ترویج معارف و سیره رئیس مذهب و گره‌گشایی از زندگی مردم در مسجدی همنام با امام صادق(ع)


   ترویج معارف و سیره رئیس مذهب و گره‌گشایی از زندگی مردم در مسجدی همنام با امام صادق(ع)

حجت‌الاسلام میرلوحی با بیان‌اینکه یکی از رویکردهای مسجد امام صادق(ع)، توسعه و ترویج معارف رئیس مذهب تشیع است، گفت: تمام تلاش ما در مسجد امام صادق(ع) این است که مسجد را مامن و پناهگاه مردم کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، در سلسله گزارش‌های «همنامان نور» مساجد همنام حضرات معصومین (ع) و بزرگان دین معرفی می شوند، تا از این طریق دریابیم آن مساجد در پرتوی ارتباط با معصومان (ع) در طول سال چه فعالیت هایی را انجام می دهند و منشا چه برکاتی هستند. در این گزارش به مناسبت 17 ربیع الاول و سالروز ولادت امام جعفرصادق(ع) با حجت الاسلام«سیدمحمدحسین میرلوحی»، امام جماعت مسجد امام صادق(ع) واقع در میدان فلسطین گفت و گویی ترتیب دادیم و برنامه ها و رویکردهای این مسجد در محورهای مختلف را از وی جویا شدیم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

برنامه های مسجد امام صادق(ع) در چه محورهایی برگزار می شود؟

مسجد امام صادق(ع) به عنوان یک مسجد محوری و مورد توجه ازسوی نظام جایگاه خاصی را در ایفای نقش مسجد و شئون آن در تهران و نیز در کشور بر عهده دارد و تلاش کرده است، با عنایت به حفظ و بالندگی مسجد و رعایت جایگاه خانه خدا فعالیت هایی که در خور یک مسجد است، انجام دهد.

این مسجد درسال 86 توسط آیت الله مهدوی کنی(ره) ساخته شد و در برهه های مختلف از پایگاه های مهم شهر و کشور تلقی می شود. یکی از برنامه های مهم این مسجد برگزاری مراسم اعتکاف رجبیه و رمضانیه است که با حضور پرشور دانش آموزان، جوانان، اساتید و عموم مومنین همه ساله برگزار می شود و برنامه هایی همچون سخنرانی های ویژه، مناجات، پخش و نقد فیلم،حلقه های علمی، گفت و گوهای بصیرت افزا و برنامه های معنوی بخشی از فعالیت های این مراسم است که این ظرفیت را ایجاد کرده است که فعالیت های فرهنگی مسجد گسترش یابد.

با وجود آنکه در این منطقه منازل مسکونی کم و بیش ادارات دولتی فعالیت دارند،اما این مسئله موجب نشد که ما در جذب نوجوانان و جوانان به مسجد موفق نباشیم،بلکه با همکاری دستگاه ها و نهادهای مختلف از جمله دانشگاه امام صادق(ع)، برنامه های گسترده فرهنگی برای جوانان در این مسجد برگزار می کنیم که از جمله این برنامه ها، برپایی کرسی های تلاوت بوده است، که البته در حال حاضر به دلیل شرایط کرونا این برنامه ها برگزار نمی شود.

در سال های اخیر ظرفیتی ایجاد شد که هیئتی ویژه و محوری در این مسجد شروع به کار کرد. هیئت مکتب الصادق(ع) که امروز به عنوان یکی از هیئات شاخص مشغول به فعالیت است با حضور جمعی از فارغ التحصیلان مدارس امام صادق(ع) به صورت جدی در همه مناسبت های مذهبی و اعیاد در این مسجد برنامه و سخنرانی برگزار می کند. در ماه محرم امسال توفیق داشتیم با شرایط کرونایی در میدان فلسطین با رعایت پروتکل های بهداشتی برنامه عزاداری برپا کنیم.

با توجه به اینکه نام مسجد مزین به نام ششمین امام شیعیان جهان است،در راستای توسعه و ترویج معارف امام جعفرصادق(ع) در این مسجد چه برنامه های تدارک دیده می شود؟

یکی از رویکردهای این مسجد، تلاش درجهت توسعه و ترویج معارف بنیانگذار مکتب تشیع است. با توجه به اینکه امام صادق(ع) به تعلیم و تعلم قرآن تاکید بسیاری داشتند. ما نیز در مسجد تلاش کرده ایم که بحث های تفسیری و محافل قرآنی را رونق ببخشیم و مردم را با محافل قرآنی مانوس کنیم.

همچنین نقش پررنگ مسئله ولایت در بیان امام صادق(ع) این مسجد را به این سمت و سو برده است که در هر اتفاقی از اتفاقات مختلف نظام، مسجد امام صادق(ع) روشنگر نصایح مقام معظم رهبری باشد و تلاش می کنیم که موضوع ولایت را برای مردم تبیین می کنیم.

با توجه به بحران ویروس کرونا از زمان شیوع این بیماری چه فعالیت های برای مهار و نیز آموزش مردم در مورد آن در مسجد امام صادق(ع) صورت گرفته است؟

یکی از اقداماتی که پس از بحران کرونا در مسجد امام صادق(ع) مورد توجه قرار گرفت، قرار دادن دستگاه های ضدعفونی کننده در مسجد و ضدعفونی معابر و خیابان ها توسط فعالان هیئت بوده است. همچنین در چند نوبت چند هزار ماسک و بسته های معیشتی میان مناطق محروم حاشیه نشین استان تهران توزیع شد.

رویکرد و برنامه های مسجد در کمک رسانی به نیازمندان و محرومان در آینده چیست؟

در حال تدوین برنامه ای برای کمک تحصیلی به دانش آموزان نیازمند هستیم. در این زمینه در نظر داریم که برای خانواده های محرومی که در شرایط بحران کرونا فرزندانشان نتوانستند از فضای مجازی برای یادگیری بهره مند شوند، به صورت محدود در فضای مسجد با رعایت پروتکل های بهداشتی امکان ارایه آموزش های لازم را فراهم کنیم و معلمانی را به صورت جهادی به مسجد دعوت کنیم تا برای این دانش اموزان تدریس کنند.

مسجد تراز اسلامی از چه ویژگی هایی برخوردار است؟

مسجد تراز اسلامی باید مرکز اداره امور مردمی و محور تنظیم زندگی اقتصادی، فرهنگی، علمی، معنوی، روانی و تفریحی خانواده مومن باید مسجد باشد. مسجد تراز اسلامی علاوه بر اینکه از جاذبه‌های لازم باید برخوردار باشد، باید از نظر باطنی هم محور و قبله‌ یک شهر اسلامی قرار بگیرد. ضمن اینکه چنین مسجدی باید بصیرت افزا و به تعبیر امام خمینی(ره) سنگر و مرکز هدایت مردم باشد و مومن هر دغدغه ای دارد که در این مسجد بتواند برای آن راه حلی پیدا کند. تمام تلاش ما در مسجد امام صادق(ع) این بوده است که مسجد را مامن و پناهگاه مردم کنیم.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید