یوگا چیست، چه فوایدی دارد و چگونه این ورزش را شروع کنیم؟


احتمالاً شما هم مانند من خیلی‌های دیگر ممکن است با خود بگویید که ” به عنوان یک ورزش، مزیت واقعی یوگا چیست؟”یا حتی با خود فکر کنید که “یوگا که ورزش واقعی محسوب نمی‌شود!”. در این مقاله با هم به پاسخ این پرسش می‌رسیم که یوگا چیست و به چه دلیلی برای ما مفید است. […] نوشته یوگا چیست، چه فوایدی دارد و چگونه این ورزش را شروع کنیم؟ اولین بار در مجله...

نیکی پاکدل ۱۲ آبان ۱۳۹۹ ۱۵:۴۲ 1
یوگا چیست، چه فوایدی دارد و چگونه این ورزش را شروع کنیم؟
0
یوگا چیست، چه فوایدی دارد و چگونه این ورزش را شروع کنیم؟

احتمالاً شما هم مانند من خیلی‌های دیگر ممکن است با خود بگویید که ” به عنوان یک ورزش، مزیت واقعی یوگا چیست؟”یا حتی با خود فکر کنید که “یوگا که ورزش واقعی محسوب نمی‌شود!”. در این مقاله با هم به پاسخ این پرسش می‌رسیم که یوگا چیست و به چه دلیلی برای ما مفید است. امیدواریم شما هم بعد از خواندن مقاله به این ورزش بی‌نظیر علاقمند شوید و اگر تجربه مثبت یا منفی در این مورد داشته‌اید تجربه ارزشمندتان را در قسمت نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

شرط می‌بندم بعد از خواندن فقط همین یک جمله کوچک (یوگا چیست)، احتمالاً به شخصی فکر می‌کنید که لباس اسپندکس به تن دارد و در حالتی مانند بیسکوئیت پریتزل (pretzel) به خود پیچیده است، یا زنی که روی پا به حالت ضربدری نشسته و ورد می‌خواند. یا شاید تصور شما پست اینستاگرام شخصی باشد که در بالای کوه روی دست خود ایستاده و کاملاً آرام و خوشبخت به نظر می‌رسد.

یوگا چیست، چه فوایدی دارد و چگونه این ورزش را شروع کنیم؟یوگا چیست، چه فوایدی دارد و چگونه این ورزش را شروع کنیم؟
شاید هم یوگا را “ترسناک” یا “کسل‌کننده” بدانید!
حدس می‌زنم شما به “انعطاف‌پذیری” نیز فکر کرده‌اید، وقتی از نزدیکترین دوستانم نظرسنجی کردم و پرسیدم یوگا برای آن‌ها چه معنایی دارد، “انعطاف‌پذیر بودن” بهترین پاسخ آ‌ن‌ها بود.

دستیابی به “کشش” بیش از حد هدف یوگا نیست، در حالی که پویایی و روان بودن قطعاً جزئی از یوگا است.

ببینید، همانطور که یوگا به صورت فزاینده‌ای محبوب شده، مورد سوءتفاهم نیز قرار گرفته است. برخلاف آنچه در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید ، یوگا – یوگای واقعی – رسیدن به ژست‌های عالی نیست. بنابراین، یوگای واقعی درمورد چه چیزی است؟

یوگا چیست؟

کلمه “یوگا” از کلمه سانسکریت “yuj” به معنی “اتحاد” یا “یوغ” آمده است. روش‌های مختلفی برای تفسیر این کلمه وجود دارد، اما اکثر متخصصان این حوزه اتفاق نظر دارند که این کلمه به معنای اتصال ذهن، جسم و روح است.
یوگا از هشت عضو تشکیل شده است. فقط یکی از آن عضو‌ها به جسمی بودن تمرین اختصاص دارد. در یوگا، ما تلاش می‌کنیم تا به تعادل برابر بین قدرت و انعطاف‌پذیری برسیم. موقعیت‌ها و حالت‌ها (که به آنها “asana” گفته می‌شود) و تغییر از یک حالت به حالت دیگر، برای ایجاد یک مراقبه متحرک است.
هفت عضو دیگر یوگا عبارتند از: خویشتن‌داری‌، مراعات، تنفس، خروج از حواس، تمرکز، مراقبه و هوشیاری فوق‌العاده.

فواید یوگا چیست؟

در دنیای امروزی، ما اغلب اوقات تقریباً در یک حالت ثابت تحریک بیش از حد زندگی کنیم. درواقع سعی می‌کنیم همه کارها را با هم انجام دهیم و سعی می‌کنیم کارها را سریعتر از همیشه انجام دهیم. در اطراف ما انواع صفحات ساطع‌کننده نور، اعلان‌ها، هشدارهای صوتی، اخطارها و انواع زنگ‌ها وجود دارند. همه این نویزها – چه به معنای واقعی و چه به صورت مجازی – مهمترین پیام را خفه می‌کنند: پیامی که بدن ما سعی می‌کند به ما بگوید.
بسته به سبک‌های مختلف، یوگا می‌تواند یک برنامه تمرین عالی ارائه دهد، اما درواقع تقریباً بیشتر از یک برنامه تمرینی جسمی است. یوگا تنفس عمیق را با حرکات ارادی ترکیب می‌کند تا استرس مزمن را کاهش دهد (بنابراین به هضم غذا، مشکلات خواب، حالات روحی و … کمک می کند)، قدرت حس و گیرنده‌های عمقی را افزایش می‌دهد (توانایی تعیین نحوه حرکت در فضا و زمان در ارتباط با تعادل، هماهنگی و چابکی)، و تحرک، ثبات، قدرت و تعادل را بهبود می‌بخشد.

یوگا فرصتی بی‌نظیر برای از بین بردن حواس‌پرتی و غرق شدن در دنیای درون ایجاد می‌کند

تا امکان تمرکز بر ارتباط بین ذهن، نفس و بدن فراهم شود.

یوگا چیست، چه فوایدی دارد و چگونه این ورزش را شروع کنیم؟

برای شروع یوگا به چه نکاتی توجه کنیم؟

من قصد دارم در شروع یوگا به شما کمک کنم تا تمرینات‌تان را راحت‌تر انجام دهید، اما قبل از شروع این کار، باید درمورد چیزی که بسیار مهم است، صریح بگویم:

در یوگا نمی‌توانید “مهارت” داشته باشید.

فقط به این دلیل که یک زن با تعادل روی دست یا سر خود را میخ‌کوب کند، به این معنی نیست که در یوگا مهارت دارد. این کارها فقط به این معنی است که او تعادل بازو یا سرش را درست انجام داده است. تفاوت زیادی بین یوگا و این موفقیت وجود دارد. به یاد داشته باشید که بخش فیزیکی فقط یک هشتم یوگا را تشکیل می‌دهد.
بقیه‌ی یوگا مربوط به ارتباط شما با نفس و ذهن شماست، و در حقیقت راهی برای اندازه‌گیری آن وجود ندارد. همچنین، بسیار مهم است به این نکته اشاره کنیم که اگر نمی‌توانید در یوگا مهارت داشته باشید، در آن بد هم نمی‌توانید باشید. زیرا این سفر خود شماست. نه خوب ارزیابی می‌شود و نه بد! به همین دلیل است که از یوگا به عنوان “تمرین” یاد می‌شود.

اهمیت رفتن به استودیوی یوگا

در حالی‌که بسیاری از سالن‌های ورزشی کلاس‌های یوگا برگزار می‌کنند، من طرفدار رفتن به استودیوهای اختصاصی یوگا هستم، به خصوص هنگامی که تازه وارد یوگا می‌شوید.
شرط بیشتر استودیوهای اختصاصی یوگا این است که مربیان آن‌ها حداقل پانصد ساعت تحت آموزش قرار گرفته باشند. برای اطمینان از اینکه آموزش‌هایی ایمن دریافت می‌کنید، ضروری است که نزد مربیان حرفه‌ای و واجد شرایط بروید. اینکه مربیان سالن‌های ورزشی فقط پس از گذراندن یک دوره آخر هفته گواهینامه گرفته و شروع به آموزش کنند کاملا معمول است. البته در برخی موارد، مربیان واجد شرایط مشغول آموزش در کلاس‌های شگفت‌انگیز یوگا در برخی از این سالن‌های ورزشی هستند، اما همیشه اینطور نیست.
علاوه بر این، تقریباً تمام استودیوهای یوگا یک کلاس مقدماتی رایگان به شاگردان دوره اول ارائه می‌دهند. من اکیداً توصیه می‌کنم از این مزیت استفاده کنید. مربی می‌تواند به شما کمک کند که بفهمید قیقاً چه انتظاراتی داشته باشید، پستی و بلندی‌ها را به شما نشان دهد و جزئیات حرکات را توضیح دهد. اگر این مورد را در مربی‌تان مشاهده نکردید در این مورد مطالبه‌گری داشته باشید!
اگر کلاس مقدماتی رایگان را دور زده و با اشتیاق تصمیم به شروع این کلاس‌ها‌ دارید، در ادامه چند نکته برای شما آورده شده است:

۱۰ دقیقه زودتر وارد شوید. هیچ چیز بدتر از این نیست که سراسیمه به سمت کلاس بدوید و ۱۵ دقیقه اول کلاس را صرف آرام کردن ضربان قلب‌تان کنید! خود را به مربی معرفی کنید و به او بگویید که تازه با یوگا آشنا شده‌اید. همچنین زمان خوبی برای ذکر هر گونه آسیب یا محدودیت جسمی است. سعی کنید جلوی کلاس بایستید. ممکن است تمایل داشته باشید که به قسمت عقب کلاس بروید، اما سعی کنید مکانی را نزدیک به جلو یا وسط اتاق پیدا کنید، این موضوع به شما این امکان را می‌دهد که مربی را ببینید و صدای او را به وضوح بشنوید. از استفاده از بلوک‌ها و کمربند‌های یوگا طفره نروید. این وسایل در استودیوها برای کمک به شما در ایجاد برخی از وضعیت‌ها ارائه می‌شوند و من مرتباً از آن‌ها استفاده می‌کنم!

لباس مناسب یوگا چیست؟!

یک بار با تاپی که از پایین گشاد و لخت بود وشلواک تنگ به کلاس رفتم. به محض ورود به اولین حرکت سگ سر پایین (downward facing dog) که یک حرکت بسیار متداول در یوگا است، پایین تاپم بالای سرم چرخید و نزدیک بود شلوارکم از قسمت باسنم پاره شود! گفتن اینکه این موضوع باعث حواس‌پرتی و راحت نبودن من شد، حق مطلب را ادا نمی‌کند! من ابداً نمی‌توانستم روی تمرینم تمرکز کنم، زیرا خیلی درگیر این بودم که لباس‌هایم را سر جایش نگه دارم و خودم را در معرض دید کل کلاس قرار ندهم!
این یک اشتباه واقعاً معمول هم در افراد تازه وارد و هم در افراد با تجربه است. تقریباً هر بار که در کلاس به حرکت downward facing dog اشاره می‌کنم، افرادی در سراسر استودیو شلوارهای خود را بالا و تاپ‌های سقوط کرده خود را به پایین می‌کشند. این راه درستی نیست که بخواهید وقت گرانبهای خود را این‌گونه در کلاس یوگا سپری کنید.
من فردی هستم که در خیلی موارد به مد بیشتر از عملکرد توجه می‌کنم​​، اما وقتی صحبت از یوگا می‌شود ، این عقیده‌ام کاملاً برعکس است. در یوگا همه چیز در مورد عملکرد است.

لباس شما باید ثابت بماند و در عین حال راحت باشد .

هنگامی که برای جلسه تمرین یوگا لباس می‌پوشید، لباس‌تان را امتحان کنید. بالا و پایین بپرید، دست‌ها را تا بالای سر بالا بیاورید و سپس بالاتنه را به سمت جلو و روی پاها آویزان کنید. آیا لباس شما به هیچ وجه جابجا نمی‌شود که باعث ناراحتی شما شود؟ وقتی خم می شوید، آیا بدنتان از زیر شلوار یا شلوارک‌تان دیده می‌شود؟ این موارد را به دقت بررسی کنید تا در جلسه یوگا بتوانید تمرکز خود را روی موضوع اصلی حفظ کنید. همان‌طور که قبلا گفتیم حرکات فیزیکی یک هشتم یوگا است و اگر نتوانید تمرکز کنید به قسمت‌های دیگر یوگا نخواهید رسید.

حتما برای خودتان زیرانداز تهیه کنید

ویژگی‌های یک زیرانداز خوب برای یوگا چیست؟ در بسیاری از استودیوها زیرانداز در اختیار شما قرار می‌دهند، اما به نظر من، زیرانداز فضای مقدس شماست. خرید یک زیرانداز سرمایه‌گذاری عاقلانه‌ای است که اگر یک نمونه با کیفیت آن را تهیه کنید و از آن خوب مراقبت کنید مدت‌ها برایتان می‌ماند.
در بازار طیف گسترده‌ای از زیراندازها برای انتخاب وجود دارد، فقط بخاطر داشته باشید که در این مورد هر چقدر هزینه کنید همان‌قدر آش می‌خورید! اگر یک زیرانداز ارزان بخرید، به احتمال زیاد دست و پایتان روی آن سر می‌خورد و روی زمین جابجا می‌شود. این وضعیت فقط ناخوشایند نیست بلکه اگر شما در حال اجرای حرکات بلغزید و بیفتید کاملا خطرناک است. بنابراین یک زیراندازی بخرید که روی زمین کاملاً فیکس شود.

چگونه یوگا را در برنامه روزمره خود بگنجانم؟

من با اطمینان می‌گویم که همه ما می‌توانیم از گذاشتن زمان بیشتر برای آرام شدن و تمرکز برتنفس و احساس بدن خود بهره‍مند شویم. اگر برنامه‌های تمرینات قدرتی را دنبال می‌کنید، در نظر داشته باشید که یک یا دو جلسه یوگا در هفته با شدت کم و متوسط، به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه، ترجیحاً در روزهای غیرتمرینی خود داشته باشید.
این که انتخاب کنید هفته‌ای چند بار پنج دقیقه تمرین کنید یا در روزهای دیگر جلسات طولانی‌تری داشته باشید، مطمئناً باز هم از یوگا سود خواهید برد. مانند هر ورزش دیگری، اطمینان حاصل کنید که قدرت جلسات تمرینی را به آرامی بالا می‌برید تا ایمنی‌تان به خطر نیفتد.
برای اینکه در شروع شما کمک کنم، یک ویدیو از حرکت سلام بر خورشید (sun salutation) را برایتان فیلم‌برداری کرده‌ام که در اکثر کلاس‌های یوگا این حرکت مشاهده خواهید کرد. این یکی از حرکت‌های مورد علاقه من است که می‌توانید یاد بگیرید و در خانه، یا حتی در دفتر کارتان آن را انجام دهید.
لینک فیلم در یوتیوب
یوگا چیست، چه فوایدی دارد و چگونه این ورزش را شروع کنیم؟

قلب‌تان پر از عشق،
بدن‌تان پر از سلامتی،
و ذهن‌تان در آرامش باشد.
ناماسته!

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع : girlsgonestrong

۰ ۰ vote
Article Rating

کپی شد

دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
new follow-up commentsپاسخ های جدید به دیدگاه من
{} [+]
نام*
ایمیل*
{} [+]
نام*
ایمیل*
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزش و سلامتی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان