پادشاهانی مثل شاه عباس اول و ظل السلطان بوده است.

نویسنده کتاب «تیران از گذشته های دور تا امروز» پس از معرفی جغرافیا و موقعیت این دیار به ظرفیت‌های تاریخی، معدنی، زیست محیطی و کشاورزی پرداخته و در دو جلد علت نامگذاری این شهر به نام تیران، آداب و رسوم، شخصیت‌ها، قوانین و شرح حال زندگی و اقدامات صورت گرفته از دوران‌های پادشاهان تا امروز را بررسی کرده است.

بر اساس پژوهش‌های این نویسنده دیگران، تیگران، دیگراناگرد، تهران، طهران و تیران از نام‌های این خطه بوده که در گذر زمان بر آن نهاده‌اند.

جلد اول این کتاب برگرفته از مطالب جغرافیایی، موقعیت سنجی، ظرفیت‌ها، گویش‌های محلی، سال‌های قحطی، ناموران گذشته شهر است و در جلد دوم نویسنده به تغییر نام این شهر از تهران به تیران و تثبیت آن، آثار تاریخی خاص مثل یخچال طبیعی، دوازده‌های شهر، عصارخانه، باغ‌ها و قوانین تقسیم آب، سرفامیل‌ها، تاریخ مدارس و شخصیت های فرهنگی، هنری و اجتماعی اشاره کرده است.

نویسنده در جلد دوم این کتاب را با عنوان تیران دیروز تیران امروز معرفی کرده است.

مقاله ای از دایره المعارف اسلامی به قلم شیوا جعفری و مختصری از بلوک کرون برگرفته از کتاب سفرنامه اصفهان تالیف افضل الملک از دبیران عصر قاجار از ضمیمه های این دو جلد کتاب است.

کتاب تیران از گذشته های دور تا امروز به تلاش حسین صابری تهرانی از سال‌های ۷۷ تا ۹۰ به نگارش در آمده که به مردم این شهر و دوستداران این خطه تقدیم شده است.

تاکنون بیش از سه هزار جلد از این کتاب منتشر توزیع شده که مسئولان شهری با خرید بخشی از این کتاب ها و هدیه به مردم و میهمانان نقش خود را در حمایت از این فعالیت فرهنگی ایفا کرده‌اند.

تیران و کرون دارای ۲۷ اثر تاریخی ملی و پنج موقعیت گردشگری طبیعی مثل چشمه مرغاب، سد شهید منتظری، کوچه باغ های تاریخی، دربند و پارک محلی است.

ساالانه بیش از ۴۰۰ هزار نفر به این‌ مراکز سفر کرده و از محیط طبیعی استفاده می کنند. پارک‌ملی قمیشلو و دالانکوه از مناطق گردشگری حفاظت شده منطقه هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط