تراث نورانی امام صادق(ع) بیش از 40 هزار متن حدیثی است


تراث نورانی امام صادق(ع) بیش از 40 هزار متن حدیثی است

قم - ایرنا - مدیر حوزه‌های علمیه، درباره شخصیت با عظمت امام جعفر صادق(ع) گفت: تراث نورانی و با عظمت امام صادق(ع) بیش از 40 هزار متن حدیثی و روایی است.

به گزارش عصر سه شنبه مرکز حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی در جمع مدیران و استادان مرکز مشاوره حوزه علمیه قم افزود: این حجم از آثار با تراث سایر ائمه(ع) برابری که نمی کند، خیلی بیشتر هم است و از نظر محتوایی نیز شمول آثار و احادیث امام صادق(ع) در عرصه های گوناگون کلامی، فلسفی، اخلاق، فقه و سایر ساحت ها بسیار زیاد است و همه ساحت های فکری لبریز از این تراث عظیم است.

وی همچنین با تبریک فرارسیدن میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) در سخنانی در تبیین عظمت پیامبر گرامی اسلام(ص) با قرائت آیه شریفه «لقدکان لکم فی رسول الله اسوه حسنه» گفت: این آیه شریفه اسوه بودن نبی مکرم اسلام(ص) را مطلق بیان کرده، یعنی آن حضرت در همه عرصه ها و در همه ابعاد برای ما انسان ها اسوه، الگو و سرمشق است و این اسوه بودن تابع هیچ گونه قید و شرطی نیست.

وی افزود: این اسوه بودن پیامبرگرامی اسلام(ص) در همه ابعاد ناشی از شخصیت رفیع و بلندی است که آن وجود مقدس و نورانی دارند که در سلسله مراتب هستی و سلسله مراتب انبیا الهی و انسانیت در رتبه نخست قرار دارند.

اعرافی با اشاره به اینکه اسوه بودن هر انسانی تابعی از درجه وجودی و شخصیتی اوست، ابراز کرد: چون رسول خدا(ص) در صدر خلقت قرار دارند، این اسوه بودن ایشان هم مطلق است و همچنین سایر انسان ها و دیگران نیز مطلق هستند، یعنی همگان باید به آن وجود مقدس تاسی و اقتدا کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اهمیت بحث مشاوره گفت: مقوله مشاوره، مقوله ای است که چند معنا و اصطلاح دارد و آنچه امروزه به عنوان مشاور نامیده می شود؛ یک دانش، فن و رشته مهم است.

وی افزود: در علوم کاربردی این گونه است که چیزهایی که در سابق مهارت بوده است به دلایلی در طول زمان به یک دانش تبدیل شده اند، چرا که حجم آن مهارت ها افزایش پیدا کرده است و پیچیده تر شده اند.

امام جمعه موقت قم اظهار داشت: امروزه مشاوره را باید علوم مشاوره نامید به خاطر ساحت ها و عرصه های گوناگونی که در بردارد و در این میان نباید از آموزه های اسلام و قرآن کریم نیز غافل شد.

اعرافی با اشاره به برخی معضلات و انحرافات در باب مشاوره بیان کرد: شاهد هستیم که در برخی مراکز کشور، مشاوره ای که به فرد ارایه داده می شود، درون مایه غربی دارد.

وی افزود: مرکز مشاوره حوزه باید در حاکمیت ارزش های اسلامی و دینی از همه جا دقیق تر باشد و سنت های اصیل حوزه و روحانیت را که برگرفته از آیات و روایات اسلامی است را، تقویت کند.

وی با اشاره به اینکه هر طلبه و روحانی باید خود یک مشاور باشد و بتواند به خوبی مردم را راهنمایی کند، افزود: باید سازوکاری تعریف شود که امر مشاوره را در همه طلاب و روحانیان نهادینه کنیم تا همه آنان در یک سطح عمومی توان انجام این کار را داشته باشند، البته مهارت های تخصصی و اصولی نیز در جای خود مهم است.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: تعامل مرکز مشاوره حوزه با مراکز دیگری که به امر مشاوره می پردازند، بسیار مهم است.

«امام جعفر صادق(ع) در روز ۱۷ ربیع‌الاول سال ۸۳ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود و در روز ۲۵ شوال سال ۱۴۸ هجری قمری در ۶۵ سالگی در مدینه توسط منصور دوانیقی، خلیفه عباسی مسموم شد و به شهادت رسید و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...