30 درصد منابع آبی باید از طریق شیرین‌سازی آب دریا تامین شود


30 درصد منابع آبی باید از طریق شیرین‌سازی آب دریا تامین شود

بندرعباس- ایرنا- عضو کمیسون انرژی و نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده باید 30 درصد منابع آبی استان‌ ساحلی هرمزگان از طریق شیرین‌سازی آب دریا تامین شود.

احمد مرادی روز پنج‌شنبه در حاشیه افتتاح طرح آب شیرین‌کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس در گفت‌وگو با ایرنا اظهارداشت: در تامین آب شرب و صنایع براساس برنامه ششم توسعه دولت‌ مکلف است ۳۰ درصد از تامین آب شرب کشور از طریق شیرین‌سازی تامین کند و برای رسیدن به این مهم باید از همه ظرفیت‌ها به ویژه بخش خصوصی باید استفاده شود.

وی در خصوص نقش شرکت‌های خصوصی در توسعه آب شیرین‌کن، بر حمایت از بخش خصوصی به دلیل مدیریت و کنترل هزینه‌ها و هم افزایش ارزش افزوده در کشور را مورد تاکید قرار داد.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، خمیر، حاجی‌آباد و بوموسی در مجلس بیان داشت: یک سوم آب تولیدی این آبشیرین‌کن باید در استان هرمزگان مصرف شود و هزینه آن نیز برعهده دولت است.

مرادی اظهارداشت: استان هرمزگان به ویژه در روستاها با ۲۰ سال خشکسالی روبروست و تمامی سفره‌های آب زیرزمینی دچار آسیب شده‌اند از اینرو دولت موظف به تامین آب روستاها و شهرهاست و یکی از راهکارهای تامین آب نیز حمایت از بخش خصوصی در طرح‌های آبشیرین‌کن است.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات عمده در حوزه آب در استان، این است که بیشتر روستاها یا دچار بی‌آبی هستند یا با کم‌آبی مواجه هستند یا آب شرب مصرف می‌کنند که این موضوع زیبنده استان هرمزگان نیست.

این نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی آب شرب سالم و پایدار را حق مردم استان هرمزگان دانست و افزود: یکی از راهکارهای رفع این مشکل نیز گسترش آب‌شیرین‌کن هاست.

آیین افتتاح مرحله نخست شیرین سازی و قطعه اول خط انتقال آب به فلات مرکزی ایران روز پنج‌شنبه ۱۵ آبان با دستور رییس جمهوری افتتاح شد.

استاندار هرمزگان در این مراسم بیان داشت: طبق برنامه ریزی و پیش بینی‌های صورت گرفته، مرحله دوم آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس نیز تا ‍‍پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.

به گفته فریدون همتی، برنامه‌ریزی برای تامین آب شرب بخش کشاورزی و صنایع شهرستان حاجی آباد هرمزگان و دیگر روستاهایی که در طول خط انتقال آب به استان‌های کرمان و یزد قرار دارند، انجام شده و پیش بینی لازم برای آن صورت گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان