اما و اگرهای انتخابات آمریکا


اما و اگرهای انتخابات آمریکا

تهران- ایرنا- دونالد ترامپ با ادعای تقلب، آشوب و شکایت نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2020 را از ماه‌ها پیش تهدید کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرانجام پس از ماه‌ها کارزار تبلیغاتی و برنامه‌های رسانه‌ای، ماراتن انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده به ایستگاه آخر رسیده است. جو بایدن نامزد دموکراتها در حالی تا این لحظه پیشتاز است که هنوز آرای چند ایالت کلیدی اعلام نشده است. نامزدی که ۲۷۰ رأی الکترال به دست بیاورد پیروز نهایی انتخابات خواهد بود. تاکنون نتیجه قطعی انتخابات در ۴۴ ایالت آمریکا نهایی شده است تنها نتیجه ۶ ایالت باقی مانده است. بر اساس آخرین نتایج اعلام شده تعداد آرای الکترال بایدن به ۲۶۴ رای رسیده است. در حالی‌که آرای ترامپ عدد ۲۱۴ را نشان می‌دهد. آنها به ترتیب برای پیروزی در این رقابت، به ۶ رای و ۵۶ رای الکترال دیگر نیاز دارند.

البته مشخص شدن پیروز نهایی انتخابات به عوامل متعددی بستگی خواهد داشت و ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد. عده زیادی از مردم آمریکا به دلیل شیوع کرونا به صورت پستی رأی داده‌اند و این موجب شده شمارش آرا با تأخیرمواجه شود.

طرفداران ترامپ طیف گسترده ای را شامل می شوند اما آمارها نشان می دهد که رای‌دهندگان سفیدپوست بدون مدرک دانشگاهی از طرفداران دو آتشه ترامپ هستند. بخشی از آنها افرادی هستند که از نمایش قدرت و خشونت لذت می برند. اما بخشی دیگر شخصیت های ضعیفی هستند که ترجیح می دهند به فردی قدرتمند یا کسی که در واقع ادعای قدرت دارد رای بدهند.

کتاب «مورد خطرناک؛ دونالد ترامپ» نظر ۲۷ روانشناس برجسته آمریکایی درباره شخصیت رئیس جمهور آمریکا را ارائه می‌دهد. در این کتاب در مورد او آمده است: او یک لذت گرای افراطی است. ویژگی نگران کننده لذت گرایان افراطی که اغلب نادانسته بروز می کند، تحقیر دیگران برای دست یافتن به احساس برتری است. اینکه می گوییم نادانسته، برای این است که آنان را به فکر واداریم. این ضعف عاقبت نگری و بی رحمی نسبت به دیگران از زمره رفتار خودشیفتگان و قلدرهاست.

این تعاریف روانشناسانه دلایل رفتارهای انتخاباتی دونالد ترامپ را در آستانه انتخابات نشان می دهد. روز ۳۱ اکتبر عده‌ای از طرفداران ترامپ با حمل پلاکاردها و پرچم‌های ترامپ سوار بر خودرو، یکی از اتوبوس‌های تیم انتخاباتی جو بایدن در اتوبان بین سن آنتونیو و آستین واقع در ایالت تگزاس را در محاصره خود گرفته و تلاش کردند اتوبوس را از جاده منحرف کنند. همین موضوع باعث شد که تیم بایدن حضور در یکی از نشست‌های انتخاباتی پیش بینی شده در ایالت تگزاس را لغو کند. با این حال ترامپ با انتشار یک پست توییتری نه تنها این اقدام را تقبیح نکرده، بلکه هواداران خود را افرادی میهن‌پرست خواند که هیچ خطایی مرتکب نشده‌اند.

جو بایدن در سخنرانی انتخاباتی روز اول نوامبر خود در فیلادلفیا، به دفاع ترامپ از این ماجرا اشاره کرد و گفت: «چنین چیزی بی سابقه است. دست‌کم ما هرگز رئیس جمهوری را ندیده‌ایم که معتقد باشد چنین اقدامی، کار خوبی است.»

بسیاری در آمریکا نگران ناآرامی های گسترده اجتماعی به دنبال اعلام نتایج آراء هستند. دلیل این وحشت و هراس این است که، دونالد ترامپ بارها و بصورت آشکار اعلام کرده است؛ اگر در انتخابات شکست بخورد، قدرت را به صورت صلح آمیز واگذار نخواهد کرد. ترامپ بارها در میتینگ‌های انتخاباتی‌اش با تاکید بر پیروزی حتمی خود مدعی شده بود در صورت پیروزی بایدن، حتما در انتخابات تقلب صورت گرفته است.

تعداد زیادی از ساکنان شهرهای واشنگتن، نیویورک و حتی شهرهای کوچکتر آمریکا از احتمال وقوع درگیری خشونت بار میان طرفداران نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پس از اعلام نتایج ویترین‌ فروشگاه‌های خود را حفاظ پوشانده‌اند و حتی برخی از فروشگاه های بزرگ محافظ استخدام کرده‌اند.

کلمه «آشوب» ظاهرا اسم رمز ترامپ بود رئیس جمهور آمریکا در جمع هواداران خود در ایالت پنسیلوانیا دو روز قبل از انتخابات گفت: سوم نوامبر می‌آید و می‌رود و ما متوجه نخواهیم شد چه کسی پیروز انتخابات است. در کشور شاهد هرج و مرج و آشوب خواهیم بود.

در حالی که هنوز نتایج قطعی انتخابات اعلام نشده، گزارش‌هایی درباره آشوب گزارش می شود. اکانت بلومبرگ با انتشار ویدیویی از طرفداران ترامپ در میشیگان در توییتر نوشت: طرفداران ترامپ در شهر دیترویت ایالت میشیگان در مقابل مرکز همایش‌های TFC، جایی که آرا شمارش می‌شود، تجمع کرده‌اند و شعار می‌دهند شمارش آرا را متوقف کنید.

در ماه های اخیر اعتراضات گسترده علیه نژاد پرستی در برخی شهرها و ایالت های آمریکا مانند فیلادلفیا باعث تخریب و غارت اموال عمومی شد، اکنون ساکنان بسیاری ایالت ها، نگرانند که اگر ترامپ پیروز نشود حالا شاهد شورش‌های خیابانی هواداران ترامپ باشند.

ترامپ پیش از این گفته بود که اگر در انتخابات ریاست جمهوری پیروز نشود شکایت خواهد کرد البته او شکایت‌های خود را از میانه شمارش آرا آغاز کرده است کمپین ترامپ شامگاه روز چهارشنبه ۱۴ آبان اعلام کرد که برای توقف شمارش آرا در ایالت میشیگان که شاهد پیشتازی و افزایش آرای جو بایدن، نامزد حزب دمکرات در انتخابات می باشد، شکایت کرده است.

این در حالی است که «بیل استپین»، مدیر کمپین انتخاباتی ترامپ از تصمیم خود برای اتخاذ اقدامات حقوقی بیشتر برای تضمین شفافیت در انتخابات ایالت پنسیلوانیا در شمال شرق آمریکا خبر داده و اظهار داشت: برای جلوگیری از اقدام دمکرات‌ها در پنهان ساختن فرآیند شمارش آرا از ناظران ما، شکایت خواهیم کرد.

اما اگر با پایان شمارش آرا جو بایدن با اختلاف کمی در تعداد الکترال نسبت ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود، ترامپ با شکایت به دیوان عالی این کشور که اکثریت آن را جمهوری خواهان تشکیل می‌دهند، ممکن است نتیجه انتخابات را تغییر دهد.

دیوان عالی آمریکا عالی‌ترین نهاد قضائی در این کشور محسوب می‌شود که به نوعی به عنوان فصل‌الخطاب نتیجه انتخابات ایالات متحده است. ۹ عضو این دیوان از سوی رئیس جمهور معرفی می‌شود و به طور طبیعی گرایش سیاسی نزدیک به حزب رئیس جمهور را خواهند داشت.

پس از درگذشت «روت بیدر گینزبرگ»، قاضی ۸۷ ساله دیوان عالی آمریکا، دونالد ترامپ قاضی «ایمی کنی برت» از حزب جمهوری خواه را برای جانشینی او به سنا معرفی کرد. دونالد ترامپ که نگران از نتایج انتخابات ریاست جمهوری بود، سعی کرد تا با اعمال فشارهای حداکثری هرچه سریع‌تر تکلیف قاضی دیوان عالی آمریکا را مشخص کند؛ چرا که احتمال می‌داد در صورت شکست در انتخابات، از طریق شکایت به این دیوان بتواند نتیجه آن را عوض کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟