سنگ‌تمام بچه‌های مسجد برای ولادت پیامبر(ص)؛ از ترویج گفتمان وحدت تا کمک به محرومان با الگوگیری از سنت


کانون‌های فرهنگی هنری با همراهی بچه‌های مسجد علاوه بر برافراشتن پرچم اعتراض به توهین‌های غرب، اجازه ندادند جولان کرونا شادی‌های مومنانه ولادت پیامبر(ص) را به انزوا بکشاند بلکه با تمرکز بر وحدت و کمک‌های مومنانه، به استقبال این ایام رفتند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، تجربه 9 ماهه شیوع ویروس کرونا در کشور و مقابله با رفتارهای متفاوت این ویروس در موج های مختلف شیوع، ظرفیت و کارکرد بسیاری از نهادها و گروه ها را که پیش از این آشکار نبود، عیان کرد، ظرفیت هایی که در تهدید کرونا، فرصت آفرین شده و با حضور در میادین مقابله با آسیب های بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این ویروس منحوس خوش درخشیدند.

کانون های مساجد در سراسر کشور که پیش از این بیشتر بر ظرفیت و کارکرد فرهنگی هنری شان تکیه می شد و این تصور وجود داشت که صرفاً در این دو عرصه فعال هستند، در دوران شیوع کرونا با حضور موثر و راهبردی در میدان آموزش عمومی، مقابله با شیوع، همراهی با مدافعان سلامت، کمک به آسیب دیدگان اقتصادی کرونا و کارآفرینی و اشتغال زایی و ... توانستند آن روی سکه توانمندی هایشان را هم نشان دهند و ثابت کنند بچه های مسجد با همه بی ادعایی شان، توان انجام کارهای بزرگ را دارند.

این توانمندی ها در مناسبت های مذهبی این دوران که الحمدالله پرتعداد هم بودند بیشتر نمایان شد چنان که بچه های مسجد تحت لوای کانون های فرهنگی هنری مساجد و با فرماندهی ستاد فهمای مرکز، اجازه ندادند تعطیلی فعالیت های مسجدی به دلیل مقابله با کرونا، مانع از شادی در شادی های اهل بیت(ع) و حزن در حزن و ماتم آن حضرات(ع) شود، چنان که در هفته وحدت و ایام منتهی به ولادت رسول خاتم، حضرت محمد مصطفی(ص) چنین کردند و با تدارک مفصل و برنامه های متنوع، شادی های مومنانه را مهمان خانه های مردم به ویژه محرومان و نیازمندان کردند.

پرچم برافراشته اعتراض بچه های مسجد به هتاکی های غرب

همزمانی هفته وحدت امسال با اوج فعالیت مسلمانان در محکوم کردن اقدام هتاکانه نشریه فرانسوی «شارلی‌ابدو» نسبت به ساحت مقدس نبوی(ص) و حمایت رئیس جمهوری فرانسه از این اقدام، باعث شد بچه های مسجد نیز همنوا با مسلمانان سراسر جهان پرچم اعتراض را برافرازند و با راه اندازی پویش ها و اجرای طرح های حضوری و مجازی این اقدام موهن را محکوم کنند.

در این راستا پویش مردمی «#قرائت سوره محمد(ص)» و نیز پویش «#ما امت محمد(ص) هستیم» برای تولید و انتشار محتوا در قالب عکس، عکس‌نوشته، پوستر در فضای مجازی راه اندازی شد و برگزاری جشن‌های خانگی و اشتراک مجازی آن در دستور کار کانون های مسجدی قرار گرفت.

اجرای پویش بین المللی «#پیامبر رحمت» دیگر اقدام کانون های مساجد برای ایام ولادت باسعادت رسول ختمی مرتبت(ص) است که بر اساس آن علاقمندان می توانند یک حدیث گهربار از پیامبر اعظم (ص) را نوشته و با آن عکس گرفته و با درج هشتک #پیامبر رحمت، آن را در شبکه های اجتماعی منتشر کنند.

سنگ‌تمام بچه‌های مسجد برای ولادت پیامبر(ص)؛ از ترویج گفتمان وحدت تا کمک به محرومان با الگوگیری از سنت

برگزاری مسابقات کتابخوانی نیز در این ایام در حال انجام است تا از طریق آشنایی بچه های مسجد با سیره و سنت رسول خدا(ص) و ترویج گفتمان برگرفته از این سیره، تلاش غرب برای کمرنگ کردن ارزش و قداست مقدسات، مقابله شود. مسابقه کتابخوانی «سیمای پیامبر(ص) در آینه نهج البلاغه» که به همت کانون فرهنگی و هنری «بیت العباس(ع)» بیرجند در حال برگزاری است، ازجمله این تلاش ها است.

استمرار کمک های مومنانه در کانون های مسجدی

یکی از مهمترین اقدامات بچه های مسجد با راهبری کانون های فرهنگی هنری در این ایام مبارک، استمرار کمک های مومنانه و رزمایش مواسات به برکت ایام ولادت رسول خاتم(ص) و امام صادق(ع) است، کمک هایی که با الهام از سیره آن حضرت(ص) و نیز کاستن بار فشارهای مالی ناشی از شیوع کرونا و تورم فزاینده اقتصادی، انجام شده و می شود.

چنان که با همکاری کانون فرهنگی هنری «حضرت خدیجه کبری(س)» و خیران برنامه سمت خدا، 1500 بسته گوشت تبرکی میان محرومان استان جنوب کرمان، توزیع شد.

سنگ‌تمام بچه‌های مسجد برای ولادت پیامبر(ص)؛ از ترویج گفتمان وحدت تا کمک به محرومان با الگوگیری از سنت

علاوه بر این، 1500 بسته گوشت تبرکی قربانی ربیع الاول نیز در اختیار کانون های مساجد استان گیلان به منظور توزیع در میان محرومان و خانواده های بی بضاعت، قرار گرفته است.

کمک به آزادی زندانیان جرایم مالی، انجام فعالیت های جهادی همچون مرمت خانه های فرسوده در مناطق محروم و ... نیز ذیل کمک های مومنانه بچه های مسجد در این ایام در حال انجام است.

راه اندازی کاروان های سیار «بهار مهربانی»

سنگ‌تمام بچه‌های مسجد برای ولادت پیامبر(ص)؛ از ترویج گفتمان وحدت تا کمک به محرومان با الگوگیری از سنت

با توجه به آنکه ربیع الاول ماه شادی اهل بیت(ع) و ترویج شادی های مومنانه است، بچه های مسجد اجازه ندادند موج سوم کرونا و شیوع پاییزی این ویروس منحوس، این شادی ها را به انزوا بکشاند، بلکه با طراحی و اجرای پویش ها و جشن های مجازی، راه اندازی کاروان های شادی، کمک به ازدواج آسان جوانان و برپایی ایستگاه های صلواتی توزیع اقلام بهداشتی، در این ایام شورآفرینی کردند.

برگزاری جشن های مجازی در کانون های مساجد، برگزاری محافل مجازی و حضوری انس با قرآن و تلاوت آیات مرتبط با پیامبر اکرم(ص)، اجرای پویش مجازی «#دلنوشته به رسول خدا(ص)» ویژه کودکان و نوجوانان، آذین بندی مساجد، محلات و خیابان ها، برگزاری مسابقات خانگی کیک پزی و جشن های خانوادگی ولادت رسول خدا(ص)، راه اندازی کاروان های سیار «بهار مهربانی» و اجرای سرود و مولودی خوانی های خیابانی، ادای احترام به مقام شامخ شهدا به ویژه شهدای گمنام، تامین جهیزیه برای زوج های بی بضاعت و برگزاری جشن های مختصر با رعایت پروتکل های بهداشتی برای آغاز زندگی مشترک آنها و ... از برنامه هایی است که در کنار همه فشارهای ناشی از کرونا، شور و نشاط مومنانه را از مقر مسجد زیر پوست شهر دواند.

تمرکز بر وحدت در ویژه برنامه کانون ها

سنگ‌تمام بچه‌های مسجد برای ولادت پیامبر(ص)؛ از ترویج گفتمان وحدت تا کمک به محرومان با الگوگیری از سنت

مهم آنکه وحدت آفرینی در برنامه های 17 ربیع الاول اصلی مهم است که از طرق مختلف سعی بر تحقق آن شد، در این راستا سومین همایش «پیامبر اعظم(ص)» با محور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به میزبانی استان کرمان و ویژه برنامه گفتگومحور «منادیان وحدت» به میزبانی استان سیستان و بلوچستان برگزار شد. همچنین، در استان سیستان و بلوچستان جلسات کارشناسی با موضوع وحدت اهل سنت و اهل تشیع در قالب برنامه تلویزیونی برگزار و طی 4 5 روز از سیمای استان پخش شد.

علاوه بر این، در استان های گلستان، آذربایجان غربی و دیگر مناطقی که حضور اهل سنت در آنها پرتعداد و پررنگ تر است، به فراخور شرایط، طرح های غیرحضوری ویژه اهل سنت این استان ها اجرا شد، برای مثال در آذربایجان غربی 50 کلیپ کوتاه از سخنان مقام معظم رهبری درباره وحدت تولید و در فضای مجازی منتشر شد.

لبیک بچه های مسجد به مطالبه مقام معظم رهبری

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر آموزش همگانی مردم درباره مقابله با کرونا از طریق مسجد و بسیج، در برنامه های هفته وحدت و ایام ولادت پیامبر اکرم(ص)، این مسئله نیز مورد توجه قرار گرفت چنان که کانون های مساجد استان تهران فعالیت های اجتماعی، اقدامات معنوی، پاکسازی و ایمن سازی اماکن عمومی، توزیع اقلام بهداشتی، رصد و غربالگری و آموزش همگانی را در این ایام در دستور کار قرار داده اند.

بنابر مرور کوتاهی که بر فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد و بچه های مسجد در هفته وحدت انجام شد، می توان دریافت آنها نه تنها اجازه ندادند کرونا با همه جولان هایش، شادی های ربیع را به حاشیه بکشاند بلکه با پاسخ قاطع به توهین های غرب و تمرکز بر اشتراکات مذهبی، منادی وحدت شده اند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بی پیکر