هیچ داروی درمان کرونا در اصفهان تاکنون مجوز نگرفته است


هیچ داروی درمان کرونا در اصفهان تاکنون مجوز نگرفته است

اصفهان - ایرنا - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: هیچ دارویی برای درمان بیماری کرونا در این استان تاکنون مجوز نگرفته است و هیچ فرد مدعی هم حق ندارد قبل از اخذ مجوز و تاییدیه، دارویی به مردم بفروشد.

ابوالفضل اصلانی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه حدود ۲۰ فرد حقیقی و شرکت حقوقی در استان مدعی تولید دارو برای درمان کرونا شده‌اند، تاکید کرد: تاکنون هیچیک از آنها در این زمینه مجوز نگرفته‌اند.

وی با بیان‌اینکه این ادعاها باید مستندسازی و راستی‌آزمایی و در کمیته علمی مقابله با کرونا مطرح شود تا مورد آزمایش‌های مختلف قرار بگیرد، تاکید کرد: تا زمانی که این داروها مجوز و تاییدیه لازم را نگیرند و اثربخشی آنها اثبات نشود، اجازه تولید ندارند.

به گفته اصلانی، برای برخی از کاسبان کرونا و مدعیان، بدلیل‌اینکه قبل از گرفتن مجوز و تاییدیه اقدام به فروش و گرفتن مبالغ کلان از بیماران کرده‌اند، پرونده قضایی تشکیل شده است.

وی همچنین با بیان اینکه در زمان حاضر داروی "رمدسیور" برای بیماران مبتلا به کرونا که در بیمارستان بستری هستند، تجویز می‌شود، خاطرنشان کرد: این دارو توسط سه شرکت داخلی تولید و با توجه به تعداد بیماران در بیمارستان‌ها، سهمیه‌بندی و در داروخانه‌های بیمارستانی توزیع می‌شود و کمبودی هم در این زمینه نداریم.

نیاز مردم اصفهان به ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده بطورکامل برطرف شد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین تاکید کرد: نیاز مردم استان به اقلام محافظتی در برابر کرونا یعنی ماسک سه‌لایه و پارچه‌ای و انواع مواد ضدعفونی‌کننده بطورکامل برطرف شده است و در زمان حاضر مشکلی در این زمینه نداریم.

با بیان‌اینکه در ابتدای شیوع بیماری کرونا یعنی اسفند سال گذشته، سه شرکت تولید ماسک با تولید حدود ۶۰ هزار قطعه در روز فعال بودند، افزود: در زمان حاضر ظرفیت تولید ماسک سه‌لایه در استان در صورت تامین کامل مواد اولیه حدود ۶ میلیون قطعه در روز توسط ۵۱ شرکت است.

اصلانی با اشاره به اینکه اصفهان، وظیفه تامین ماسک ۲۵ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور را از فروردین تا شهریور امسال برعهده داشته است، اظهار داشت: در زمان حاضر نیاز مراکز درمانی استان به ماسک سه‌لایه جراحی بطورکامل برطرف شده و در داروخانه‌ها نیز برای استفاده عموم مردم به اندازه کافی در دسترس است.

وی با تاکید براینکه ماسک سوپاپ‌دار فقط در صنعت کاربرد دارد و افراد عادی، بیماران و کادر درمان بویژه برای کرونا نباید از آن استفاده کنند، تصریح کرد: میزان تولید "ماسک N۹۵" که دارای ۴ تا ۷ لایه است نیز از ۲ هزار به ۲۰۰ هزار قطعه در روز در استان اصفهان رسیده است و نیمی از نیاز کشور را تامین می‌کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه قیمت ماسک سه لایه در سال گذشته حدود۲۵۰ تومان بود، خاطرنشان کرد: قیمت آن در اواسط اسفند پارسال به ۵۰۰ تومان و در تیر امسال به ۷۰۰ تومان رسید و در زمان حاضر با قیمت مُصوب یکهزار و۳۰۰ تومان به فروش می‌رسد و مواد اولیه در قیمت آن تاثیر دارد.

وی با تاکید براینکه تامین و تولید ماسک سه‌لایه با سازمان صنعت، معدن و تجارت است، گفت: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز بعنوان مطالبه‌گر جدی در این زمینه مطرح است.

اصلانی به ماده اولیه تولید ماسک سه‌لایه یعنی "مِلت بلون" اشاره و اضافه کرد: این ماده بطور محدود و در یک کارخانه در همدان تولید می‌شود به همین دلیل می‌کوشیم تا چند واحد تولیدکننده ملت بلون برای رفع نیاز در اصفهان ایجاد شود.

وی با بیان اینکه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وظیفه نظارت بر توزیع دارو و ماسک در داروخانه‌ها را بر عهده دارد، تصریح کرد: بر اساس دستور دادستان اصفهان، ماسک سه‌لایه جراحی فقط باید در داروخانه‌ها و مراکز عرضه تجهیزات پزشکی دارای مجوز از دانشگاه علوم پزشکی به فروش برسد و ماسک عرضه شده در سوپرمارکت‌ها و بازار مورد تایید ما نیست.

وی با اشاره به اینکه از ۵۱ شرکت تولیدکننده ماسک در اصفهان تاکنون ۱۵ شرکت تذکر گرفته‌اند، تصریح کرد: این شرکت‌ها موظف به تولید ماسک سه‌لایه با کیفیت طبق استانداردهای موجود هستند و اگر مردم با موارد بی‌کیفیت مواجه شدند آن را به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در باره چگونگی توزیع ماسک در داروخانه‌ها نیز گفت: حدود ۹۰۰ داروخانه در استان زیر پوشش این معاونت قرار دارد و از بین آنها ۴۲۰ داروخانه در کلانشهر اصفهان است و توزیع ماسک در آنها بر اساس جمعیت انجام می‌شود.

به گفته اصلانی، بر اساس ارزیابی صورت گرفته تا سی ام مهر امسال ۹۸.۲ درصد از داروخانه‌های اصفهان انواع ماسک را داشتند و به قیمت مُصوب می‌فروختند.

وی همچنین در باره ماسک پارچه‌ای اظهار داشت: در زمان حاضر هیچ مشکلی در این پیوند نداریم و با توجه به وفور ماسک سه‌لایه، میزان خرید نیز آنها کاهش یافته است.

اصلانی با بیان اینکه بر اساس تحقیق انجام شده ماسک پارچه‌ای به میزان ۹۵.۵ درصد می‌تواند آنفلوآنزای پرندگان را مهار کند، تاکید کرد: ماسک‌های موجود در بازار یعنی سه‌لایه و پارچه‌ای برای استفاده در روزهای تشدید آلودگی هوا نیز مناسب است.

وی در باره مواد ضدعفونی‌کننده نیز با یادآوری اینکه در اوایل شیوع بیماری کرونا ناگهان با افزایش یکصد برابری مصرف این مواد مواجه شدیم، گفت: همین امر باعث شد تا در روزهای اولیه با کمبود آن مواجه شویم اما با اقدام‌های انجام شده و ورود شرکت‌های تولیدی در این زمینه، از هفته سوم اسفند به ثبات رسیدیم و از فروردین امسال با عرضه مناسب آن در داروخانه‌ها مواجه و حتی از اردیبهشت امسال قادر به صادرات آن بودیم.

وی با بیان‌اینکه در روزهای نخستین شیوع کرونا با توجه به نیاز شدید به مواد ضدعفونی‌کننده ۳۸ مجوز برای واحدهای تولیدی در این زمینه صادر شد، اضافه کرد: اما در زمان حاضر با ثبات ایجاد شده در بازار ۶ شرکت در این زمینه فعالند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینک یکی از شرکت‌های تولید مواد ضدعفونی‌کننده در اصفهان در هر روز قادر به تولید ۵۰ تُن ژِل ضدعفونی‌کننده است، افزود: یکی از شرکت‌ها نیز توان تولید ۱۵ هزار لیتر الکل در روز را دارد اما با توجه به اینکه بازار از این مواد اشباع شده است برخی از شرکت‌ها شاید یکی دو روز در ماه، بیشتر در این بخش کار نکنند.

اصلانی تاکید کرد: در زمان حاضر هیچ مشکلی از نظر مواد ضدعفونی‌کننده بر پایه الکل در استان اصفهان نداریم.

عرضه انسولین در داروخانه‌ها فقط با نسخه پزشک

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید براینکه عرضه انسولین در داروخانه‌ها فقط با نسخه پزشک انجام می‌شود و فروش آن بصورت آزاد، ممنوع و تخلف است، اظهار داشت: از آبان سال گذشته بدلیل برخی مسائل پیش آمده، ناچار به سهمیه‌بندی انسولین شدیم اما در ۲ هفته گذشته با کمبود آن در اصفهان مواجه نبودیم.

وی با تاکید براینکه ما در اصفهان جایی مانند بازار ناصر خسرو نداریم، افزود: در زمان حاضر اطلاعات سهمیه قلم انسولین، تعداد بیماران مبتلا به دیابت و بیمه‌ها را در استان بطورکامل در اختیار داریم و مدیریت لازم صورت می گیرد.

اصلانی، میزان قلم انسولین"نوومیکس" فروش رفته در ۱۰ ماه گذشته(از دی پارسال تا مهر امسال) در استان اصفهان را ۱۰۸ هزار جعبه و قلم "نورپید" را نزدیک به ۸۰ هزار جعبه(پنج تایی) اعلام و اضافه کرد: در زمان حاضر چهار هزار جعبه نوومیکس و پنج هزار و ۳۰۰ جعبه نورپید در انبار شرکت‌های پخش داروی اصفهان موجود است.

وی با بیاناینکه در کشورمان دو نوع انسولین مصرف می‌شود، توضیح داد: یک نوع آن تولید داخل و از نوع "رگولار" است که سه کارخانه داخلی آن را تولید می‌کنند و بدلیل اینکه زیاد از آنها استفاده نمی‌شود بیشتر جنبه صادراتی دارد.

اصلانی با اشاره به اینکه تا سال ۹۲ بیشتر مصرف انسولین در کشور از نوع رگولار بود، افزود: اما از آن سال به بعد مصرف بیماران بیشتر به سمت قلم انسولین از جمله نوومیکس، نورپید و گلارژن رفت.

وی با بیان اینکه اصفهان درصدد راه اندازی کارخانه تولید قلم انسولین بود اما مورد موافقت قرار نگرفت، خاطرنشان کرد: قرار بود کار تولیدی یک کارخانه از اسفند پارسال در کشور در این زمینه شروع شود اما هنوز این کار صورت نگرفته است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با اشاره به اینکه سهمیه اولیه استان در زمینه واکسن آنفلوآنزا حدود ۷۵ هزار دوز بود، گفت: این واکسن، افراد واجد اولویت از جمله کادر درمان، زنان باردار، بیماران دارای ایمنی پایین و برخی از افراد زیر پوشش بهزیستی و زندانیان را پوشش داد اما هنوز یک واکسن هم در سطح داروخانه‌ها توزیع نشده است.

وی اضافه کرد: هنوز سهمیه داروخانه‌ها اختصاص نیافته و در سراسر کشور نیز به همین شکل است.

اصلانی با بیان اینکه ۹۷ درصد از داروی مورد نیاز کشور از تولید داخل تامین می‌شود، تاکید کرد: کشورمان از نظر تولید دارو وضعیت خوبی دارد که در دوران شیوع کرونا این موضوع به اثبات رسید.

وی در باره رسیدگی به تقاضا برای مجوزهای دارویی و تولیدی نیز تصریح کرد: برخی از درخواست‌ها غیرمنطقی است اما بطورکلی اگر درخواستی دارای اطلاعات و مستندات کافی و کامل باشد روند رسیدگی به آن در کوتاهترین زمان ممکن صورت می‌گیرد و حتی در ۲۴ ساعت هم مجوز صادر کرده‌ایم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید براینکه ما با کسی تعارف نداریم و حتی مدیری بدلیل طولانی شدن فرایند رسیدگی به برخی درخواست‌ها، تغییر کرده است، افزود: مجوزهایی مانند غذا و داروی گیاهی نیز توسط این معاونت صادر می‌شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون بیش از ۶۲۰ هزار نفر در کشور بطور قطعی به کرونا مبتلا شده که از بین آنها ۳۵ هزار نفر جان باخته‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر تیپ و چهره دومین بازیگر نقش «نجلا» / محیا دهقانی جنجال کرد!