حزب عدالت و توسعه ترکیه: مردم عربستان از خرید کالاهای ترک محروم شدند


حزب عدالت و توسعه ترکیه: مردم عربستان از خرید کالاهای ترک محروم شدند

تهران- ایرنا- مشاور رییس حزب عدالت و توسعه ترکیه با اشاره به ممنوعیت عرضه کالاهای این کشور در عربستان سعودی، گفت: میان تحریم کالاهای تولید فرانسه از سوی مردم عربستان و ممنوعیت کالاهای تولید ترکیه تفاوت است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، «یاسین اوکتای» روز دوشنبه از مقام‌های سعودی خواست تا تفاوت میان ممنوعیتی که آنها برای تولیدات ترکیه وضع کردند و تحریم ارادی تولیدات فرانسوی از سوی مردم عربستان را بیاموزند.

وی افزود: مردم عربستان نمی‌توانند تولیدات ترکیه را خریداری کنند؛ اما آنها کالاهای فرانسوی را با اراده و خواست خودشان تحریم کردند و گویی که آنها به ممنوعیت تولیدات ترکیه پاسخ دادند.

پیش‌تر فعالان و بِلاگرهای جهان عرب از جمله در عربستان به دنبال اصرار رییس جمهوری فرانسه بر ادامه یافتن انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز علیه پیامبر گرامی اسلام (ص) با انتشار مطالبی به طور گسترده خواستار تحریم کامل کالاها و تولیدات فرانسوی در کشورهای اسلامی و عربی شدند.

مشاور رییس حزب حاکم ترکیه ادامه داد: کارزار ممنوعیت خرید محصولات ترکیه به تصمیم، اراده یا انتخاب مردم عربستان واگذار نشد و برعکس کارزار جلوگیری از صادرات محصولات ترکیه به عربستان یک ممنوعیت اجباری بود.

اوکتای اضافه کرد: از آنجا که این موضوع مشخص و واضح است، این کارزار به خواست و انتخاب مردم واگذار نشده بلکه به آنها تحمیل شده است.

مشاور رییس حزب عدالت و توسعه ترکیه همچنین اظهار داشت که مردم عربستان روابط خوب و دوستانه‌ای با ترکیه دارند.

پیش‌تر حساب‌های شبه رسمی سعودی در شبکه‌های اجتماعی با راه انداختن کمپینی از شهروندان این کشور خواسته بودند تا کالاهای ترکیه را تحریم کنند.

تنش در روابط ترکیه و عربستان که پس از کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد آل سعود در ۱۰ مهرماه ۹۷ در ساختمان کنسولگری ریاض در استانبول ترکیه شدت گرفته بود، اکنون به حوزه بازرگانی کشیده شده است.

پیش‌تر شرکت‌های ترکیه‌ای عربستان را متهم کرده بودند که مانع از انتقال کالای ترکیه‌ای به این کشور می‌شود.

عربستان پانزدهمین مقصد صادرات کالاهای ترکیه است و آنکارا اقلامی چون فرش، منسوجات، مواد شیمیایی، حبوبات، لوازم منزل و فولاد به عربستان صادر می‌کند.

ارزش صادرات ترکیه در هشت ماهه سال جاری میلادی بالغ بر یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی کاهشی ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.

پیش از این نیز، تنش در روابط سیاسی عربستان و ترکیه به حوزه گردشگری کشیده شده بود؛ به طوری که چندی پیش اتاق بازرگانی ریاض سعودی از آژانس‌های هواپیمایی این کشور خواسته بود مقاصد گردشگری جدیدی را جایگزین ترکیه و شهرهای آن کنند.

تنش در روابط آنکارا و ریاض از مهرماه ۹۷ و کشته شدن خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه بشدت افزایش یافت و دولت ترکیه درخواست معرفی عاملان اصلی این پرونده را مطرح کرد.

از دیگر نقاط اختلاف آنکارا و ریاض بر سر گروه اخوان المسلمین است؛ در حالی که ترکیه حامی سرسخت این گروه بوده، عربستان اخوان المسلمین را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کرده و فعالیت آن را در کشور خود ممنوع کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس