جان گرانبها تخفیف ندارد


جان گرانبها تخفیف ندارد

ساوه - ایرنا- در حالی که وضعیت ساوه از حیث شیوع کرونا در مرحله ای خطرناک قرار دارد برخی از همشهریان بی توجه به پروتکل های بهداشتی و برای خرید میوه و سایر مایحتاج خود راهی چندشنبه بازارهای شهر می شوند که ضمن ایجاد ازدحام و شلوغی، خود را در خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار می دهند.

به گزارش ایرنا، پس از آنکه هفته گذشته در گزارشی میدانی به شلوغی بیش از حد جمعه بازار میوه فروشان در میدان «یل آباد» شهر پرداختیم، امشب نیز حوالی ساعت ۱۸ به محوطه بالادست بوستان بام ساوه جایی که محل بساط صدها وانت بار حامل میوه و فروشندگان خشکبار، حبوبات، اقلام پلاستیکی و سایر ملزومات بود، سرکشی کردیم و باید گفت که ازدحام جمعیت در این مکان با هر متر و معیاری نافی و مغایر با پروتکل های بهداشتی است.

خانواده هایی که به خاطر شرایط اقتصادی و درآمدی شاید از سر ناچاری برای خریدی ارزان تر از میوه فروشی های محل شان راهی این مکان شلوغ شده اند، غافل از اینکه شاید کمی ارزانی به بهای جان گران و شیرین تمام شود.

به نظر می رسد اگر دستگاههای نظارتی بر بازار و واحدهای صنفی قاطعانه کنترل داشته باشند و تفاوت قیمت میان این مراکز با فروشندگان سیار را به حداقل برسانند، احتمال اینکه مردم نیازها و مایحتاج خود را از مغازه های محل تامین کنند و برای اندکی تخفیف و تفاوت قیمت از رفتار پرخطر حضور در مراکز شلوغی چون دوشنبه بازار امروز دست بردارند، بالا است که در نوع خود کمک بزرگی به کاهش زنجیره ارتباط و شیوع کرونا خواهد بود.

نکته اینجاست که بر اساس تصمیم قرارگاه پدافند زیستی شهرستان ساوه ۲ بوستان اصلی شهر یعنی دریاچه تفریحی و بام ساوه مسدودسازی شدند و مدتهاست با نیوجرسی های بتنی راه را بر خودروها بسته اند ولی همین مکان تعطیل شده، امروز پذیرای صدها خودرو و فروشنده سیار و البته شمار کثیری از شهروندان بود که مسدودی راههای منتهی به بام را دور زدند و از خیابان های شمال و جنوب حضور یافتند.

به نظر می رسد با توجه به اینکه این چندشبنه بازارها هر روز در مکانی از شهر ساوه برپا می شود که اقدامی کاملا برخلاف فاصله گذاری اجتماعی در شرایط حاد شیوع کرونا است، مسئولان باید اقدامی قاطع در این زمینه انجام دهند و صیانت از سلامت و جان شهروندان را مقدم بر هر نگرشی بدانند.

صد البته کسی نافی رزق و روزی و کسب درآمد و معیشت فروشندگانی که شرافتمندانه در پی لقمه نانی حلال برای خانواده در چندشنبه بازارها حضور می یابند، نیست اما واقعیت آن است که طبق اعلام معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه، ظرفیت تخت های بیمارستانی شهر پر شده و کار به فعال سازی نقاهتگاه ها رسیده است؛ از این رو در چنین شرایطی باید اولویت را به سلامت و جان آدمها داد تا هیچ خانواده ای داغدار نشود.

بدیهی است در چنین شرایطی باید زنجیره ارتباط و سرایت این ویروس که عمدتا از اجتماعات و شلوغی در بازارها و مراکز خرید شکل می گیرد، قطع شود تا این بیماری را به گوشه رینگ انداخته و در نهایت شکستش دهیم.

در خصوص بازار مرکزی شهر، خیابان های اصلی و مراکز خرید هم نیازی به گفتن نیست و در گزارش چند روز پیش ایرنا با عنوان «حال ساوه خوب نیست» به آن پرداختیم ولی همچنان امید به رفتار مسئولانه شهروندان و پرهیز از حضور در مراکز شلوغ و خانه نشینی آنها وجود دارد تا در کنار اقدامات و اجرای مصوبات قرارگاه پدافند زیستی با ایجاد ید واحده از شدت اشاعه ویروس کرونا بکاهیم و در نهایت جشن پیروزی عبور از این روزهای تلخ و خسته کننده را برگزار کنیم.

جان گرانبها تخفیف ندارد نمایی از دوشنبه بازار در بوستان بام ساوه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق