روش‌های آشنایی کودکان با امام زمان (عج)


روش‌های آشنایی کودکان با امام زمان (عج)

پایه شکل‌گیری دوستی کودک با امام زمان (عج) در دوران کودکی است لذا در این یادداشت به 10 شیوه و راهکاری که به وسیله آن می‌توانیم فرزندانمان را در مسیر الهی و مهدوی رشد دهیم خواهیم پرداخت.

روش‌های آشنایی کودکان با امام زمان (عج)

زمانی که نقش اساسی و مهم یک زن و مادر را در خانواده درک کردیم و علی‌رغم تلاش‌های دشمن به این وظیفه خطیر همسرداری و مادری بالیدیم، باید ببینیم چگونه و با چه راهکارهایی می‌توان فرزندانمان را در مسیر الهی و مهدوی رشد دهیم.

حائز اهمیت این است که ابتدا آموزه‌ها را از منابع اصیل، به‌درستی فراگیریم و در گام بعدی که مهم‌تر است آموزش‌های درست و کاربردی را فراگیریم زیرا تنها فراگیری این آموزه‌ها پایان راه نیست بحث مهم‌تر چگونگی انتقال درست این مفاهیم به کودکان است که خود نیاز به آموزش دارد تا نکند که با گفتن نادرست این مطالب و استفاده از شیوه‌های نابجا، به‌جای جاذبه دافعه ایجاد کنیم. در اینجا سعی داریم چندین روش به ظاهر ساده اما بسیار تأثیرگذار را با هم مرور کنیم.

اولین روش قصه و داستان است؛ کودکان روحیه لطیف و تخیلی دارند بنابراین یکی از بهترین شیوه‌ها برای آموزش مفاهیم مهدوی تحت قالب قصه و داستان است. اگر دقت کنیم خواهیم دید که پروردگار هم برای آموزش مفاهیم دینی در قرآن کریم بارها از این شیوه بهره برده است زیرا تأثیرگذاری داستان در تمامی سنین بالاخص در دوران کودکی وجود دارد.

روش دوم شعر است؛ کودکان متن‌های آهنگین را بیشتر دوست دارند و این آهنگین بودن هم به حفظ زودترشان کمک می‌کند و هم برایشان خوشایندتر است و با اندک دقتی در قرآن کریم هم می‌یابیم خداوند به دلیل این خوی طبیعی و فطری بشر قرآن را آهنگین وحی کرده که این امر در ایمان آوردن بسیاری از افراد موثر بوده است.

روش سوم بازی است؛ تمام زندگی کودکان در بازی خلاصه می‌شود و کودکان در بازی بسیاری از مهارت‌ها و آموزش‌ها را به‌خوبی فرا می‌گیرند پس چه خوب است سعی کنیم با هدف بالا بردن اطلاعات و مهارت‌های دینی بازی‌های مناسب سن فرزندانمان و به اقتضای درکشان برایشان در نظر بگیریم از جمله این بازی‌ها می‌توان به پازل‌های مذهبی، جورچین‌ها و بسته‌های فرهنگی اشاره کرد.

روش چهارم فیلم، نمایش و تئاتر است؛ کودکان به فیلم و نمایش علاقه‌ای بسیاری نشان می‌دهند و از آن‌ها الگوبرداری می‌کنند و گاهاً دوست دارند خود را جای شخصیت‌های اصلی فیلم بگذارند و کارهای آن‌ها را تکرار کنند و از طریق همین نمایش‌ها برای خود قهرمان‌سازی می‌کنند پس با پخش فیلم‌هایی با عناوین مهدوی، کوتاه و در حد حوصله آن‌ها قهرمانشان را امام زمان(عج) قرار دهیم.

روش پنجم نقاشی است؛ نقاشی یکی از دوست‌داشتنی‌ترین فعالیت کودکان است برای این منظور می‌توان از کتاب‌های رنگ‌آمیزی استفاده کرد و یا اینکه قصه‌ای از امام زمان(عج) را تعریف کرد و از کودک بخواهیم در مورد آن نقاشی بکشد.

روش ششم آموزش دعا و حدیث است؛ دعاها و احادیث کوتاه مرتبط با حضرت ولی عصر(عج) را مانند دعای سلامتی حضرت را برایشان بخوانیم و بخواهیم آن را حفظ کنند و برای علاقه‌مندسازی به ادامه راه، برایشان جوایز مادی و معنوی در نظر بگیریم.

روش هفتم بهره‌گیری از نمادها است؛ برای این منظور می‌توانیم از نمادهایی مانند عکس، پوستر، تابلوی مهدوی برای تزئین اتاق کودکمان بهره بگیریم.

روش هشتم ایجاد محبت و دوستی است؛ می‌توان هر صبح به نشانه محبت به حضرت همراه کودک رو به قبله به امام زمان(عج) سلام کنیم و اگر کودک فعالیت مثبتی انجام داد از طرف امام زمان(عج) برایش هدیه بخریم و یا برای سلامتی حضرت صدقه کنار بگذاریم و کودک را از این راه با امامش مأنوس کنیم.

روش نهم فضاسازی معنوی است؛ جشن‌ها و مناسبت‌های مرتبط با حضرت مهدی(عج) مانند میلاد حضرت و به امامت رسیدن ایشان و روزهای جمعه را یادآور شویم و با پخت کیک و تزئین منزل، هدیه به کودکان، دید و بازدید اهمیت این روزها را در نگاه کودکمان بالا ببریم.

روش دهم معما است؛ حال برای تثبیت 9 روش قبلی در ذهن و جان کودکمان همان مفاهیم را در قالب سوال و معما از او بپرسیم و او را به موارد اشاره شده ارجاع دهیم تا با تفکر و کنکاش در ذهن خود به پاسخ سوال برسد و درآخر به جوایزی که نشانگر خوشنودی امام زمان (عج) است او را با امامش مأنوس و مطالبی را که شاید به ظاهر حفظ کرده بود تثبیت کنیم.

10 شیوه مطرح شده پایه شکل‌گیری دوستی کودک با امامش در دوران کودکی خواهد بود و همانطور که پرواضح است نقش مادر در تربیت کودک بسیار موثرتر است و این وظیفه را برای ما سنگین‌تر می‌کند و اگر قرار است جزو منتظرین حضرت مهدی(عج) باشیم بهتر است که با کلمه «انتظار» آشنا شویم. نبی مکرم اسلام می‌فرمودند «افضل اعمال أمّتی انتظار الفرج؛ یعنی بهترین اعمال عبادی امت من انتظار فرج امام زمان (عج) است». پس انتظار تنها در گوشه‌ای نشستن و دعا برای ظهور حضرت نیست بلکه عمل و کار است و باید هر کس در حد توان خود کاری انجام دهد و زمینه‌سازی برای ظهور حضرتش فراهم آید و چه کاری بالاتر و والاتر از اینکه سربازانی با اعتقاد راسخ برای سپاه امام زمانمان (عج) تربیت کنیم.

معصومه انصاری، کارشناس مهدویت، دارای مدرک تخصصی از مرکز تخصصی مهدویت قم

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دل بریدم از این جماعت به کنج خلوت نشسته ام احمد حسینی