معتبرترین پاسپورت جهان در سال 2020 متعلق به چه کشوری است؟


معتبرترین پاسپورت جهان در سال 2020 متعلق به چه کشوری است؟

کشور نیوزیلند با دسترسی بدون ویزا یا ویزا در بدو ورود به 129 مقصد در سراسر جهان، موفق شده است تا عنوان معتبرترین و قدرتمندترین پاسپورت جهان را به خود اختصاص دهد. با وجود محدودیت‌های سفر ایجاد شده به علت همه‌گیری بیماری کووید 19، کشور نیوزیلند موفق شده است تا با امکان سفر به 129 کشور بدون نیاز به ویزا یا ویزا در بدو ورود، رتبه اول فهرست پاسپورت...

کشور نیوزیلند با دسترسی بدون ویزا یا ویزا در بدو ورود به ۱۲۹ مقصد در سراسر جهان، موفق شده است تا عنوان معتبرترین و قدرتمندترین پاسپورت جهان را به خود اختصاص دهد.

کشور نیوزیلند با دسترسی بدون ویزا یا ویزا در بدو ورود به ۱۲۹ مقصد در سراسر جهان، موفق شده است تا عنوان معتبرترین و قدرتمندترین پاسپورت جهان را به خود اختصاص دهد.

با وجود محدودیت‌های سفر ایجاد شده به علت همه‌گیری بیماری کووید ۱۹، کشور نیوزیلند موفق شده است تا با امکان سفر به ۱۲۹ کشور بدون نیاز به ویزا یا ویزا در بدو ورود، رتبه اول فهرست پاسپورت «آرتون کپیتال» (Arton Capital’s Passport Index) را دریافت کند.

در حال حاضر، گذرنامه کشور نیوزیلند با در نظر گرفتن محدودیت‌های سفر اخیر اتحادیه اروپا و بسته شدن مرزهای مختلف به علت همه‌گیری ویروس کرونا، به شما امکان دسترسی بدون ویزا یا ویزا در زمان ورود به ۱۲۹ مقصد در سراسر دنیا را می‌دهد و این مسئله، گذرنامه کشور نیوزیلند را تبدیل به معتبرترین و قدرتمندترین پاسپورت دنیا کرده است. طبق فهرست پاسپورت «آرتون کپیتال» که پاسپورت‌های جهان را رتبه‌بندی می‌کند، معتبرترین پاسپورت به گذرنامه‌ای اطلاق می‌شود که بیش ترین دسترسی به دیگر کشورهای دنیا را بدون نیاز به ویزا قبل از ورود، به دارنده آن اعطا کند.

فهرست پاسپورت «آرتون کپیتال» برخلاف فهرست پاسپورت «هنلی» (Henley Passport Index) که در ماه ژوئیه ۲۰۲۰ (تیر ۱۳۹۹)، پاسپورت ژاپن را در صدر این لیست قرار داد، رتبه‌بندی‌های خود را به محض برقراری سیاست‌های جدید لغو ویزا و تغییرات در قوانین، به‌روزرسانی می‌کند و نشان می‌دهد که دقیقا در همین لحظه، ممنوعیت‌های سفر مربوط به کووید ۱۹، چه آثاری بر سفرها و تحرکات جهانی گذاشته است.

آلمان، اتریش، لوگزامبورگ، سوئیس، ایرلند، ژاپن، کره جنوبی و استرالیا با دسترسی بدون ویزا قبل از ورود به ۱۲۸ مقصد در جهان در حال حاضر به صورت مشترک، رتبه دوم این لیست را به خود اختصاص داده‌اند و بعد از نیوزیلند، معتبرترین و قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان را دارند.

سوئد، بلژیک، فرانسه، فنلاند، ایتالیا و اسپانیا نیز با دسترسی بدون ویزا قبل از ورود به ۱۲۷ مقصد در جهان در حال حاضر به صورت مشترک، رتبه سوم این لیست را به خود اختصاص داده‌اند. با محدودیت‌های فعلی سفر مرتبط با بیماری کرونا، آمریکا در رتبه بیست و یکم این لیست قرار دارد؛ جایگاهی که آمریکا به صورت مشترک با مالزی با دسترسی بدون ویزا قبل از ورود به ۹۲ مقصد در سراسر جهان به دست آورده است.

قدرتمندترین و معتبرترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۰ با توجه به همه‌گیری کرونا

طبق فهرست پاسپورت «آرتون کپیتال»، لیست قدرتمندترین و معتبرترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۰ با توجه به محدودیت‌های سفر مربوط به کووید ۱۹ به این ترتیب است:

۱. نیوزیلند (با دسترسی بدون ویزا به ۱۲۹ مقصد)ضضضضضضضض
۲. آلمان، اتریش، لوکزامبورگ، سوئیس، ایرلند، ژاپن، کره جنوبی و استرالیا (با دسترسی بدون ویزا به ۱۲۸ مقصد)
۳. سوئد، بلژیک، فرانسه، فنلاند، ایتالیا و اسپانیا (با دسترسی بدون ویزا به ۱۲۷ مقصد)
۴. هلند، دانمارک، پرتغال، لیتوانی، نروژ، ایسلند، بریتانیا و کانادا (با دسترسی بدون ویزا به ۱۲۶ مقصد)
۵. مالتا، اسلوونی و لتونی (با دسترسی بدون ویزا به ۱۲۵ مقصد)
۶. جمهوری چک، استونی، یونان، لهستان، مجارستان و لیختن اشتاین (با دسترسی بدون ویزا به ۱۲۴ مقصد)
۷. اسلوواکی (با دسترسی بدون ویزا به ۱۲۳ مقصد)
۸. قبرس، کروواسی و موناکو (با دسترسی بدون ویزا به ۱۲۱ مقصد)
۹. رومانی و بلغارستان (با دسترسی بدون ویزا به ۱۲۰ مقصد)
۱۰. سان مارینو، آندورا و اوروگوئه (با دسترسی بدون ویزا به ۱۱۵ مقصد)

کشورهای افغانستان و عراق در انتهای این لیست با دسترسی بدون ویزا قبل از ورود به ۳۱ مقصد در سراسر جهان در رتبه هفتاد و چهارم قرار دارند. کشورهای سوریه، سومالی و یمن با دسترسی بدون ویزا قبل از ورود به ترتیب به ۳۴، ۳۵ و ۳۶ مقصد در سراسر جهان، جایگاه‌های بالاتر از افغانستان و عراق را به خود اختصاص داده‌اند. ایران، پاکستان و سرزمین فلسطین با دسترسی بدون ویزا قبل از ورود به ۳۸ مقصد در سراسر جهان در رتبه ۷۰ام قرار دارند.

اگر محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های سفر فعلی مربوط به همه‌گیری بیماری کرونا را حذف کنیم، آزادی سفر برای دارندگان پاسپورت‌های مختلف و اعتبار این گذرنامه‌ها، تغییر زیادی می‌کند. به طور مثال، اگر به فهرست پاسپورت «هنلی» بدون در نظر گرفتن ممنوعیت‌های سفر مربوط به کووید ۱۹ در ماه ژوئیه ۲۰۲۰ نگاه کنیم، آمریکا با دسترسی بدون ویزا قبل از ورود به ۱۸۵ مقصد، یک رتبه بالاتر از کشور نیوزیلند با دسترسی بدون ویزا قبل از ورود به ۱۸۴ مقصد، قرار می‌گیرد.

قدرتمندترین و معتبرترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۰ بدون توجه به همه‌گیری کرونا

طبق فهرست پاسپورت «هنلی»، لیست قدرتمندترین و معتبرترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۰ بدون توجه به محدودیت‌های سفر مربوط به کووید ۱۹ به این ترتیب است:

۱. ژاپن (با دسترسی بدون ویزا به ۱۹۱ مقصد)
۲. سنگاپور (با دسترسی بدون ویزا به ۱۹۰ مقصد)
۳. کره جنوبی و آلمان (با دسترسی بدون ویزا به ۱۸۹ مقصد)
۴. ایتالیا، فنلاند، اسپانیا و لوکزامبورگ (با دسترسی بدون ویزا به ۱۸۸ مقصد)
۵. دانمارک و اتریش (با دسترسی بدون ویزا به ۱۸۷ مقصد)
۶. سوئد، فرانسه، پرتغال، هلند و ایرلند (با دسترسی بدون ویزا به ۱۸۶ مقصد)
۷. سوئیس، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، نروژ و بلژیک (با دسترسی بدون ویزا به ۱۸۵ مقصد)
۸. یونان، نیوزیلند، جمهوری چک و مالتا (با دسترسی بدون ویزا به ۱۸۴ مقصد)
۹. کانادا و استرالیا (با دسترسی بدون ویزا به ۱۸۳ مقصد)
۱۰. مجارستان (با دسترسی بدون ویزا به ۱۸۲ مقصد)

دکتر «کریستین اچ کایلین» (Dr. Christian H. Kaelin)، رییس موسسه «هنلی» و شرکا در یک گزارش در ماه ژوئیه توضیح داد: «همان‌طور که تاکنون دیده‌ایم، تاثیر همه‌گیری بیماری کرونا بر آزادی سفر، شدیدتر و طولانی‌تر از آنچه در ابتدا پیش‌بینی شده بود، بوده است. آخرین تصمیم اتخاذ شده توسط اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که تحولات بیشتری نیز در پیش است.

ما شاهد ظهور یک سلسله مراتب جهانی جدید از نظر سفر و ورود به دیگر مقاصد هستیم. همان‌طور که می‌بینید کشورهایی که موفق شده‌اند به صورت موثری این همه‌گیری را مدیریت و کنترل کنند در صدر این لیست قرار دارند؛ در حالی که کشورهایی که موفق به این کار نشده‌اند و در مدیریت بیماری ضعیف عمل کرده‌اند در این رتبه‌بندی سقوط کرده‌اند و عقب مانده‌اند.»

کشورها چگونه رتبه‌بندی می‌شوند؟

در حالی که فهرست پاسپورت «آرتون»، پاسپورت ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد را به علاوه شش سرزمین (ROC تایوان، ماکائو، هنگ کنگ، کوزوو، سرزمین فلسطین و واتیکان) در رتبه‌بندی خود در نظر می‌گیرد؛ اما قلمروهای ضمیمه شده به سایر کشورها از جمله پلی‌نزی فرانسه و جزایر ویرجین انگلیس را از لیست مقاصد سفری که ممکن است دارندگان پاسپورت بتوانند به آن دسترسی بدون ویزا داشته باشند، حذف کرده است.

فهرست پاسپورت «هنلی»، گذرنامه‌های همان ۱۹۹ کشور را رتبه‌بندی می‌کند، با این تفاوت که این فهرست، امکان سفر با هر کدام از این پاسپورت‌ها را به ۲۲۷ مقصد محتمل سفر در جهان نیز بررسی می‌کند؛ حتی اگر پاسپورت‌های آن مناطق در فهرست «هنلی» نباشند. این نکته را به خاطر بسپارید که رتبه‌بندی «آرتون» از نظر به‌روزرسانی لغو و تغییرات محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های سفر مرتبط به کووید ۱۹، فهرست معتبرتری به شمار می‌آید.

برای مشاهده لیست کامل پاسپورت‌ها به لیست «هنلی» به وب سایت پاسپورت ایندکس مراجعه کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس