رونمایی دومین جلد از کتاب «دایرة المعارف آستان قدس رضوی»


رونمایی دومین جلد از کتاب «دایرة المعارف آستان قدس رضوی»

دومین جلد از کتاب «دایرة المعارف آستان قدس رضوی» به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، رونمایی شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، دایرة‏ المعارف آستان قدس رضوی تنها مرجع علمی است که این مجموعه را به طور دقیق و با آخرین شیوه‏‌های پژوهشی روز، براساس منابع، اسناد و پژوهش‌های تازه معرفی می‏کند.

این اثر که حاصل 10سال کار جمعی بیش از 150پژوهشگر و نویسنده صاحب نظر است، در دو جلد تدوین شده که جلد نخست آن با 476مقاله (از حرف آ تا حرف سین) در آبان ماه سال1393 همزمان با آغاز چهاردهمین سال تاسیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد و جلد دوم آن نیز از (حرف سین تا حرف ی) سامان یافته است.

این اثر در محورهای شش‏گانه، موضوعاتی مانند رجال، القاب و موضوعات و مشاغل، مکان‏ها، مکتوبات، نفایس موزه و سازمان‏ها را معرفی می‏کند و درمجموع دربردارنده 400مقاله یا مدخل است که به معرفی مجموعه‌های مختلف آستان قدس رضوی و حرم می پردازد.

این معرفی نه تنها یک توصیف ساده بلکه شرح زمینه تاریخی موضوع و پیشینۀ آن از ابتدای شکل‌گیری حرم مطهر رضوی تاکنون است و به طور کلی، با روش کاملاً علمی و دور از قالب‏های تبلیغی، صرفاً بر اساس اسناد و مدارک معتبر تاریخی و معاصر یا مشاهده و مصاحبه‏ های روش‏مند انجام گرفته است.

این کتاب در محورهایی مانند تشکیلات و سازمان اداری آستان قدس، حرم رضوی و توابع آن، جلوه های گسترده هنری در حرم رضوی و توابع آن، شیوه‌های اجرای مناسک و شعائر در حرم و مراکز تابعه، دانشگاه‌ها و مدارس مرتبط، کتابخانه و گنجینه اسناد و مدارک موجود، وقف و موقوفات آستان قدس، مراکز خدماتی-درمانی، فرهنگی و اقتصادی مرتبط، علما و بزرگان موثر و یا مدفون در آستان قدس رضوی نگاشته شده است.

در واقع می‌توان این دایره المعارف را آغازی برای مطالعه در هر موضوعی در آستان قدس رضوی دانست و می‌توانیم با مراجعه به این اثر، خلل و کاستی‌ها را در پژوهش‌های مرتبط با آستان قدس رضوی تشخیص دهیم./826/د102/ق

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی ال جی از اولین پنل‌های OLED گیمینگ جهان با نرخ تازه سازی و وضوح متغییر