تغذیه متعادل، یکی از مهمترین راههای دفاع در برابر کرونا


تغذیه متعادل، یکی از مهمترین راههای دفاع در برابر کرونا

مشهد- ایرنا- پزشکان و متخصصان یکی از راههای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 و بهبودی در صورت ابتلا به این بیماری را تغذیه سالم و متعادل می‌دانند که تا پیش از این هم مورد تاکید و توصیه بوده و رمز سلامتی نوع بشر و مقابله با بیماری‌ها شمرده می شده است.

داشتن برنامه غذایی مناسب همیشه و در همه حال می‌تواند به میزان بسیار در مقابل بروز بیماری از فرد محافظت کند. هر کدام از اندامهای انسان نیاز به تغذیه سالم و درست دارند تا به فعالیت خود ادامه داده و سلامت ما را تضمین کنند.

"سلامت، ثروت است"، همان چیزی است که در روزهای مدرسه آن را یاد گرفتیم اما به نظر می‌رسد امروزه بسیاری از ما فراموش کرده‌ایم که ثروت واقعی چیست هرچند ویروس کرونا و شیوع آن زنگهای خطر را یک بار دیگر برای ما به صدا درآورده است ولی گویا ضرورت و اهمیت تغذیه را در تضمین سلامتی در دستور کار قرار نداده‌ایم.

داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای همه سنین مفید و لازم است که منافع استثنایی و بلند مدت را با خود به همراه دارد. در دوران شیوع ویروس کرونا بسیار مهم است که بیماران مبتلا به کرونا چه مواد غذایی را مصرف کنند تا روند بهبود تسریع شود و چه مواد غذایی مصرف نکنند تا علائم بیماری آنها شدت نگیرد.

تغذیه نقش مهمی در بهبود یا تشدید بیماری‌ دارد، چرا که با تغذیه مناسب می‌توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد تا بتواند با عوامل بیمای‌زا بهتر مبارزه کند، اگر تغذیه فرد به گونه‌ای باشد که سیستم ایمنی بدن تضعیف شود، بیماری به راحتی می‌تواند بر آن غلبه کند و با شدت بیشتری فرد را درگیر نماید، برای آگاهی از نوع تغذیه بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در دوران کرونا، نحوه تقویت سیستم ایمنی بدن در این دوران، مصرف ویتامین‌ها و پروتئین‌ها با چند تن از متخصصان علوم و صنایع غذایی به گفت و گو پرداخته‌ایم.

تغذیه سالم تنها یار و یاور ما

عضو هیات علمی گروه نانو فناوری مواد غذایی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: تغذیه متعادل و سالم و استفاده از غذاهای تشکیل شده از مواد تازه و غذای خانگی بهترین راه دفاعی و درمانی است.

دکتر بهاره عمادزاده افزود: سیستم ایمنی قوی در بدن موجب می‌شود شدت بیماری و عوارض ناشی از کرونا کاهش پیدا کند یا بدن در مقابله با آن خوب عمل کند و کسانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند با عوارض شدیدتر مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: همه افراد باید به اهمیت تغذیه پی ببرند تا با روش اصولی خورد و خوراک روزانه خود را برنامه‌ریزی نموده و نسبت به افزایش توان بدنی خود اقدام کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با رعایت دو گزینه

عضو هیات علمی موسسه پژوهشی صنایع غذایی گفت: برای بهره‌مندی از سیستم ایمنی قوی دو گزینه شامل فعالیت بدنی مناسب و تغذیه مناسب باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت بدنی مناسب افزود: در این ایام فعالیت بدنی مناسب با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی باید در دستور کار و برنامه روزانه همه قرار گیرد.

دکتر عمادزاده ادامه داد: در ساعات خلوت‌تر تردد و با در نظر گرفتن اطلاعیه‌ها و محدودیت‌ها باید زمانهایی را برای فعالیت بدنی مناسب در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه بخش دیگر برخورداری و بهره‌مندی از سیستم ایمنی قوی و توانا تغذیه مناسبت است گفت: تغذیه مناسب به این معناست که فرد یک رژیم متعادل داشته باشد به این معنا که در طی رژیم غذایی انرژی کافی، ویتامین‌ها و املاح متعدد را به بدن برساند تا بتواند از بروز بیماری پیشگیری کند.

عضو هیات علمی موسسه پژوهشی صنایع غذایی افزود: تغذیه صحیح به معنای رعایت کردن هرم غذایی به صورت کامل و درست است به این معنا که در غذای روزانه باید نان و غلات به میزان کافی مصرف شود، همچنین میوه، سبزی، لبنیات، حبوبات و گوشت به عنوان منابع پروتئینی گیاهی و حیوانی به میزان مناسب استفاده گردد.

وی ادامه داد: در رژیم غذایی سالم باید میزان مصرف فست فود به حداقل برسد.

بی‌نظمی غذایی یار کرونا

عمادزاده گفت: در جریان مصرف مواد غذایی روزانه و رژیم غذایی در افراد برخی عادات غذایی هستند که انجام آنها می‌تواند موجب صدمات مختلف به سیستم ایمنی بدن شود.

وی افزود: سردسته عادات غذایی اشتباه و رایج، بی‌نظمی غذایی است به این معنا که افراد به صورت منظم و مرتب اقدام به تغذیه و استفاده از خوراکی‌های سالم نمی‌کنند.

عضو هیات علمی موسسه پژوهشی صنایع غذایی ادامه داد: تنها مصرف غذای سالم کافی نیست بلکه درست خوردن، منظم خوردن و عدم بی‌نظمی غذایی نیز بسیار مهم است.

وی گفت: افراد باید سعی کنند به موقع غذا بخورند و وعده صبحانه را در وعده‌های غذایی خود جای دهند و همچنین میان وعده را نیز داشته باشند تا نیاز غذایی بدن تامین شود.

عمادزاده افزود: مصرف ویتامین c نیز بسیار مهم است و کمبود آن موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

وی ادامه داد: برای این منظور باید از میوه و سبزی‌های سرشار از این ویتامین مانند مرکبات در رژیم غذایی استفاده کرد و سبزی خوردن تازه و غذاهای تازه مصرف نمود.

عضو هیات علمی موسسه پژوهشی صنایع غذایی گفت: علاوه بر آن مصرف مایعات را نیز باید به میزان کافی در نظر داشت و به هیچ وجه از آن غافل نشد.

وی افزود: به افراد مبتلا هم توصیه می‌شود به میزان کافی میوه و سبزی استفاده کنند و مصرف غذاهای شیرین و شکلات را به تعادل برسانند و فست فود را نیز حذف یا مصرف آن را به حداقل برسانند.

به فضای مجازی اعتماد نکنید

معاون پژوهشی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی نیز با بیان اینکه یکی از بحرانهای موجود در موضوع کرونا شایعات و توصیه‌های بی‌اساس در زمینه درمان و پیشگیری از ابتلای به آن در فضای مجازی است گفت: این توصیه‌ها امنیت غذایی و سلامت افراد را نشانه گرفته است.

ابوالفضل پهلوانلو افزود: تا زمانی که واکسن و درمانی برای بیماری کووید۱۹ فراهم نشود باید به استفاده از مواد غذایی سالم و مغذی حاوی ترکیبات موثر برای افزایش سطح ایمنی بدن روی آورد.

وی ادامه داد: هرآنچه سطح ایمنی بدن را افزایش می‌دهد و مصونیت در برابر بیماری‌ها ایجاد می‌کند باید در رژیم غذایی روزانه استفاده شود.

معاون موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی افزایش سیستم ایمنی بدن را تنها راه برون رفت از بحران کرونا دانست و گفت: نباید با توجه به شایعات در فضای مجازی امنیت غذایی خود و خانواده را به خطر بیندازیم.

عضو هیات علمی گروه نانو فناوری مواد غذایی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی نیز گفت: مطالب و آموزشهای تغذیه‌ای و غذایی منتشر شده در فضای مجازی پایه علمی ندارد.

وی افزود: مردم در این زمینه برای هرگونه مصرف مواد غذایی یا رعایت رژیم غذایی خاص بهتر است به توصیه‌هایی توجه و عمل کنند که از زبان افراد متخصص می‌شنوند و به مطالبی که در شبکه‌های مجازی در مورد درمان ، ابتلا یا پیشگیری از بیماری مطرح می‌شود، توجه نکنند.

عمادزاده ادامه داد: تاکنون تاثیر درمانی و بهبودی هیچ ماده غذایی در مورد بیماری کووید ۱۹ اثبات نشده است و همان تاکید همیشگی رعایت رژیم غذایی متعادل و مناسب است.

وی گفت: مردم با توجه به اهمیت ویتامین دی می‌توانند با توصیه پزشک و دریافت دوز مناسب اقدام به استفاده از این ویتامین نمایند.

این متخصص و محقق با بیان اینکه در آغاز پاندمی کرونا شاهد افزایش ناگهانی تقاضا و قیمت برخی مواد غذایی مانند زنجبیل بودیم، افزود: هنوز تاثیر هیچ ماده غذایی از قبیل زنجبیل و امثال آن در پیشگیری و درمان ثابت نشده و تنها راهنمای ما که باید برای آن بکوشیم تقویت سیستم ایمنی بدن است.

عمادزاده ادامه داد: جلوگیری از کرونا و شکستن زنجیره انتقال آن در شرایط فعلی تنها با رعایت اصول بهداشتی و پیشگیرانه بسیار ساده از جمله شستن دستها و ضدعفونی و نیز رعایت فاصله اجتماعی محقق می‌شود.

وی گفت: مردم به هیچ وجه نباید استرس داشته باشند و ضمن رعایت پروتکلها و عدم وحشت از بیماری باید اقدام به رعایت رژیم غذایی سالم نمایند.

موسسه صنایع غذایی حرکت در مسیر افزایش ایمنی و امنیت غذایی

این متخصص با بیان اینکه موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در دو حوزه ایمنی غذایی و امنیت غذایی فعالیت می‌کند افزود: تولید غذاهای فراسودمند و غذاهایی که تامین سلامت افراد جامعه را موجب شود از جمله غنی‌سازی محصولات غذایی با افزودن ریزمغذی‌هایی که به سلامت افراد کمک می‌کند از جمله جایگزین کردن شیرین‌کننده‌های غذایی و کم ضرر به جای شکر از فعالیتهای این موسسه است.

وی ادامه داد: استفاده از فرایندهایی که کمترین اثر مخرب را بر کیفیت مواد غذایی و غنی‌سازی آنها داشته باشد و استفاده از روشهای فرآوری جدید در این موسسه مورد توجه و پیگیری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟