ردپای استکبار در وقایع 13 آبان دیده می‌شود


ردپای استکبار در وقایع 13 آبان دیده می‌شود

همدان _ ایرنا _ رییس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان همدان با تاکید بر اینکه ردپای استکبار در وقایع 13 آبان دیده می‌شود گفت: این روز مهم در تاریخ معاصر ایران از روزهای سرنوشت‌ساز بوده است.

حجت‌الاسلام علی مراد کیانی روز سه‌شنبه به مناسبت ۱۳ آبان در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان اینکه تحریم‌های اقتصادی ابزار سلطه استکبار در عصر کنونی است، افزود: ملت ایران همان‌گونه که در مقابل ظلم و جور نظام ستم شاهی ایستادند و پیروز شدند، با داشتن روحیه مقاومت و صبر در برابر تحریم‌ها، ایستادگی می‌کنند.

وی با اشاره به اولین مناسبت ۱۳ آبان در سال ۱۳۴۳ گفت: همزمان با تصویب قانون کاپیتولاسیون در مجلس شورای ملی و سنا، مبنی بر مصونیت اتباع آمریکا در ایران، امام خمینی (ره) از علمای بزرگ قم خواست مبلغان را به سراسر کشور اعزام کرده تا مردم را نسبت به مفاد این لایحه آگاه سازند.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان همدان با اشاره به اینکه رژیم طاغوت تحمل اعتراض یک عالم دینی را درباره بیان عاقبت این لایحه ننگین نداشت، اظهار کرد: با دستگیری و تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه در ۱۳ آبان سال ۱۳۴۳، درمی‌یابیم که ریشه این واقعه تلخ به منافع استکبار بازگشته و پشت صحنه دستگیری امام راحل، دست‌های پلید آمریکا را می توان دید.

حجت الاسلام کیانی، دومین واقعه ۱۳ آبان را تظاهرات دانش آموزان و دانشجویان علیه حکومت پهلوی در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۷، برشمرد که تظاهرات دانش آموزان و دانشجویان در این روز علیه حکومت دست نشانده پهلوی به عنوان یک نقطه عطف تاریخی ثبت شده است.

وی با اشاره اینکه جرقه‌ انقلاب از دی ماه سال ۵۶ با چاپ مقاله توهین آمیز احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات علیه امام خمینی (ره) با عنوان "استعمار سرخ و سیاه" زده شد، گفت: قیام مردم قم در ۱۹ دی ۱۳۵۶ و شهادت جمعی از آنان، برگزاری چهلم شهدای قم در تبریز در ۲۹ بهمن ماه و شهادت جمعی از مردم انقلابی، راهپیمایی و حرکت‌های وسیع مردمی در شهرهای مختلف ایران علیه رژیم پهلوی را در پی داشت.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان همدان افزود: با ادامه حرکت‌های انقلابی، در ۱۳ آبان ماه سال ۵۷، در پی راهپیمایی و تظاهرات دانشجویان و دانش آموزان در مقابل دانشگاه تهران علیه جنایات حکومت پهلوی، ماموران نظامی با دستور حکومت، در حمله مسلحانه، جمعی از دانش آموزان و دانشجویان را به شهادت رساندند که ریشه این واقعه نیز به هدایت‌ها و چراغ سبز آمریکا به عنوان محور استکبار برمی‌گردد.

حجت الاسلام کیانی، سومین جریان۱۳ آبان را تسخیر سفارت آمریکا که مرکز جاسوسی و براندازی نظام نو پا جمهوری اسلامی بود، برشمرد و یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با ادامه روابط سیاسی ایران با آمریکا، سفارت این کشور در تهران به دنبال طرح نقشه‌هایی برای سرنگونی نظام بود که دانشجویان پیرو خط امام با پی بردن به این نقشه شوم، در ۱۳ آبان ماه سال ۵۸ به سفارت آمریکا در ایران حمله کردند.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: دانشجویان با تسخیر سفارت آمریکا، به اسنادی محرمانه مبنی بر جاسوسی علیه کشور ایران دست یافتند.

حجت الاسلام کیانی با اشاره به اینکه در راستای این اقدام، کارکنان سفارت آمریکا دستگیر شده و ۴۴۴ روز در زندان به سر بردند، عنوان کرد: با مذاکره مسوولان ایرانی و آمریکایی، آزادی گروگان‌های آمریکا به شرط عدم شکایت این کشور سلطه‌گر در مجامع بین‌الملل از ایران و پرداخت دارایی‌های بلوکه شده ایران در آمریکا به توافق رسیدند.

وی اظهار داشت: آمریکا به وعده‌های خود عمل نکرد و هنوز دارایی‌های ایران را پس از ۴۲ سال پرداخت نکرده است.

به گفته وی توطئه‌های کشور آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین نماد استکبار، در کودتاهای مختلفی که علیه ایران در راستای براندازی انقلاب اسلامی انجام داد، بر کسی پوشیده نیست اما به لطف خداوند و هوشیاری و از خودگذشتگی افراد انقلابی آن دوره هیچ‌گاه دشمن به اهداف شوم خود دست نیافت.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان همدان ادامه داد: نظام سلطه و استکبار به روش‌های مختلف و در همه دوران‌ها، به دنبال بسط و گسترش سلطه خود در نظام بین الملل است و در برابر هر قدرتی که در مقابلشان قد علم کند، با تمام وجود می‌ایستد.

حجت الاسلام کیانی با برشمردن مصادیق استکبار در عصر حاضر، افزود: امروزه نظام استکبار با استفاده از تحریم‌های اقتصادی علیه مردم ایران، قصد براندازی انقلاب و نظام و برتری جویی و تسلط بر کشورها را دارد که مصداق آن نظام سلطه در یمن و حضور نیروهای عربستانی و اماراتی است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه ابزار سلطه آمریکا در سوریه، افغانستان و عراق، بسط و گسترش گروه‌های تکفیری و تروریستی است، اظهار داشت: ابزار سلطه آمریکا علیه کشور چین، سبقت در حوزه اقتصاد و تولید و قرار دادن عوارض گمرگی سنگین به کالاهای چینی است تا رشد اقتصادی این کشور را متوقف کند.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان همدان یادآور شد: ابزار نظامی، سیاسی، پولی، رسانه‌ای، شبکه‌های مجازی، حقوقی و تروریستی در اختیار آمریکا و کشورهای هم پیمان اوست.

حجت الاسلام کیانی عنوان کرد: آمریکا با وضع قوانین در سازمان ملل بر کشورهای دیگر، سلطه خود را بسط می‌دهد که تصویت FATF نمونه ای از آن است و یکی از مفاد این لایحه ممنوعیت کمک به تروریست است، اما تروریست از نظرآنان با معنای واقعی متفاوت است.

وی ادامه داد: از دیدگاه آمریکا، کشورهایی همچون لبنان، فلسطین و یمن و جبهه مقاومت که از خاک و جان ملت خود دفاع می‌کنند تروریست هستند و رژیم صهیونیستی را که به عنوان یک حکومت تروریستی عمل کرده، مبرا می‌داند.

یوم الله ۱۳ آبان، همزمان با سالروز تبعید امام خمینی(ره) از ایران به ترکیه (۱۳۴۳)، کشتار دانش آموزان معترض در دانشگاه تهران، به دست رژیم پهلوی(۱۳۵۷) و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران(۱۳۵۸)، به نام روز ملی مبارزه با استکبار نام گذاری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...