بهترین زمان کاشت حلزون برای ناشنوایان مادرزادی 2 سالگی یا پیش از آن است


بهترین زمان کاشت حلزون برای ناشنوایان مادرزادی 2 سالگی یا پیش از آن است

اهواز – ایرنا – مدیر گروه گوش، حلق، بینی و حنجره بیمارستان امام خمینی (ره) گفت: بهترین زمان کاشت حلزون برای افراد ناشنوای مادرزادی، 2 سالگی و یا پیش از آن است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز، دکتر نادر صاکی بیان کرد: کودکان ناشنوای مادرزادی باید به سرعت شناسایی و در برنامه کاشت حلزون قرار گیرند ولی برای ناشنوایی در دوران بزرگسالی چنین محدودیتی وجود ندارد.

وی افزود: کاشت حلزون به معنای پیوند نیست که در آن حلزون شنوایی از شخصی به شخص دیگر منتقل شود؛ پروتز کاشت حلزون یک دستگاه الکترونیکی است که انرژی صوتی را به علایم الکترونیکی تبدیل می‌کند.

صاکی با اشاره به تولد سالانه ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ کودک مبتلا به کم شنوایی یا ناشنوایی مادرزادی در کشور بیان کرد: از این تعداد، حداقل یک هزار مورد با انجام عمل کاشت حلزون از نعمت شنوایی برخوردار می‌شوند چون ممکن است با افراد کم شنوایی روبه‌رو شده باشید که حتی به وسیله سمعک نیز قادر به شنیدن صداهای اطراف خود نیستند.

این استاد دانشگاه گفت: بیشتر افراد فکر می‌کنند که کاشت حلزون می‌تواند جای سمعک را بگیرد اما افرادی که می‌ توانند از سمعک استفاده کنند نیاز به کاشت حلزون ندارند.

کاشت حلزون شنوایی برای افرادی است که هیچ فایده‌ای از سمعک نمی‌برند

وی توضیح داد: پروتز کاشت حلزون شنوایی برای افرادی طراحی شده که تقریبا هیچ فایده ای از سمعک نمی‌برند که این جراحی توسط جراح گوش انجام می‌شود و ارزیابی توسط یک تیم کاشت (متخصص گوش و حلق و بینی، متخصص رادیولوژی ، شنوایی شناس ، گفتار درمان و روانشناس) انجام می‌شود.

صاکی اضافه کرد: متخصص گوش باید مطمئن شود که گوش میانی عفونت فعال یا ناهنجاری‌هایی که مانع عمل کاشت باشد ندارد.

مدیر گروه گوش، حلق، بینی و حنجره بیمارستان امام خمینی (ره) گفت: شنوایی شناس، تست شنوایی پایه پیشرفته انجام می‌دهد تا متوجه شود وضعیت شنوایی چگونه است. رادیولوژیست تصویر برداری خاص از حلزون شنوایی تهیه می‌کند؛ بعضی بیماران ممکن است به ارزیابی روانشناسی نیاز داشته باشند تا مشخص شود می‌توانند با کاشت حلزون کنار آیند.

آیا کاشت حلزون برای همه کودکان مناسب است؟

وی در خصوص اینکه آیا کاشت حلزون برای همه کودکان مناسب است توضیح داد: هرچه سن کودک کمتر باشد، امکان زبان‌آموزی نیز بهتر خواهد بود؛ این عمل جراحی برای کودکان خردسال پیش از دوره یادگیری گفتار انجام می‌شود تا کودک بتواند پس از آن بشنود و صحبت کند.

مزایای کاشت حلزون

صاکی درخصوص مزایای کاشت حلزون بیان کرد: اشخاص با مشکلات شنوایی شدید و عمیق، پس از کاشت حلزون بهتر می‌شنوند ، آنها پس از یک دوره آموزش زبان و گفتار درمانی می‌توانند صحبت کنند. آنها قادر خواهند بود که در جلسات و اماکن شلوغ به راحتی صحبت کنند.

این استاد دانشگاه گفت: این اشخاص می‌توانند با صداهایی که پیش از کاشت حلزون با آنها بیگانه بودند ارتباط برقرار کنند و به سبب شنیدن هشدارها و صدای اشخاص و یا صداهای وسایل نقلیه که به آنها نزدیک می‌شوند احساس امنیت بیشتری کنند.

بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز تنها مرکز ارایه دهنده خدمات کاشت حلزون با به روزترین تکنولوژی لازم برای تشخیص و درمان در جنوب غرب کشور است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...